Olej silnikowy to najważniejszy płyn w samochodzie, który umożliwia właściwą pracę jednostki napędowej. Właściciel auta musi bezwzględnie pamiętać o terminowej wymianie oleju i kupować jak najlepszy produkt. To się po prostu opłaca – człowiek, który nie katuje jednostki napędowej, nie przegrzewa jej, terminowo wymienia filtry, świece i olej, z pewnością będzie cieszył się jej długą i bezawaryjną pracą. I o to przecież chodzi.

Olej silnikowy smaruje pracujące części silnika, czyści je z osadów i uszczelnia komorę spalania. Do tego odprowadza zanieczyszczenia z tłoków, cylindrów i pierścieni tłokowych. Olej silnikowy jest także niczym balsam dla jednostki napędowej. Zawarte w nim składniki dodatkowe chronią części silnika przed korozją. Ponadto olej tłumi drgania silnika i ułatwia rozruch silnika o każdej porze roku.

Co ile wymieniać olej silnikowy?

Najczęściej producent samochodu zaleca, aby olej wymieniać co 15 a w niektórych modelach nawet co 30 tysięcy kilometrów. Mechanicy radzą jednak, aby olej wymieniać maksymalnie co piętnaście tysięcy kilometrów. Nie warto przedłużać tego okresu, albowiem filtr oleju może już nie być w stanie odbierać zanieczyszczeń. W przypadku samochodów z instalacją gazową, olej należy wymieniać co dziesięć tysięcy kilometrów. Wszystko przez to, że gaz jest mocno zasiarczony, pięć razy bardziej, niż benzyna.

olej2

Jaki olej silnikowy wybrać?

Stosuje się tylko olej silnikowy o parametrach, które są ściśle określone przez producenta. Informacje o nich znajdują się w instrukcji każdego auta. Może być tak, że producent w czasie pierwszych kilku lat eksploatacji zaleca olej o innych parametrach (rzadszy – o mniejszej lepkości), a w kolejnych, zazwyczaj od piątego roku eksploatacji pojazdu, olej gęściejszy (o większej lepkości). Ma to na celu uszczelnienie komory spalania.

Jeśli kupujemy auto używane i nie mamy instrukcji do niego, można w prosty sposób sprawdzić, jakie parametry musi spełnić stosowany w nim olej silnikowy. Każdy znany producent oleju ma swoją stronę w sieci, w której znajduje się wyszukiwarka. Wystarczy wybrać w niej markę, model i rocznik, aby uzyskać informacje o tym, jaki olej powinno się w nim stosować i jaka ilość potrzebna jest do wymiany .

Olej silnikowy – markowy czy z beczki?

Olej markowy, w firmowych opakowaniach z nienaruszonym zamknięciem jest zawsze najbardziej pewny. Zamiast szukać taniego oleju z beczki, lepiej poszukać sklepów, na przykład internetowych, w których uda się kupić markowy olej po najniższej cenie.

olej3

Kontrola poziomu i dolewanie oleju

Poziom oleju powinno się sprawdzać jak najczęściej, ale nie rzadziej, niż co pięćdziesiąt godzin pracy silnika. Każdy sprawny samochód ma prawo zużywać olej. Dzieje się tak dlatego, że silnik spala olej, który zostaje na gładzi cylindra. Prawidłowe zużycie oleju odpowiada 1.3 – 1.8 procentowi zużytego paliwa na określonej trasie.

Jeśli zatem samochód na tysiąc kilometrów drogi zużył 60 litrów paliwa, ma prawo w tym czasie zużyć od 780 ml do 1000 ml oleju silnikowego. W praktyce sprawny silnik zazwyczaj zużywa go mniej. Jeśli zużycie oleju znacznie przekracza litr na tysiąc kilometrów, może to oznaczać awarię.

Wymiana oleju – samodzielnie czy w warsztacie?

Wymiana oleju w warsztacie kosztuje zazwyczaj 20 złotych i trwa około 30 minut. Do ceny usługi należy doliczyć koszt opakowania oleju (do typowe auta potrzebne jest opakowanie 4 litrowe), filtr oleju i filtr powietrza (również dobrane zgodnie z zaleceniami producenta auta).

W przypadku samodzielnej wymiany potrzebny będzie kanał, klucz do odkręcania filtra oleju (od 15 zł wzwyż) i opakowanie zbiorcze na stary olej. Warto się zastanowić nad tym, czy warto się brudzić za 20 złotych.

Redaktorzy znanego magazynu motoryzacyjnego zachęcali do tego, aby w czasie wymiany patrzeć uważnie, co mechanik wlewa do silnika i czy jest to dostarczony przez nas olej. Ich zdaniem zdarzały się sytuacje, w których mechanicy lali do silnika co mieli pod ręką (np. najtańszy olej z beczki), a nienaruszone opakowanie zbiorcze oleju sprzedawali na aukcji albo innemu klientowi. Nie wiadomo, ile w tym prawdy, a ile fantazji i sztucznej grozy, jaką chcieli stworzyć pracownicy czasopisma.

olej4

Powróćmy jednak do wymiany. Silnik przed wymianą oleju musi być rozgrzany do temperatury 65 – 85 stopni Celsjusza. Stary olej może spływać nawet przez kwadrans do przygotowanego naczynia. W warsztatach auto podnosi się na podnośniku hydraulicznym, dzięki czemu mechanik ma łatwy dostęp do miski i filtra oleju. Kiedy olej spłynie, można wymienić filtr. Przed założeniem go, należy oczyścić jego gniazdo oraz posmarować jego uszczelkę nowym olejem. Następnie można już wlać nowy olej do silnika. Znów trzeba odczekać kilka minut, sprawdzić stan, uzupełnić jego poziom, jeśli zachodzi taka konieczność, wymienić filtr powietrza i… już można jechać.

Kupując olej warto pamiętać o tym, aby poza typowym, czterolitrowym opakowaniem na wymianę, kupić też od razu litrowe, na tak zwane dolewki, które zawsze trzeba wozić ze sobą.

POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

ZACHĘCAMY DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW MOTOREWII

REWIA czyli testy naszych motoryzacyjnych gwiazd

MOTOTECHNIKA

MOTOARTYKUŁY o interesujących samochodach

MOTOMILITARIA – samochody w służbie wojska

HUMOR I CIEKAWOSTKI

SAMOCHODY ŚWIATA

POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

ZAPRASZAMY DO POLUBIENIA MOTOREWII W KANAŁACH SOCIAL MEDIA, GDZIE PUBLIKUJEMY DODATKOWO CIEKAWE ZDJĘCIA I FILMY

MOTOREWIA NA FACEBOOK

MOTOREWIA NA TWITTER

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA SERDECZNIE ZAPRASZA!

Portal Motoryzacyjny Motorewia serdecznie zaprasza!

Photo credit: ** RCB ** / Foter / CC BY

Photo credit: chuckoutrearseats / Foter / CC BY-SA

Photo credit: kevinkarnsfamily / Foter / CC BY-NC

Podziel się

About The Author

Niezależny dziennikarz motoryzacyjny. Kocham swoją pracę i motoryzację. Nie wszystko, co piszę, wszystkim się podoba, a ponieważ jestem niezależny, mogę pisać, co mi się podoba. Pasjonuje mnie technika samochodowa, pewnie dlatego z niepokojem spoglądam na wynalazki, takie jak auta elektryczne. Brzydzę się „dziennikarstwem motoryzacyjnym”, które polega na skracaniu gotowych newsów, przychodzących z działów PR importerów samochodów. Współpracuję z szeregiem redakcji i firm, między innymi z Motointegrator, Autofakty, Allegro.pl (dział poradniki) itd. Zawsze jestem otwarty na ciekawą współpracę. Jest mi niezwykle miło, że odwiedzacie Państwo moją stronę. Kontakt: redakcja@motorewia.pl