ASR to system bezpieczeństwa aktywnego, zapobiegający poślizgowi kół napędzanych.
System ten chroni przed wpadnięciem w poślizg podczas ruszania z miejsca, a przede wszystkim, podczas przyspieszania na śliskiej nawierzchni. Kręcenie się kół w miejscu, na śliskiej nawierzchni, nazywa się popularnie „buksowaniem”. ASR ma za zadanie temu zapobiec.

W poprzednim artykule opisaliśmy działanie systemu ABS, który ma za zadanie ochronę samochodu przed wpadnięciem w poślizg podczas hamowania. System ten zapobiega blokowaniu kół podczas hamowania, żeby samochód nie jechał po śliskiej nawierzchni jak na łyżwach. – > Co to jest ABS i jak działa?

Jeśli jeździsz jak wariat, bez poszanowania przepisów, jeśli masz na felgach łyse opony, albo jeździsz na letnich oponach w trakcie zimy, to i dziesięć ABS – ów, ASR – ów i ESP Ci nie pomoże. Taka jest brutalna prawda. Nawet, jeśli masz auto „znanego niemieckiego producenta z kultowym silnikiem pod maską”.

Pompa hydrauliczna aBS, ASr i ESP Zoidy, Public domain, via Wikimedia Commons

Pompa hydrauliczna aBS, ASr i ESP Zoidy, Public domain, via Wikimedia Commons

 

Co to jest ASR w samochodzie?

ASR to system zapobiegający poślizgowi kół napędzanych. Może mieć on różne nazwy, stosowane przez różnych producentów.

Jakie zadania pełni ASR?
– Zapobiega utracie przyczepności przez koła napędzane podczas ruszania na śliskiej nawierzchni.
– Zapobiega utracie przyczepności przez koła napędzane podczas przyspieszania na śliskiej nawierzchni.

ASR działa niezależnie od woli kierowcy. Działa automatycznie, tak jak ABS. Jednak w tunelu środkowym znajduje się przycisk, który pozwala wyłączyć ASR. Po co?
Żeby móc wyjechać ze śliskiego, pokrytego lodem miejsca. Czasami ASR uniemożliwia to. A dlaczego uniemożliwia? Trzeba przeczytać, jak system działa.

Tak na marginesie. Zima niedługo. Zamiast wyłączać ASR i piłować auto, żeby wyjechać ze śliskiego miejsca, po prostu lepiej usunąć śnieg i podsypać trochę piasku pod koła.

Jak jest zbudowany ASR i jak działa?

System ASR składa się z następujących elementów:
– Sterownika elektronicznego, zamontowanego pod maską silnika
– Pompy hydraulicznej, przez którą przepływa płyn hamulcowy, z pompy, do zacisków hamulcowych. Pompa ta jest współdzielona z systemem ABS i ESP.
– Czujników prędkości obrotowej. Tych samych, z których korzysta system ABS.

Przeczytaj: Co to jest czujnik prędkości obrotowej?

Jak działa ASR?
– > System analizuje dane z czujników prędkości obrotowej oraz z czujnika położenia pedału gazu.
– > Kiedy prędkość obrotowa jednego lub obydwu kół napędzanych różni się od pozostałych kół (jest większa od nich), system zaczyna działać.
– > ASR uruchamia pompę hydrauliczną, która zaczyna tłoczenie płynu hamulcowego do zacisku koła, które zaczęło tracić kontakt z nawierzchnią.
– > Koło, które zaczęło tracić kontakt z nawierzchnią jest przyhamowywane przez klocek i tarczę hamulcową. Aż do skutku.

Typowe awarie ASR – co tu się psuje?

W systemie ASR najczęściej psują się czujniki prędkości obrotowej ABS. Może dojść do ich zabrudzenia, uszkodzenia, zwarć itd. W starszych i w powypadkowych autach może dojść do uszkodzenia pompy hydraulicznej albo sterownika (często poprzez wilgoć, która powoduje korozję).

Co zrobić, żeby ASR (i ABS, i ESP) mogły działać we właściwy sposób?

Przede wszystkim jeździć bezpiecznie i z odpowiednią prędkością. Bo już wyjaśniliśmy na początku, że zaawansowane systemy bezpieczeństwa nie zastąpią ostrożności i braku szarych komórek.
Poza tym
– > trzeba dbać o sprawny układ hamulcowy, w którym powinny być sprawne elementy wykonawcze (tarcze hamulcowe, klocki hamulcowe, pompa, niezapieczone zaciski), szczelne przewody i płyn hamulcowy, który nie jest zawodniony.
– > trzeba pamiętać o odpowiednich oponach, z właściwym bieżnikiem.

Skoro już opisaliśmy ABS i ASR, to wypadałoby opisać też ESP, c’nie? Za kilka dni przyjrzymy się jak działa ESP, czyli system kontroli trakcji, chroniący przed wpadnięciem w poślizg podsterowny i nadsterowny.

Przeczytaj o pozostałych zaawansowanych systemach bezpieczeństwa:
– > Co to jest ABS?
– > Co to jest ASR?
– > Co to jest ESP?
– > Co to jest MSR i DSR?

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

 

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL ZAPRASZA DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW

 

MAGAZYN MOTORYZACYJNY – ciekawe artykuły o samochodach i motoryzacji

TECHNIKA MOTORYZACYJNA – poradniki motoryzacyjne. Jak serwisować, jak naprawiać, jak rozpoznać awarie?

TESTY SAMOCHODÓW – czyli rewia motoryzacyjnych gwiazd (testy samochodów nowych i testy samochodów używanych

ELEKTROMOBILNOŚĆ i SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – prawda o elektrycznych wynalazkach

MOTORYZACJA I POLITYKA – w jaki sposób współczesna polityka wpływa na motoryzację, kierowców, sposób eksploatacji i produkcję samochodów.

AKCESORIA MOTORYZACYJNE– narzędzia, wideorejestratory, kamery, mierniki, czujniki!

SAMOCHODY ŚWIATA – jakie, zupełnie nieznane w Polsce samochody, produkowane są w innych krajach?

DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA SAMOCHODOWE, REJESTRACJA I WYREJESTROWANIE

HUMOR I CIEKAWOSTKI, FELIETONY MOTORYZACYJNE – lekko i z humorem

MOTOCYKLE I JEDNOŚLADY

MOTOMILITARIA CZYLI MOTORYZACJA I WOJSKO

SLOW DRIVING – PODRÓŻE SAMOCHODEM PO POLSCE

WALKA Z KOROZJĄ – czyli bitwy toczone z największym wrogiem samochodów

 

ZAPRASZAMY RÓWNIEŻ DO POLUBIENIA MOTOREWIA.PL NA FACEBOOK I MOTOREWIA.PL NA TWITTER

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

 

Odwiedź także StrefaMotoryzacji.Online – portal motoryzacyjny o technice stosowanej w samochodach

Podziel się

About The Author

Niezależny dziennikarz motoryzacyjny. Kocham swoją pracę i motoryzację. Nie wszystko, co piszę, wszystkim się podoba, a ponieważ jestem niezależny, mogę pisać, co mi się podoba. Pasjonuje mnie technika samochodowa, pewnie dlatego z niepokojem spoglądam na wynalazki, takie jak auta elektryczne. Brzydzę się „dziennikarstwem motoryzacyjnym”, które polega na skracaniu gotowych newsów, przychodzących z działów PR importerów samochodów. Współpracuję z kilkoma redakcjami i kilkoma znanymi firmami motoryzacyjnymi.