Auto traci moc. Staje się mułowate. Zaczyna szarpać przy dodawaniu gazu. Na tablicy wskaźników zapala się żółta dioda check engine. Kierowcę przechodzi dreszcz i oblewa go zimny pot, nerwy ustępują, pojawia się strach… Kierowca oczyma wyobraźni widzi już ciężko zarobione, stuzłotowe banknoty, które wpadają do ręki mechanika. Kiedy wjeżdża do warsztatu, ręce i głos drżą mu jak wtedy, gdy mając szesnaście lat, chciał zaprosić Ilonę na czekoladowe ciastko do Hortexu.

Świece niedawno wymienione, cewki zapłonowe są w porządku, kable i kopułki dawno wyeliminowano z tego modelu. Co jest powodem awarii? Mechanik drapie się po głowie, klnie siarczyście i nagle – jest! Przepływomierz masowy powietrza!

- Mały czujniczek, drobiazg, kilkadziesiąt złotych na szrociku albo z portalu, sprowadzony z Chin? – pyta z nadzieją kierowca.

- A nic z tych rzeczy – rozwiewa nadzieję mechanik – Tylko nowy i to markowy. Sześć stów jak w mordę strzelił. Józek, przynieś wody, bo pan się blady zrobił.

Przepływomierz masowy powietrza

Przepływomierz masowy powietrza umieszczony jest w kolektorze dolotowym. Zazwyczaj przykręcony jest do niego dwiema śrubkami. Ponadto wychodzi z niego przewód, który podłączony jest do gniazda w silniku.

Zadaniem przepływomierza jest przesyłanie danych do sterownika silnika o ilości powietrza zassanej do kolektora dolotowego. Informacje te są potrzebne, aby sterownik powietrza mógł idealnie dobrać skład mieszanki paliwowo powietrznej. Kiedy jest on właściwie dobrany, silnik pracuje we właściwy sposób i ma właściwe zużycie paliwa.

Najważniejszą częścią przepływomierza są elementy mierzące przepływ powietrza, umieszczone w dolnej jego części. Stosuje się albo gorący drut albo gorącą, platynową warstwę oporową.  Elementy te są bardzo wrażliwe na zanieczyszczenia. Kiedy zbierze się ich nawet niewielka ilość, pomiary przesyłane do sterownika są niewłaściwe. Sterownik źle dobiera mieszankę paliwowo powietrzną. Zaczynają się problemy.

maf2

Najczęściej winna jest nieterminowa wymiana filtra powietrza

Przepływomierz umieszczony jest tuż za filtrem powietrza. Jeśli ten jest stary i przepuszcza zanieczyszczenia, te będą osiadać na najczulszych elementach przepływomierza. Przy nieterminowej wymianie filtra, techniczne życie przepływomierza skróci się więcej, niż o połowę.

Jak uratować przepływomierz powietrza?

Kiedy kupujemy używany samochód, nie mamy wpływu na to, czy poprzedni właściciel wymieniał terminowo filtry. Po kilku miesiącach jazdy może okazać się, że za sprawą zaniedbań ze strony poprzednika, musimy wymienić przepływomierz.

Istnieje jednak metoda, która może pozwolić nam zaoszczędzić kilkaset złotych.

To samodzielne czyszczenie przepływomierza, a dokładnie jego elementów mierzących. Wiele osób zaleca stosowanie do tego celu różnych, dziwnych środków, ale lepiej nie stosować wynalazków. W sprzedaży znajdują się profesjonalne środki w sprayu, przeznaczone do czyszczenia przepływomierza. Kosztują od 20 do 45 złotych za opakowanie.

To bardzo ważne, że są w sprayu. Nie wolno bowiem niczym dotykać ani drucika ani warstwy oporowej. Można je bezpowrotnie uszkodzić. W przypadku sprayu należy je spryskać i poczekać, aż płyn wyschnie. Po kilku minutach czynność należy powtórzyć i znów poczekać, aż spray wyschnie. Istnieje wielka szansa, że spray pomoże nam uratować przepływomierz, który posłuży jeszcze przez wiele miesięcy.

maf3

Jak przedłużyć życie przepływomierza?

Należy pamiętać o terminowej wymianie filtra powietrza. Raz na rok warto przeczyścić przepływomierz za pomocą sprayu, wymienionego w poprzednim akapicie.

Jak wymienić przepływomierz?

Kiedy już nie mamy wyjścia i nie można reanimować przepływomierza, pozostaje jego wymiana. Część dobiera się do marki, modelu, rocznika i wersji silnikowej auta. Wymiana jest bardzo prosta. Należy odłączyć wtyczkę przepływomierza i odkręcić śruby, które mocują go w kolektorze dolotowym. Montaż przebiega w odwrotnej kolejności.

Niezwykle ważny jest odpowiedni dobór części. Absolutnie nie warto kupować części ze szrotu. Problem mogą także sprawić najtańsze zamienniki.

Czy warto kupować najtańsze zamienniki masowych przepływomierzy powietrza?

W sklepach znaleźć można wiele zamienników, ale akurat w przypadku masowego przepływomierza powietrza istnieje duże niebezpieczeństwo, że narazimy się na problemy.

W przypadku najtańszych zamienników dochodzi nie tylko do ich szybkiego zużycia. Najgorsze jest to, że najtańsze zamienniki nie pracują we właściwy sposób. Dochodzi w nich do przekłamań, które powodują złą pracę sterownika silnika. A to przekłada się na zwiększenie zużycia paliwa i na obniżenie mocy jednostki napędowej.

W przypadku awarii przepływomierza najlepiej będzie zdecydować się albo na część oryginalną, stosowaną na pierwszym montażu, albo na markowy zamiennik. Niestety, część jest droga. Trzeba się liczyć z wydatkiem minimum 400 – 500 złotych.

MENU

POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL ZAPRASZA DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW

MAGAZYN MOTORYZACYJNY – ciekawe artykuły o samochodach i motoryzacji

TECHNIKA MOTORYZACYJNA – poradniki motoryzacyjne. Jak serwisować, jak naprawiać, jak rozpoznać awarie?

TESTY SAMOCHODÓW – czyli rewia motoryzacyjnych gwiazd (testy samochodów nowych i testy samochodów używanych

ELEKTROMOBILNOŚĆ i SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – prawda o elektrycznych wynalazkach

MOTORYZACJA I POLITYKA – w jaki sposób współczesna polityka wpływa na motoryzację, kierowców, sposób eksploatacji i produkcję samochodów.

AKCESORIA MOTORYZACYJNE– narzędzia, wideorejestratory, kamery, mierniki, czujniki!

SAMOCHODY ŚWIATA – jakie, zupełnie nieznane w Polsce samochody, produkowane są w innych krajach?

DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA SAMOCHODOWE, REJESTRACJA I WYREJESTROWANIE

HUMOR I CIEKAWOSTKI, FELIETONY MOTORYZACYJNE – lekko i z humorem

MOTOCYKLE I JEDNOŚLADY

MOTOMILITARIA CZYLI MOTORYZACJA I WOJSKO

SLOW DRIVING – PODRÓŻE SAMOCHODEM PO POLSCE

WALKA Z KOROZJĄ – czyli bitwy toczone z największym wrogiem samochodów

ZAPRASZAMY RÓWNIEŻ DO POLUBIENIA MOTOREWIA.PL NA FACEBOOK I MOTOREWIA.PL NA TWITTER

CHCESZ SKOMENTOWAĆ NASZ ARTYKUŁ? NAPISAĆ SZCZERZE, CO O NIM MYŚLISZ?

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się