ASR to system bezpieczeństwa aktywnego, zapobiegający poślizgowi kół napędzanych.
System ten chroni przed wpadnięciem w poślizg podczas ruszania z miejsca, a przede wszystkim, podczas przyspieszania na śliskiej nawierzchni. Kręcenie się kół w miejscu, na śliskiej nawierzchni, nazywa się popularnie „buksowaniem”. ASR ma za zadanie temu zapobiec.
W poprzednim artykule opisaliśmy działanie systemu ABS, który ma za zadanie ochronę samochodu przed wpadnięciem w poślizg podczas hamowania. System ten zapobiega blokowaniu kół podczas hamowania, żeby samochód nie jechał po śliskiej nawierzchni jak na łyżwach. – > Co to jest ABS i jak działa?
Jeśli jeździsz jak wariat, bez poszanowania przepisów, jeśli masz na felgach łyse opony, albo jeździsz na letnich oponach w trakcie zimy, to i dziesięć ABS – ów, ASR – ów i ESP Ci nie pomoże. Taka jest brutalna prawda. Nawet, jeśli masz auto „znanego niemieckiego producenta z kultowym silnikiem pod maską”.
Co to jest ASR w samochodzie?
ASR to system zapobiegający poślizgowi kół napędzanych. Może mieć on różne nazwy, stosowane przez różnych producentów.
Jakie zadania pełni ASR?
- Zapobiega utracie przyczepności przez koła napędzane podczas ruszania na śliskiej nawierzchni.
- Zapobiega utracie przyczepności przez koła napędzane podczas przyspieszania na śliskiej nawierzchni.
ASR działa niezależnie od woli kierowcy. Działa automatycznie, tak jak ABS. Jednak w tunelu środkowym znajduje się przycisk, który pozwala wyłączyć ASR. Po co?
Żeby móc wyjechać ze śliskiego, pokrytego lodem miejsca. Czasami ASR uniemożliwia to. A dlaczego uniemożliwia? Trzeba przeczytać, jak system działa.
Tak na marginesie. Zima niedługo. Zamiast wyłączać ASR i piłować auto, żeby wyjechać ze śliskiego miejsca, po prostu lepiej usunąć śnieg i podsypać trochę piasku pod koła.
Jak jest zbudowany ASR i jak działa?
System ASR składa się z następujących elementów:
- Sterownika elektronicznego, zamontowanego pod maską silnika
- Pompy hydraulicznej, przez którą przepływa płyn hamulcowy, z pompy, do zacisków hamulcowych. Pompa ta jest współdzielona z systemem ABS i ESP.
- Czujników prędkości obrotowej. Tych samych, z których korzysta system ABS.
Przeczytaj: Co to jest czujnik prędkości obrotowej?
Jak działa ASR?
- > System analizuje dane z czujników prędkości obrotowej oraz z czujnika położenia pedału gazu.
- > Kiedy prędkość obrotowa jednego lub obydwu kół napędzanych różni się od pozostałych kół (jest większa od nich), system zaczyna działać.
- > ASR uruchamia pompę hydrauliczną, która zaczyna tłoczenie płynu hamulcowego do zacisku koła, które zaczęło tracić kontakt z nawierzchnią.
- > Koło, które zaczęło tracić kontakt z nawierzchnią jest przyhamowywane przez klocek i tarczę hamulcową. Aż do skutku.
Typowe awarie ASR – co tu się psuje?
W systemie ASR najczęściej psują się czujniki prędkości obrotowej ABS. Może dojść do ich zabrudzenia, uszkodzenia, zwarć itd. W starszych i w powypadkowych autach może dojść do uszkodzenia pompy hydraulicznej albo sterownika (często poprzez wilgoć, która powoduje korozję).
Co zrobić, żeby ASR (i ABS, i ESP) mogły działać we właściwy sposób?
Przede wszystkim jeździć bezpiecznie i z odpowiednią prędkością. Bo już wyjaśniliśmy na początku, że zaawansowane systemy bezpieczeństwa nie zastąpią ostrożności i braku szarych komórek.
Poza tym
- > trzeba dbać o sprawny układ hamulcowy, w którym powinny być sprawne elementy wykonawcze (tarcze hamulcowe, klocki hamulcowe, pompa, niezapieczone zaciski), szczelne przewody i płyn hamulcowy, który nie jest zawodniony.
- > trzeba pamiętać o odpowiednich oponach, z właściwym bieżnikiem.
Skoro już opisaliśmy ABS i ASR, to wypadałoby opisać też ESP, c’nie? Za kilka dni przyjrzymy się jak działa ESP, czyli system kontroli trakcji, chroniący przed wpadnięciem w poślizg podsterowny i nadsterowny.
Przeczytaj o pozostałych zaawansowanych systemach bezpieczeństwa:
- > Co to jest ABS?
- > Co to jest ASR?
- > Co to jest ESP?
- > Co to jest MSR i DSR?
PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL ZAPRASZA DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW
MAGAZYN MOTORYZACYJNY – ciekawe artykuły o samochodach i motoryzacji
TECHNIKA MOTORYZACYJNA – poradniki motoryzacyjne. Jak serwisować, jak naprawiać, jak rozpoznać awarie?
TESTY SAMOCHODÓW – czyli rewia motoryzacyjnych gwiazd (testy samochodów nowych i testy samochodów używanych
ELEKTROMOBILNOŚĆ i SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – prawda o elektrycznych wynalazkach
MOTORYZACJA I POLITYKA – w jaki sposób współczesna polityka wpływa na motoryzację, kierowców, sposób eksploatacji i produkcję samochodów.
AKCESORIA MOTORYZACYJNE– narzędzia, wideorejestratory, kamery, mierniki, czujniki!
SAMOCHODY ŚWIATA – jakie, zupełnie nieznane w Polsce samochody, produkowane są w innych krajach?
DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA SAMOCHODOWE, REJESTRACJA I WYREJESTROWANIE
HUMOR I CIEKAWOSTKI, FELIETONY MOTORYZACYJNE – lekko i z humorem
MOTOCYKLE I JEDNOŚLADY
MOTOMILITARIA CZYLI MOTORYZACJA I WOJSKO
SLOW DRIVING – PODRÓŻE SAMOCHODEM PO POLSCE
WALKA Z KOROZJĄ – czyli bitwy toczone z największym wrogiem samochodów
ZAPRASZAMY RÓWNIEŻ DO POLUBIENIA MOTOREWIA.PL NA FACEBOOK I MOTOREWIA.PL NA TWITTER
PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ