Sprawnie funkcjonujący układ hamulcowy znacząco zwiększa bezpieczeństwo jazdy. Dzięki niemu możliwa jest stabilna kontrola prędkości przemieszczania się i dopasowanie jej do warunków panujących na drodze. Jednym z kluczowych, a także często niedocenianych elementów tego systemu jest zbiorniczek płynu hamulcowego. Jak go wymienić i co warto o nim wiedzieć?

 

Do czego służy zbiorniczek płynu hamulcowego?

Zasada działania hamulców w samochodzie nie jest przesadnie skomplikowana. Po wciśnięciu pedału hamulca tłok zacisków napiera na klocki. Te z kolei są przyciskane do tarcz lub szczęk, a wytwarzane tarcie przekłada się na redukcję prędkości jazdy.

Sprawne hamowanie nie byłoby jednak możliwe, gdyby nie płyn hamulcowy znajdujący się w zbiorniczku płynu hamulcowego. Jego zadaniem jest przeniesienie siły hamowania, z pompy hamulcowej na elementy wykonawcze układu hamulcowego.

Zbiorniczek płynu hamulcowego to niewielki pojemnik wykonany z tworzywa sztucznego, w którym znajduje się właśnie płyn hamulcowy.

 

Jak dbać o zbiorniczek płynu hamulcowego?

Na każdym zbiorniczku płynu hamulcowego znajdziesz wyraźnie oznaczony poziom, powyżej którego nie powinieneś wlewać płynu. Może to sprawić, że będzie on wyciekał. To niebezpieczna sytuacja, ponieważ do wnętrza układu dostaje się wtedy powietrze, pogarszając sprawność hamowania. Płyn hamulcowy jest higroskopijny, co oznacza, że chłonie wilgoć z powietrza. Przy 2 procentowej zawartości wody, skuteczność hamowania znacząco spada. Przy 3 procentowej, należy jak najszybciej wymienić płyn hamulcowy.

Jeżeli zbiorniczek płynu hamulcowego jest wyposażony w sitko, zawsze uzupełniaj poziom płynu nieco poniżej jego granicy.

Płyn hamulcowy należy wymieniać co 2–4 lata w zależności od marki i modelu (w starszych samochodach rzadziej). Dzięki temu można utrzymać jego właściwości użytkowe. Potrzebujesz zbiorniczka dla Volkswagena Garbusa, Karmanna-Ghii lub Transportera? Zajrzyj na: https://garbus.pl/pl/c/Zbiorniczek-plynu-hamulcowego-i-plyn/3615.

Jeżeli wymieniasz płyn hamulcowy, zawsze stosuj płyn tej samej klasy (np. DOT3 w aucie klasycznym/zabytkowym). Nawet dokładne spuszczenie poprzedniego płynu ze zbiorniczka płynu hamulcowego oraz odpowietrzenie całego układu nie zapobiegnie wymieszaniu się starego i nowego produktu.

 

Zbiorniczek płynu hamulcowego w VW Beetle Źródło: -> https://blog.heritagepartscentre.com/blog/2017/09/13/vw-brake-fluid-all-you-need-to-know/

Zbiorniczek płynu hamulcowego w VW Beetle Źródło: -> https://blog.heritagepartscentre.com/blog/2017/09/13/vw-brake-fluid-all-you-need-to-know/

Jak wymienić zbiorniczek płynu hamulcowego?

Zbiorniczek płynu hamulcowego jest ulokowany w komorze silnika pod pokrywą ochronną. Aby ją usunąć, trzeba odkręcić śruby. Wystarczy do tego klucz płasko-oczkowy. Najczęściej moduł znajduje się po stronie kierowcy.

Przed wykręceniem pojemnika musisz go najpierw opróżnić. W tym celu posłuż się strzykawką, którą dokładnie odciągniesz stary płyn. Następnie odłącz zbiorniczek od pompy hamulcowej i usuń gumową przelotkę, funkcjonującą jako uszczelka między pompą a zbiorniczkiem płynu hamulcowego.

Teraz zbiorniczek można zastąpić nowym. Jeśli chcesz jednocześnie wymienić płyn hamulcowy, będziesz potrzebować do tego gumowej rurki. Należy założyć ją na odpowietrznik, a przeciwległy koniec umieścić w pojemniku na zużyty płyn.

Druga osoba w tym czasie powinna wciskać pedał hamulca, aby z układu wydostały się pozostałości płynu wraz z bąblami powietrza.

Jeżeli szukasz zbiorniczka płynu hamulcowego do auta sprzed kilku dekad, raczej nie znajdziesz go w zwykłym sklepie z częściami do samochodów. Sprawdź ofertę https://garbus.pl/ i wybieraj spośród oryginalnych części do klasyków motoryzacji.

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

 

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL ZAPRASZA DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW

 

MAGAZYN MOTORYZACYJNY – ciekawe artykuły o samochodach i motoryzacji

TECHNIKA MOTORYZACYJNA – poradniki motoryzacyjne. Jak serwisować, jak naprawiać, jak rozpoznać awarie?

TESTY SAMOCHODÓW – czyli rewia motoryzacyjnych gwiazd (testy samochodów nowych i testy samochodów używanych

ELEKTROMOBILNOŚĆ i SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – prawda o elektrycznych wynalazkach

MOTORYZACJA I POLITYKA – w jaki sposób współczesna polityka wpływa na motoryzację, kierowców, sposób eksploatacji i produkcję samochodów.

AKCESORIA MOTORYZACYJNE– narzędzia, wideorejestratory, kamery, mierniki, czujniki!

SAMOCHODY ŚWIATA – jakie, zupełnie nieznane w Polsce samochody, produkowane są w innych krajach?

DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA SAMOCHODOWE, REJESTRACJA I WYREJESTROWANIE

HUMOR I CIEKAWOSTKI, FELIETONY MOTORYZACYJNE – lekko i z humorem

MOTOCYKLE I JEDNOŚLADY

MOTOMILITARIA CZYLI MOTORYZACJA I WOJSKO

SLOW DRIVING – PODRÓŻE SAMOCHODEM PO POLSCE

WALKA Z KOROZJĄ – czyli bitwy toczone z największym wrogiem samochodów

 

ZAPRASZAMY RÓWNIEŻ DO POLUBIENIA MOTOREWIA.PL NA FACEBOOK I MOTOREWIA.PL NA TWITTER

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

 

Podziel się