Amortyzatory to części zawieszenia, których głównym zadaniem jest dbanie o to, aby koła miały styczność z nawierzchnią, bez względu na to, czy jest ona prosta jak stół, czy pofałdowana, jak ciasto Karpatka.
Jazda z zużytymi amortyzatorami jest bardzo niebezpieczna, dlatego warto wiedzieć, jak rozpoznać ich awarię. Oczywiście, służymy pomocą.

Dbanie o to, aby koło miało stale styczność z nawierzchnią to najważniejsze zadanie amortyzatorów. Odpowiednia przyczepność ma wpływ na właściwe działanie układu hamulcowego oraz powiązanych z nich zaawansowanych systemów bezpieczeństwa aktywnego.
Typowy użytkownik nie ma jednak o tym pojęcia. Dla niego najważniejsze jest to, że amortyzatory tłumią hałas podczas jazdy, zatrzymują drgania oraz zapobiegają bujaniu samochodu.

Amortyzatory zużywają się. W jednych autach szybciej, w innych wolniej. Wpływ ma na to wiele czynników: jakość zastosowanych części na pierwszym montażu przez producenta samochodu, jakość zastosowanych części podczas naprawy, rodzaj dróg, po których porusza się samochód (im gorsze, tym szybsze zużycie amortyzatorów), sposób eksploatacji pojazdu (im auto bardziej obciążone, tym szybsze zużycie amortyzatorów).
Nie można precyzyjnie ustalić, kiedy dojdzie do ich uszkodzenia. Jedne zepsują się po 30 tys. km przebiegu, inne po 150 tys. km przebiegu. Jeśli producent auta zastosował na pierwszym montażu amortyzatory dobrej jakości, a kierowca poruszał się autem po dobrych drogach i go nie przeciążał, to można nawet liczyć się z tym, że wytrzymają do 250 tys. km przebiegu.
Jednak wraz z ich używaniem się maleje bezpieczeństwo jazdy. I dlatego trzeba wiedzieć, jak rozpoznać ich awarię.

Amortyzator http://www.motorewia.pl Michał Lisiak

Amortyzator http://www.motorewia.pl Michał Lisiak

Zużycie amortyzatorów – jak rozpoznać

Zużyte amortyzatory powinny zostać „wychwycone” przez diagnostę, w trakcie corocznego badania auta. W takiej sytuacji trzeba liczyć się z koniecznością odejścia „z kwitkiem” ze stacji. Należy wówczas wymienić amortyzatory i wrócić do SKP, gdzie trzeba będzie dopłacić za dodatkowe badanie.

Jak rozpoznać, że w naszym samochodzie amortyzatory dożywają swoich dni?

Podczas niemal każdego hamowania załącza się układ przeciwblokowaniu kół ABS (czujemy pod pedałem hamulca terkotanie, jakby znajdował się pod nim silnik elektryczny z łopatkami). Jest to spowodowane tym, że zużyte amortyzatory nie są w stanie zapewnić ciągłej styczności kół z nawierzchnią. Odrywanie się kół od powierzchni ABS odczytuje jako poślizg.

Samochód jest podatny na silne, boczne porywy wiatru, co jest wyczuwalne podczas jazdy na otwartych przestrzeniach. Zupełnie tak, jakby wiatr spychał auto z drogi.

Nadwozie samochodu kołysze się jak okręt na morzu, nawet przy jeździe po niewielkich nierównościach.

Auto znacznie gorzej wchodzi w zakręty – trzeba korygować jego zachowanie.

Znacznie wydłuża się droga hamowania, chociaż układ hamulcowy jest w pełni sprawny.

Jeśli w samochodzie zastosowano amortyzatory olejowe, pojawiają się na nich ślady wycieków oleju – są widoczne po zdjęciu kół.

Dochodzi do nierównomiernego zużycia bieżnika w tych kołach, które są „źle dociskane” przez amortyzatory. Ten objaw może być również spowodowany przez źle ustawioną geometrię.

Amortyzatorów się nie naprawia, tylko wymienia na nowe, parami, na jednej osi. Kupowanie używanych amortyzatorów, z demontażu, to wyjątkowo nieodpowiedzialne zachowanie. Lepiej kupić najtańsze, ale nowe.

 

Amortyzator http://www.motorewia.pl  Michał Lisiak

Amortyzator http://www.motorewia.pl Michał Lisiak

MENU

CHCESZ SKOMENTOWAĆ NASZ ARTYKUŁ? NAPISAĆ SZCZERZE, CO O NIM MYŚLISZ?

POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL ZAPRASZA DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW

MAGAZYN MOTORYZACYJNY – ARTYKUŁY O PASJONUJĄCYM ŚWIECIE MOTORYZACJI

TECHNIKA MOTORYZACYJNA – PORADNIKI MOTORYZACYJNE O TYM, JAK SOBIE RADZIC Z KŁOPOTLIWYMI PODZESPOŁAMI I JAK SERWISOWAĆ NASZE SAMOCHODY

ELEKTROMOBILNOŚĆ i SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – BRUTALNA PRAWDA O ELEKTRYCZNYCH WYNALAZKACH

FELIETONY MOTORYZACYJNE, HUMOR I CIEKAWOSTKI – CZYLI LEKKO I PRZYJEMNIE O NASZYCH AUTACH I NIE TYLKO

MOTOCYKLE I JEDNOŚLADY

MOTORYZACJA I POLITYKA – BEZ OGRÓDEK O TYM, JAK POLITYKA WPŁYWA NA ROZWÓJ WSPÓŁCZESNEJ MOTORYZACJI

MOTORYZACJA I WOJSKO

REWIA MOTORYZACYJNYCH GWIAZD – TESTY SAMOCHODOW OSOBOWYCH

SAMOCHODY ŚWIATA – CO CIEKAWEGO PRODUKUJA W INNYCH KRAJACH, O CZYM NIE MÓWI SIĘ W POLSCE?

ZAPRASZAMY RÓWNIEŻ DO POLUBIENIA MOTOREWIA.PL NA FACEBOOK I MOTOREWIA.PL NA TWITTER

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

 

Podziel się