Metaliczne grzechotanie z silnika pojawia się najczęściej przy uruchamianiu jednostki napędowej i jej rozgrzewaniu (czyli pracy zimnego silnika). Ale nie zawsze. Grzechotanie z silnika może też pojawiać się w trakcie jazdy z większą prędkością, gdy silnik jest już rozgrzany. Na przykład po dodaniu gazu. Co jest powodem grzechotania z silnika?

Jak określić bliżej grzechotanie z silnika? To taki dźwięk, jakby ktoś przesypywał drobne metalowe przedmioty, albo monety. Zazwyczaj trwa do kilku – kilkunastu sekund.

Spróbujmy teraz przeanalizować, co jest powodem metalicznego grzechotania dochodzącego z silnika.

Lewis Collard, Attribution, via Wikimedia Commons

Lewis Collard, Attribution, via Wikimedia Commons


Grzechotanie z silnika – trzy przypadki, ten sam powód


Problem dotyczący grzechotania dochodzącego z silnika, dotyczył trzech pacjentów. Przypadki grzechotania pojawiły się w różnych okresach czasu, w autach 10, 12 i 16 letnich.
Co było powodem?
-> Zły dobór oleju silnikowego. W jednym z aut zamiast zalecanego przez producenta oleju syntetycznego 5W30, stosowany był olej półsyntetyczny 10W40. Po przepłukaniu silnika za pomocą płukanki do układu smarowania (K2 Motor Flush) i zalaniu silnika nowym olejem, zgodnym z zaleceniami producenta, problem się skończył.
-> Zbyt długi okres pomiędzy wymianami oleju silnikowego. W drugim aucie wlany był odpowiedni olej, 5W30. Ale właściciel nie wymieniał oleju przez ponad 2,5 roku (w tym czasie 16 – letnie auto przejechało ok 25 tys. kilometrów). Po zastosowaniu płukanki, nowego filtra oleju i nowego oleju, problem się skończył.
-> Zbyt niskie ciśnienie oleju silnikowego w układzie smarowania. Pomimo wymiany oleju (zgodnego z zaleceniami producenta) i nowego filtra, problem trwał. Pomiar ciśnienia oleju wskazał, że jest ono zbyt niskie. Po sprawdzeniu, okazało się, że smok olejowy jest zapchany.

Czym jest smok olejowy? Pisaliśmy o nim kilka lat wcześniej. To element układu smarowania, który zasysa paliwo z miski olejowej. Jego ważnym elementem jest siateczka, która zatrzymuje większe zanieczyszczenia. Jeśli jest zapchana zanieczyszczeniami, pompa nie może zapewnić odpowiedniego ciśnienia dla oleju silnikowego.
Konieczny był demontaż smoka olejowego, wyczyszczenie go, przepłukanie silnika płukanką a następnie zalanie nowym olejem. Problem z grzechotaniem się skończył.
Dlaczego olej w tym aucie był tak brudny i gęsty, że zapchał smok olejowy? Prawdopodobnie poprzedni właściciel długo nie wymieniał oleju silnikowego i stosował olej niskiej jakości. Poza tym auto mogło jeździć często tylko po mieście, na krótkich trasach.

 

Olej silnikowy i grzechotanie z silnika – gdzie tutaj sens?

Dlaczego olej silnikowy w tych trzech przypadkach miał kluczowy wpływ na grzechotanie?
Już wyjaśniam.
Wszystkie trzy silniki wykorzystywały łańcuchowy napęd rozrządu.
Olej silnikowy jest wykorzystywany do smarowania łańcucha.
Ale nie tylko. Łańcuch we wszystkich trzech autach był napinany za pomocą napinacza hydraulicznego. Jego działanie jest zależne od ciśnienia oleju silnikowego.
Zapchany smok uniemożliwiał osiągnięcie właściwego ciśnienia oleju.
Olej o niewłaściwej specyfikacji uniemożliwiał osiągnięcie właściwego ciśnienia.

Przeczytaj również: Nasze artykuły o oleju silnikowym i jego znaczeniu dla poprawnej pracy jednostki napędowej
-> Jaki olej silnikowy wlać do silnika? Jak dobrać olej do silnika?
-> Jak uzupełniać olej silnikowy? Czy można uzupełniać poziom oleju przy zimnym silniku?

Uwaga: Powyższa treść dotyczy grzechotania, które przypomina przesypywanie monet, krótkotrwałe, zanikające. Silnik może grzechotać na wiele sposobów. Powodem mogą być np. uszkodzenia popychaczy zaworowych, albo inne problemy. Będziemy je opisywać w kolejnych artykułach.

Ostrzeżenie! Płukanka do silnika (dodawana do starego oleju przed wymianą) jest przez niektórych mechaników uważana za zło ostateczne. Moim zdaniem jej stosowanie jest korzystne, albowiem wypłukuje ona wszystkie zanieczyszczenia z silnika, których nie rozpuścił olej i które nie zostały zatrzymane przez filtr oleju. Jednak zanim zastosujesz – zapytaj swojego mechanika.


-> Przeczytaj również: Smok olejowy – małe źródło dużych problemów

 

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL ZAPRASZA DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW

MAGAZYN MOTORYZACYJNY – ciekawe artykuły o samochodach i motoryzacji

TECHNIKA MOTORYZACYJNA – poradniki motoryzacyjne. Jak serwisować, jak naprawiać, jak rozpoznać awarie?

TESTY SAMOCHODÓW – czyli rewia motoryzacyjnych gwiazd (testy samochodów nowych i testy samochodów używanych

ELEKTROMOBILNOŚĆ i SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – prawda o elektrycznych wynalazkach

MOTORYZACJA I POLITYKA – w jaki sposób współczesna polityka wpływa na motoryzację, kierowców, sposób eksploatacji i produkcję samochodów.

AKCESORIA MOTORYZACYJNE– narzędzia, wideorejestratory, kamery, mierniki, czujniki!

SAMOCHODY ŚWIATA – jakie, zupełnie nieznane w Polsce samochody, produkowane są w innych krajach?

DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA SAMOCHODOWE, REJESTRACJA I WYREJESTROWANIE

HUMOR I CIEKAWOSTKI, FELIETONY MOTORYZACYJNE – lekko i z humorem

MOTOCYKLE I JEDNOŚLADY

MOTOMILITARIA CZYLI MOTORYZACJA I WOJSKO

SLOW DRIVING – PODRÓŻE SAMOCHODEM PO POLSCE

WALKA Z KOROZJĄ – czyli bitwy toczone z największym wrogiem samochodów

ZAPRASZAMY RÓWNIEŻ DO POLUBIENIA MOTOREWIA.PL NA FACEBOOK I MOTOREWIA.PL NA TWITTER

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się

About The Author

Niezależny dziennikarz motoryzacyjny. Kocham swoją pracę i motoryzację. Nie wszystko, co piszę, wszystkim się podoba, a ponieważ jestem niezależny, mogę pisać, co mi się podoba. Pasjonuje mnie technika samochodowa, pewnie dlatego z niepokojem spoglądam na wynalazki, takie jak auta elektryczne. Brzydzę się „dziennikarstwem motoryzacyjnym”, które polega na skracaniu gotowych newsów, przychodzących z działów PR importerów samochodów. Współpracuję z kilkoma redakcjami i kilkoma znanymi firmami motoryzacyjnymi.