Z klimatyzacji samochodowej najczęściej korzystamy latem, choć ten układ jest przydatny przez cały rok, choćby przez to, że bardzo dobrze radzi sobie z wilgocią. Mała wydajność klimatyzacji samochodowej sprawia, że układ obciąża silnik (i zwiększa spalanie), ale równocześnie nie zapewnia wystarczającej ilości chłodu. Co jest powodem niskiej wydajności układu klimatyzacji samochodowej?

Zbyt słabe chłodzenie klimatyzacji samochodowej jest irytujące. Teoretycznie, klimatyzacja działa. Jednak działa w niewystarczający sposób, to znaczy, temperatura powietrza wylatującego z nawiewów do wnętrza kabiny jest zdecydowanie za wysoka i w zupełności nie odpowiada ustawieniom, jakich dokonał kierowca na panelu sterującym.

Bardzo często problem leży w złym serwisowaniu układu. Klimatyzacja samochodowa ma bowiem swoje wymagania. To nie tylko dodatkowe zużycie paliwa (bez względu na to, czy sprężarka klimatyzacji jest napędzana paskiem wieloklinowym, czy jest to sprężarka elektryczna). To także konieczność regularnej kontroli poziomu czynnika chłodzącego w układzie (oraz towarzyszącego mu oleju mineralnego, który smaruje sprężarkę), kontrola nieszczelności i wymiana filtra osuszacza (raz na dwa lata).

Klimatyzacja samochodowa nie jest zbytnio skomplikowanym układem pod względem mechanicznym. Składa się ze sprężarki ze sprzęgłem, chłodnicy, zwanej skraplaczem z własnym wentylatorem, parownika (też przypomina chłodnicę), filtra osuszacza, zaworu rozprężnego oraz panelu sterującego. W swojej pracy wykorzystuje standardowe nawiewy i silniczki nawiewów. Po bliższym przyjrzeniu się widać, że niezbyt skomplikowane są również reakcje fizyczno chemiczne, zachodzące w układzie klimatyzacji. Przypominają one dokładnie to samo, co dzieje się w lodówce. Dziś jednak zajmiemy się jednym, wąskim zagadnieniem, czyli zbyt słabym chłodzeniem klimatyzacji.

 

Słabe chłodzenie klimatyzacji samochodowej – możliwe przyczyny

Zbyt mała ilość czynnika chłodzącego w układzie. Czynnik chłodniczy to gaz, który wykorzysta każdą mikroszczelinę, aby uciec z układu klimatyzacji. A do nieszczelności może dojść łatwo, bo samochód poddawany jest cały czas szeregowi drgań w trakcie jazdy. Poza tym nieszczelności w układzie mogą być pozostałością po wypadku albo po kolizji.
Rozwiązanie: kontrola szczelności układu. Jeśli jest szczelny, uzupełnienie poziomu czynnika chłodzącego oraz oleju mineralnego.

Drugi powód niskiej wydajności klimatyzacji to usterka skraplacza, czyli chłodnicy, zabudowanej obok standardowej chłodnicy samochodowej. Skraplacz ma być chłodzony strumieniem powietrza w trakcie jazdy, albo za pomocą wentylatora elektrycznego.
W skraplaczu mogą być nieszczelności, skraplacz może być zapchany, albo w trakcie jazdy w gorący dzień, może nie działać na skutek uszkodzenia wentylator skraplacza. Nieszczelność skraplacza powoduje, że do instalacji może dostawać się powietrze i wilgoć.

Niska wydajność klimatyzacji samochodowej może być również spowodowana przez awarię zaworu rozprężnego, który został zablokowany w pozycji otwartej.
Słaba moc klimatyzacji samochodowej może być również spowodowana przez uszkodzenie sprężarki, albo awarię napędzającego ją sprzęgła (np. elektromagnetycznego). Aby nie obciążać silnika przez cały czas (co powodowałoby zwiększone zużycie paliwa), pasek wieloklinowy obraza jedynie koło sprzęgła sprężarki, nie stawiające dużego oporu. Jeśli kierowca uruchomi klimatyzację, sprzęgło załącza napęd na sprężarkę. Awaria sprzęgła może być powodem niewystarczającego chłodzenia, ze względu na przerywaną pracę sprężarki.

 

MENU

POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL ZAPRASZA DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW

MAGAZYN MOTORYZACYJNY – ARTYKUŁY O PASJONUJĄCYM ŚWIECIE MOTORYZACJI

TECHNIKA MOTORYZACYJNA – PORADNIKI MOTORYZACYJNE O TYM, JAK SOBIE RADZIC Z KŁOPOTLIWYMI PODZESPOŁAMI I JAK SERWISOWAĆ NASZE SAMOCHODY

ELEKTROMOBILNOŚĆ i SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – BRUTALNA PRAWDA O ELEKTRYCZNYCH WYNALAZKACH

FELIETONY MOTORYZACYJNE, HUMOR I CIEKAWOSTKI – CZYLI LEKKO I PRZYJEMNIE O NASZYCH AUTACH I NIE TYLKO

MOTOCYKLE I JEDNOŚLADY

MOTORYZACJA I POLITYKA – BEZ OGRÓDEK O TYM, JAK POLITYKA WPŁYWA NA ROZWÓJ WSPÓŁCZESNEJ MOTORYZACJI

MOTORYZACJA I WOJSKO

REWIA MOTORYZACYJNYCH GWIAZD – TESTY SAMOCHODOW OSOBOWYCH

SAMOCHODY ŚWIATA – CO CIEKAWEGO PRODUKUJA W INNYCH KRAJACH, O CZYM NIE MÓWI SIĘ W POLSCE?

ZAPRASZAMY RÓWNIEŻ DO POLUBIENIA MOTOREWIA.PL NA FACEBOOK I MOTOREWIA.PL NA TWITTER

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się

About The Author

Niezależny dziennikarz motoryzacyjny. Kocham swoją pracę i motoryzację. Nie wszystko, co piszę, wszystkim się podoba, a ponieważ jestem niezależny, mogę pisać, co mi się podoba. Pasjonuje mnie technika samochodowa, pewnie dlatego z niepokojem spoglądam na wynalazki, takie jak auta elektryczne. Brzydzę się „dziennikarstwem motoryzacyjnym”, które polega na skracaniu gotowych newsów, przychodzących z działów PR importerów samochodów. Współpracuję z szeregiem redakcji i firm, między innymi z Motointegrator, Autofakty, Allegro.pl (dział poradniki) itd. Zawsze jestem otwarty na ciekawą współpracę. Jest mi niezwykle miło, że odwiedzacie Państwo moją stronę. Kontakt: redakcja@motorewia.pl