Kierowca może wpaść w poślizg podczas każdej pory roku – kiedy porusza się na mokrej nawierzchni. Jednak największe ryzyko wpadnięcia w poślizg zagraża w trakcie zimy. Jak chronić się przed poślizgiem? Jak nie wpaść w poślizg?

W polskiej przestrzeni medialnej pojawiło się już kilkaset artykułów, które odpowiadają na pytanie „jak nie wpaść w poślizg podczas jazdy samochodem?”. Niestety, większość z nich jest pisana przez rowerzystów albo copywriterów, którzy znają się na wszystkim (jednego dnia piszą poradniki o tym, jak nie wpaść w poślizg, jak wybrać tani kredyt i jak zbudować dom, wszędzie uchodząc za eksperta).
Dlaczego? Bo jeśli ktoś udziela rad, typu „jak wpadniesz w poślizg to musisz poruszać kierownicą tak, a sprzęgłem tam…” to znaczy, że tak naprawdę nigdy samochodem nie jeździł i w poślizg nie wpadł. Jak kierowca wpadnie w poślizg, to nie ma czasu na myślenie, w którą stronę ma kręcić kierownicą, jak operować sprzęgłem i gazem. To są sekundy i ogromny stres.
Kierowca działa odruchowo.

Swego czasu Mike Tyson, słynny bokser, powiedział „każdy ma jakiś plan, dopóki nie dostanie w mordę”. I miał sto procent racji. Podobnie jest z wpadnięciem w poślizg. Możesz sobie mieć i tysiąc planów. W sytuacji poślizgu i tak zadziałasz odruchowo.

Jestem kierowcą z 20 letnim stażem. Przejechałem ok. ponad 400 tys. kilometrów. Więc coś o poślizgu wiem. Tym bardziej, że na początku swojej kariery kierowcy jeździłem samochodami, które nie miały na wyposażeniu nawet ABS, o wspomaganiu nagłego hamowania nie wspominając. Z powodu braku środków finansowych (przez bezrobocie w moim regionie) dwie zimy przejeździłem na letnich oponach, w dodatku budżetowych i nie pierwszej świeżości.

Jak nie wpaść w poślizg? Poślizg podsterowny i nadsterowny, poślizg kół, poślizg podczas hamowania, poślizg podczas ruszania - jak chronić się przed poślizgiem? https://www.motorewia.pl

Jak nie wpaść w poślizg? Poślizg podsterowny i nadsterowny, poślizg kół, poślizg podczas hamowania, poślizg podczas ruszania – jak chronić się przed poślizgiem? https://www.motorewia.pl

Jak nie wpaść w poślizg w trakcie zimy– unikaj jazdy w trakcie najgorszej pogody

To taka sama rada, jak – nie chcesz dostać po pysku? Nie chodź po nocy po mieście, albo po klubach. Ale czy ta rada nie jest skuteczna? Oczywiście, że jest.

Najgroźniejsze są opady deszczu, kiedy drogi są zmrożone. To nie przychodzi znienacka. Prognozy pogody ostrzegają przez gołoledzią i przed opadami marznącego deszczu. Marznący deszcz nie powinien Cię zaskoczyć.

Za to zaskoczyć może Cię mokry śnieg. Bo w prognozie pogody dowiesz się, że danego dnia będą opady śniegu. Silne opady mokrego śniegu sprawiają, że jest on ubijany na drodze przed koła samochodów. Robi się z niego błoto z wodą, które potem zamarza. I masz lodowisko.

Planując podróże pamiętaj, że są drogi pierwszej kolejności odśnieżania i ostatniej kolejności odśnieżania. Co to oznacza? W trakcie trudnej pogody nie wypuszczaj się w jazdę poza miasto, na wiejskie drogi. Na nich dopiero zobaczysz, co to Ameryka… znaczy, Syberia w praktyce.

Gołoledź w naszych warunkach nie trwa długo. Dzień – dwa. Weź urlop, weź L4, dzień na żądanie, powiedz, że drzwi od domofonu Ci śniegiem zasypało i nie możesz wyjść z domu (tak w podstawówce tłumaczył się mój kolega, który zawsze się spóźniał). Zrób sobie zakupy wcześniej. Przesiedź te dwa dni w domu, jeśli możesz.

Jak jesteś w trasie i nagle pojawia się zagrożenie deszczem, gołoledzią albo mgłą – odżałuj na hotel albo motel. Te 2 stówy to nic w porównaniu do kosztów naprawy auta, albo nie daj Boże, kosztów leczenia.
Było wielu takich, którym się spieszyło. Teraz już im się nie spieszy. Leżą pod betonową płytą na cmentarzu.
Co gorsza, przez takich, co im się spieszy, albo dowartościowują się za kierownicą, inni mogą leżeć pod betonową płytą.

Jak nie wpaść w poślizg? Poślizg podsterowny i nadsterowny, poślizg kół, poślizg podczas hamowania, poślizg podczas ruszania - jak chronić się przed poślizgiem? https://www.motorewia.pl

Jak nie wpaść w poślizg? Poślizg podsterowny i nadsterowny, poślizg kół, poślizg podczas hamowania, poślizg podczas ruszania – jak chronić się przed poślizgiem? https://www.motorewia.pl

Jak nie wpaść w poślizg w trakcie zimy – technika jazdy

Przede wszystkim unikaj gwałtownej jazdy. Zawsze jedź płynnie.
Dla mnie to żadne wyzwanie, bo ja zawsze jeżdżę płynnie. Dzięki temu w moich samochodach sprzęgło potrafi wytrzymać nawet 200 tys. km i nie płacze.
• Unikaj gwałtownego dodawania gazu i gwałtownego hamowania.
• Unikaj gwałtownych manewrów kierownicą.
• Unikaj jazdy z nadmierną prędkością. To jeden z podstawowych powodów wpadnięcia w poślizg.
• Największym wyzwaniem w trakcie jazdy po oblodzonej drodze będzie dla Ciebie ruszanie z miejsca. Dlatego staraj się toczyć z małą prędkością, aby jak najmniej hamować.
• Wybieraj taką drogę, żeby unikać korków i skrzyżowań, na których musisz się zatrzymać. Nadłóż drogi, ale jedź tak, żebyś można się było toczyć.
• Koła kręcą się w miejscu? Ruszaj z drugiego biegu na śliskiej nawierzchni. Delikatnie. Powinno się udać.
• Zachowuj jak największy możliwy odstęp od poprzedzającego Cię auta. Nie siedź nikomu na ogonie, bo w razie konieczności hamowania na śliskim, zaparkujesz mu w bagażniku. Długość samochodu – to minimalna, bezpieczna odległość.
• W trakcie pokonywania zakrętów nie wciskaj gazu, ani hamulca. Niech samochód przetoczy się przez zakręt.
• Unikaj dróg, na których musisz ruszać pod górę. Nadłóż drogi, ale unikaj ich.
• 30 km/h – to jest odpowiednia prędkość do jazdy po oblodzonej drodze.
• Czasami, kiedy sytuacja jest bardzo niebezpieczna – zjedź z głównej drogi, zostaw auto na jakimś parkingu i daruj sobie dalszą jazdę. Wróć do domu na pieszo, jeśli jest blisko. I tak nie pojedziesz dalej, tylko się zestresujesz, stojąc w korku i ruszając co chwilę na lodowisku.
• Lepiej jechać bocznymi drogami, gdzie jest mniejsze zagrożenie, że przywalisz w kogoś, albo ktoś w Ciebie, niż głównymi, na których jedzie auto obok auta. Wystarczy, że dojdzie do kolizji (o co na lodowisku nietrudno) – i wszyscy stoją. Zablokują Cię, nie zawrócisz. Wyobrażasz to sobie? I już inaczej patrzysz na poprzedni punkt, czyż nie?
To moje rady, z doświadczenia. Nie musisz się do nich stosować, jeśli uważasz je za głupie. Jeśli masz lepsze – podziel się nimi.

Nic wielkiego się nie stanie, jeśli w trakcie zimy będziesz wozić ze sobą małą torebkę żółtego piasku i małą, składaną łopatkę. Możesz sobie taką kupić po sezonie za 20 złotych. Zamiast piłować na oblodzonej drodze i palić sprzęgło oraz nerwy, podsyp trochę piasku pod koła.
Zamiast piłować w śniegu, wyłącz silnik. Wysiądź z auta. Odśnież łopatką drogę wyjazdu. Usuń śnieg spod kół. Podsyp piasku. Szanuj samochód i swoje nerwy.
Możesz kupić sobie jednorazowy nakładki na koła, z gumy. One też pomogą Ci wyjechać z miejsca.

W moim rodzinnym mieście jest jedna przelotowa ulica, która mocno odzie pod górę. Kiedy nie było autostrady A1, przez miasto jeździła większość TIR-ów. Dobrych 15, 20 i 25 lat temu, a także wcześniej (w pobliżu chodziłem do podstawówki), wystarczyły opady mokrego śniegu – i wszystko stało. Cały sznur TIR- ów i osobówek. Zablokowali całą drogę i czekali na piaskarkę. Ale jak ta piaskarka miała przyjechać i podsypać piasku, kiedy cała droga była zablokowana? Także w drugą stronę, bo TIRY zablokowały skrzyżowania.
I pewnego dnia taki stary dziadziuś, mieszkający w starej kamienicy, wyszedł z wiaderkiem popiołu. I zaczął im sypać pod koła. Po paru minutach stary dziadeczek rozładował korek. Nikt z tych wielkich kierowców nie ruszył tyłka po to, żeby sobie przynieść piasku, popiołu, czy nawet soli z pobliskiego sklepu. Oni czekali aż ich obsłużą jak w restauracji.

Jak nie wpaść w poślizg? Poślizg podsterowny i nadsterowny, poślizg kół, poślizg podczas hamowania, poślizg podczas ruszania - jak chronić się przed poślizgiem? https://www.motorewia.pl

Jak nie wpaść w poślizg? Poślizg podsterowny i nadsterowny, poślizg kół, poślizg podczas hamowania, poślizg podczas ruszania – jak chronić się przed poślizgiem? https://www.motorewia.pl

Jak nie wpaść w poślizg? Zadbaj o stan techniczny auta

Współczesne samochody są bardzo dobrze wyposażone pod względem technicznym. Między innymi w aktywne systemy bezpieczeństwa, które chronią Cię przed poślizgiem, bez konieczności Twojej ingerencji. To:
• ABS – zapobiega poślizgowi podczas hamowania (zapobiega blokowaniu się kół). Gdyby nie on, na śliskiej nawierzchni jechałbyś jak na łyżwach.
• ASR – zapobiega poślizgowy kół napędzanych. Chroni przed poślizgiem podczas ruszania i podczas przyspieszania.
• ESP – chroni przed poślizgiem podsterownym i nadsterownym. Na razie nie jest jeszcze mocno rozpowszechniony, bo w większości stać nas na nastoletnie auta.

Co chroni Cię przed wpadnięciem w poślizg?
• Opony z odpowiednio wysokim bieżnikiem.
• Opony z mieszanki, dostosowanej do sezonu. Czyli letnie, zimowe, albo opony wielosezonowe (całoroczne).
• Sprawny układ hamulcowy. Czyli odpowiednio świeży płyn hamulcowy, odpowiedni poziom płynu, sprawne klocki, tarcze, zaciski, bębny (zależnie od zastosowanej technologii).
Bez sprawnego układu hamulcowego i odpowiednich opon, żaden ABS, ASR czy ESP Ci nie pomoże.
• Sprawne amortyzatory. One dbają o „dociskanie” kół do nawierzchni drogi. Im lepsze amortyzatory, tym lepszy kontakt kół z nawierzchnią. A przez to lepsze przenoszenie siły napędowej i krótsza droga hamowania. Zużyte amortyzatory powodują całe mnóstwo problemów.
• Właściwe ciśnienie w kołach.

I to byłoby na tyle w temacie „jak unikać poślizgu w trakcie zimy”.
Warto pamiętać, że w poślizg wpaść można także w środku gorącego lata, na drodze, pokrytej wodą. Na przykład poprzez aquaplanning. Nie jedz za szybko, dbaj o opony i o auto, unikaj gwałtownych manewrów – a nie wpadniesz w poślizg.

Przeczytaj również:
– > Co to jest system przeciwpoślizgowy ABS?
– > Co to jest system przeciwpoślizgowy ASR?
– > Co to jest system przeciwpoślizgowy ESP? 

Jak nie wpaść w poślizg? Poślizg podsterowny i nadsterowny, poślizg kół, poślizg podczas hamowania, poślizg podczas ruszania - jak chronić się przed poślizgiem? https://www.motorewia.pl

Jak nie wpaść w poślizg? Poślizg podsterowny i nadsterowny, poślizg kół, poślizg podczas hamowania, poślizg podczas ruszania – jak chronić się przed poślizgiem? https://www.motorewia.pl

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL ZAPRASZA DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW

MAGAZYN MOTORYZACYJNY – ciekawe artykuły o samochodach i motoryzacji

TECHNIKA MOTORYZACYJNA – poradniki motoryzacyjne. Jak serwisować, jak naprawiać, jak rozpoznać awarie?

TESTY SAMOCHODÓW – czyli rewia motoryzacyjnych gwiazd (testy samochodów nowych i testy samochodów używanych

ELEKTROMOBILNOŚĆ i SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – prawda o elektrycznych wynalazkach

MOTORYZACJA I POLITYKA – w jaki sposób współczesna polityka wpływa na motoryzację, kierowców, sposób eksploatacji i produkcję samochodów.

AKCESORIA MOTORYZACYJNE– narzędzia, wideorejestratory, kamery, mierniki, czujniki!

SAMOCHODY ŚWIATA – jakie, zupełnie nieznane w Polsce samochody, produkowane są w innych krajach?

DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA SAMOCHODOWE, REJESTRACJA I WYREJESTROWANIE

HUMOR I CIEKAWOSTKI, FELIETONY MOTORYZACYJNE – lekko i z humorem

MOTOCYKLE I JEDNOŚLADY

MOTOMILITARIA CZYLI MOTORYZACJA I WOJSKO

SLOW DRIVING – PODRÓŻE SAMOCHODEM PO POLSCE

WALKA Z KOROZJĄ – czyli bitwy toczone z największym wrogiem samochodów

 

ZAPRASZAMY RÓWNIEŻ DO POLUBIENIA MOTOREWIA.PL NA FACEBOOK I MOTOREWIA.PL NA TWITTER

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się