VDC Hill Holder unavalivable see handbook – taki komunikat ostrzegawczy na ekranie komputera pokładowego widziały już tysiące posiadaczy samochodów Alfa Romeo i Fiat. W sieci można znaleźć setki zapytań – co to znaczy? Co dzieje się z moim samochodem? I jak to zwykle, może znaleźć też setki odpowiedzi. Niestety, nie zawsze mądrych. Bo tak już bywa na forach internetowych – ktoś, kto ukrywa się za pseudonimem, może wypisywać różne bzdety. Najgorsze jest to, że są osoby, które tych bzdetów słuchają. A zatem co jest przyczyną komunikatu VDC Hill Holder Unavalivable see hanbook?

Na forach znajdziesz odpowiedź na wszystkie pytania. Ludzie pytają o komunikat na ekranie komputera VDC Hill Holder Unavalivable także na forach zagranicznych. Jeśli tam jakiś wesołek napisał, że przyczyną tego błędu są zaśniedziale styki wtryskiwaczy. I oczywiście, zaraz te bzdety pojawiły się u nas.

Kiedyś był taki ruski kawał.
Naukowcy radzieccy przeprowadzali doświadczenie na pewnym nieszczęśniku.
Najpierw ukłuli go igłą w tyłek. Nieszczęśnik się popłakał.
Potem ukłuli go igłą w oko. Nieszczęśnik zrobił kupę z bólu.
Tym oto sposobem naukowcy radzieccy udowodnili, że oko jest połączone z tyłkiem.

Czy ten mędrzec, który napisał, że wtryskiwacze mają coś wspólnego z układami aktywnego bezpieczeństwa, też przeprowadzał takie doświadczenia na swoim samochodzie?
Co ciekawe, niektórzy przeczyścili wtyczki wtryskiwaczy – i patrz Pan, pomogło…

Nie zajmujmy się bzdurami – przejdźmy do konkretów.

 

VDC Hill Holder Unavalivable see handbook – zanim zaczniesz zadawać głupie pytania, przeprowadź diagnostykę

Oczywiście, że najłatwiej jest nic nie robić, tylko napisać na forum – co jest przyczyną problemu? Po cholerę wydawać na diagnostykę u mechanika? Albo na samodzielny zakup urządzenia do diagnostyki?

Najprostszy ELM327 do diagnostyki auta kosztuje ok. 20 – 30 zł. Płatny, dobry program na smartfon od 8 do 70zł.

 

VDC i Hill Holder – co mają ze sobą wspólnego?

VDC to system bezpieczeństwa aktywnego, chroniący przed poślizgiem podsterownym i nadsterownym. Jest to odpowiednik systemu ESP Boscha, tylko produkowany przez inną firmę. Działa on w oparciu o szereg czujników, między innymi czujnik żyroskopowy, czujnik skrętu kierownicy, czujnik prędkości (w skrzyni biegów) i czujniki prędkości obrotowej koła (tzw. zwane czujniki ABS), czujnik pedału gazu itd.
Kiedy w aucie jest zamontowany VDC/ESP, to pełni on nadrzędną rolę nad systemami ASR i ABS.
-> ASR to system zapobiegający poślizgowi kół napędzanych, czyli np. buksowaniu na śliskiej nawierzchni. Działa w oparciu o czujniki prędkości obrotowej koła ABS.
-> ABS to system zapobiegający blokowaniu kół w trakcie hamowania. Koła powinny stopniowo wytracać prędkość, a nie zamieniać się w płozy sanek. ABS działa w oparciu o czujniki prędkości obrotowej koła.

Kiedy na desce rozdzielczej samochodu pokazuje się ostrzeżenie, że nie działa VDC/ESP, oznacza to, że nie działa żaden system bezpieczeństwa. Ani ABS ani ASR. Dlaczego? Bo VDC/ESP jest systemem nadrzędnym nad nimi. I jego komputer steruje systemami podrzędnymi.
Co jest wspólnego pomiędzy wszystkimi systemami? Już wiemy. Komputer sterujący całością i czujniki prędkości obrotowej kół (czujniki ABS).

Co to jest Hill Holder? To system, który zapobiega staczaniu się auta, podczas ruszania pod górę. Jak to działa? System wykrywa, że auto się stacza i wtedy uaktywnia układ hamulcowy, abyś miał/a czas wrzucić bieg i wcisnąć gaz.
Na jakiej bazie działa Hill Holder? Skąd wie, że auto się stacza? Z czujników prędkości obrotowej koła ABS.

Już masz elementy wspólne obydwu systemów.

Koło sygnałowe dla czujnika prędkości obrotowej ABS - Michał Lisiak, Motorewia.pl awarie półosi napędowej, awarie przegubow

Koło sygnałowe dla czujnika prędkości obrotowej ABS – Michał Lisiak, Motorewia.pl awarie półosi napędowej, awarie przegubow

 

VDC Hill Holder Unavalivable see handbook – czy w pamięci sterownika są zapisane błędy?

Zacznij od diagnostyki.
Jeśli w pamięci sterownika samochodu są zapisane błędy – odczytaj je.
Czego mogą dotyczyć błędy?
-> uszkodzonego czujnika prędkości obrotowej koła ABS.
Dlaczego? Bo jest to element wspólny, dla obydwu systemów.

Przeczytaj -> Awaria czujnika prędkości obrotowej ABS

Może się zdarzyć, że błędy będą dotyczyć innych czujników. Ale wtedy problem może dotyczyć VDC, bez Hill Holder. Wtedy może awarii ulec np. czujnik położenia sprzęgła.
Czy czujnik położenia pedału gazu ma z tym coś wspólnego? Nie. Gdyby czujnik położenia gazu zaczął wariować, to wariowałby też Twój silnik. Albowiem czujnik położenia gazu przekazuje informacje do przepustnicy.

W przypadku uszkodzonego czujnika prędkości obrotowej koła ABS musisz wymienić go na nowy. W niektórych autach jest on zintegrowany z piastą. I to jest ból, bo trzeba wymienić całość. Roboty jest mniej, ale cena części jest duża.

Czujnik prędkości obrotowej kół / czujnik prędkości kół ABS / czujnik ABS https://www.motorewia.pl

Czujnik prędkości obrotowej kół / czujnik prędkości kół ABS / czujnik ABS https://www.motorewia.pl

 

VDC Hill Holder Unavalivable see handbook – a jeśli w pamięci sterownika nie ma zapisanych błędów?

Wtedy problem może leżeć po stronie układu zasilania energią.
Albo szwankuje alternator i nie jest w stanie zapewnić wystarczającej ilości energii. Albo szwankuje akumulator. Albo jest problem z paskiem wieloklinowym, który napędza alternator…

Pierwsza rzecz, którą powinieneś/naś zrobić to… Odłącz akumulator, zdejmij skrzyneczkę z bezpiecznikami i naładuj akumulator do pełna. Być może Twój akumulator zaczął niedomagać na skutek wysokich temperatur w trakcie lata (przyspieszają proces samorozładowania) albo niskich zimą. Albo w ogóle jest stary.
Doładowałeś akumulator i nie pomogło?
Sprawdź (woltomierz do podłączenia w gniazdko zapalniczki kosztuje kilkanaście złotych) napięcie, po włączeniu silnika.

Rozładowanie akumulatora samochodowego na postoju - co jest powodem? Motorewia.pl / Michał Lisiak

Rozładowanie akumulatora samochodowego na postoju – co jest powodem? Motorewia.pl / Michał Lisiak

 

Z własnego doświadczenia

Sam mam Alfę Romeo 159, z benzynowym 1.8 MPI (od Opla). Tak, wiem, że jest nierasowa i w ogóle powinni ją od razu zezłomować, bo ma za słaby silnik. Mnie wystarcza.

Trzy lata temu, po zakupie, Alfa trafila do warsztatu. Mechanicy mieli wymienić rozrząd, zużyte tuleje przednich wahaczy i wszystkie płyny eksploatacyjne.
Było to w czerwcu i było bardzo gorąco. Ponieważ pierd…. się z robotą, jak wiolonczelista z basetlą, samochód stał tam 5 dni. Doszło do rozładowania akumulatora.
Po odbiorze auta i po uruchomieniu silnika, na desce rozdzielczej ukazała się choinka. Nie działały poduszki powietrzne i systemy bezpieczeństwa.
Pan mechanik wyjaśnił, że powodem problemu jest rozładowanie akumulatora. Wykasował błędy z pamięci sterownika. Faktycznie, po przejechaniu 50 km, akumulator się doładował i problem nigdy nie wracał.

Do czasu, aż 2 miesiące temu na desce rozdzielczej pojawił się VDC Hill Holder unavalivable see handbook. Sprawdzenie diagnostyki nic nie dało – nie było błędów.
Następnego dnia auto przejechało ok. 50 km – komunikat o problemie zniknął.
Kolejnego dnia, podczas jazdy po mieście, z włączonym audio, komunikat znów wyskoczył.
Za każdym razem żaden błąd nie był zapisany w pamięci sterownika.

Akumulator wydawał się sprawny, bo jego oczko było ślicznie zielone. Jednak po podłączeniu do ładowarki, okazało się, że jest doładowany zaledwie w 1/4.
Po doładowaniu akumulatora problem zniknął. I nie pojawia się od 2 miesięcy.
Regularne doładowywanie akumulatora przy jeździe na krótkich trasach pozwala tez utrzymać go w odpowiednim stanie technicznym. Zalecałem to innym, a sam o tym zapomniałem. Ale nie bez powodu mówi się, że szewc bez butów chodzi.

Z pozdrowieniami dla wszystkich Alfistów i Fiatowców.
Jeśli pomogło – cieszę się.
Jeśli nie pomogło – odwiedź warsztat. Nie grzeb samodzielnie przy ABS/ASR czy VDC, nie wymieniaj samodzielnie wiązek elektrycznych.

DSCF0307

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

 

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL ZAPRASZA DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW

 

MAGAZYN MOTORYZACYJNY – ciekawe artykuły o samochodach i motoryzacji

TECHNIKA MOTORYZACYJNA – poradniki motoryzacyjne. Jak serwisować, jak naprawiać, jak rozpoznać awarie?

TESTY SAMOCHODÓW – czyli rewia motoryzacyjnych gwiazd (testy samochodów nowych i testy samochodów używanych

ELEKTROMOBILNOŚĆ i SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – prawda o elektrycznych wynalazkach

MOTORYZACJA I POLITYKA – w jaki sposób współczesna polityka wpływa na motoryzację, kierowców, sposób eksploatacji i produkcję samochodów.

AKCESORIA MOTORYZACYJNE– narzędzia, wideorejestratory, kamery, mierniki, czujniki!

SAMOCHODY ŚWIATA – jakie, zupełnie nieznane w Polsce samochody, produkowane są w innych krajach?

DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA SAMOCHODOWE, REJESTRACJA I WYREJESTROWANIE

HUMOR I CIEKAWOSTKI, FELIETONY MOTORYZACYJNE – lekko i z humorem

MOTOCYKLE I JEDNOŚLADY

MOTOMILITARIA CZYLI MOTORYZACJA I WOJSKO

SLOW DRIVING – PODRÓŻE SAMOCHODEM PO POLSCE

WALKA Z KOROZJĄ – czyli bitwy toczone z największym wrogiem samochodów

 

ZAPRASZAMY RÓWNIEŻ DO POLUBIENIA MOTOREWIA.PL NA FACEBOOK I MOTOREWIA.PL NA TWITTER

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

 

Podziel się

About The Author

Niezależny dziennikarz motoryzacyjny. Kocham swoją pracę i motoryzację. Nie wszystko, co piszę, wszystkim się podoba, a ponieważ jestem niezależny, mogę pisać, co mi się podoba. Pasjonuje mnie technika samochodowa, pewnie dlatego z niepokojem spoglądam na wynalazki, takie jak auta elektryczne. Brzydzę się „dziennikarstwem motoryzacyjnym”, które polega na skracaniu gotowych newsów, przychodzących z działów PR importerów samochodów. Współpracuję z szeregiem redakcji i firm, między innymi z Motointegrator, Valvoline, Allegro.pl, Amtra, K2 itd. Zawsze jestem otwarty na ciekawą współpracę. Jest mi niezwykle miło, że odwiedzacie Państwo moją stronę. Kontakt: redakcja@motorewia.pl