Odgłos grzechotania z silnika – to powód to niepokoju. Silnik benzynowy i silnik diesla nie powinien w trakcie swojej pracy wydawać żadnych hałasów. Współczesne silniki pracują cichutko. Co oznacza grzechotanie silnika diesla? Co oznacza grzechotanie silnika benzynowego? Co jest przyczyną grzechotania silnika? Sprawdźmy!

W samochodach klasy kompaktowej, a tym bardziej, w autach klasy średniej wyższej i limuzynach, poziom wyciszenia jest bardzo dobry. Kierowca słyszy silnik tylko podczas gwałtownego przyspieszania.
Do tego jeszcze kierowca odbiera odgłosy z zewnątrz, szum wiatru, szum opon. Wielu kierowców nie może korzystać z samochodu bez włączonego audio.
Czasami warto otworzyć maskę i wsłuchać się w pracę jednostki napędowej. Dzięki temu można sprawdzić, czy nie pojawiły się jakieś niepokojące odgłosy, jak stukanie silnika
, grzechotanie silnika, szum z silnika itd.
Grzechotanie albo stuki mogą być też na tyle głośne, że kierowca nie musi prowadzić samodzielnej diagnostyki. Może słyszeć grzechotanie w kabinie auta.

Przeczytaj również: Co stuka w silniku samochodu?

Grzechotanie w silniku – co jest powodem?

Grzechotanie z silnika może być spowodowane przez:
• W nowszych samochodach z łańcuchem rozrządu – grzechotanie (metaliczne grzechotanie) jest oznaką konieczności wymiany łańcucha rozrządu. Producent samochodu informuje, że łańcuch rozrządu trzeba wymienić. Ale nie informuje, kiedy to zrobić. Należy to zrobić przy objawach awarii. A jakie są to objawy? Grzechotanie dochodzące z silnika.
• Ale… Grzechotanie silnika (metaliczny grzechot, jakby przesypywanych monet) może być spowodowany nie tylko zużyciem łańcucha. Powodem może być też jego złe napięcie. Łańcuch jest napinany przez napinacz hydrauliczny. Jego właściwe działanie zależne jest od odpowiedniego ciśnienia i od jakości oleju silnikowego.
Co zatem może powodować grzechotanie łańcucha rozrządu? Zbyt mała ilość oleju silnikowego w układzie. Trzeba dolać oleju, przy zimnym silniku. Olej, oczywiście, o specyfikacji zalecanej przez producenta auta.
No właśnie. Albowiem źle dobrany olej silnikowy też może być przyczyną grzechotania. Na przykład kiedy w aucie zamiast zalecanego 5W30 jest półsyntetyk 10W40. Będzie grzechotać przy zimnym silniku i przy większych prędkościach obrotowych.
Jeszcze mała uwaga co do zimnego silnika. W trakcie zimy, w niskich temperaturach, olej rozprowadza się wolniej. Jeśli ktoś od razu po uruchomieniu silnika jedzie z większą prędkością, niszczy silnik, turbosprężarkę i łańcuch rozrządu.
Trzeba odczekać, aż silnik osiągnie temperaturę roboczą. Dzięki temu olej silnikowy trafi do wszystkich węzłów smarowania i odpowiednio napnie łańcuch. Wtedy można wyjechać na trasę albo na autostradę. Tak, doskonale wiem, że nie zawsze jest to możliwe. Bo jak to zrobić, ruszając z MOP?

Warto przeczytać: Długi postój przy autostradzie to morderstwo na silniku i osprzęcie. 

ProjectManhattan, CC BY-SA 3.0 , via Wikimedia Commons

ProjectManhattan, CC BY-SA 3.0 <https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0>, via Wikimedia Commons

Kolejne powody grzechotania z silnika to:
• Grzechotać mogą zużyte łożyska alternatora albo pompy cieczy chłodzącej. W zasadzie moim zdaniem to zużyte łożysko pompy cieczy chłodzącej wyje. Ale może nie w każdym aucie.
Kiedyś w moim pierwszym samochodzie doszło do awarii łożyska pompy cieczy chłodzącej. Pompa hałasowała tak, że ludzie na sąsiednim parkingu byli autentycznie, przerażeni.
• Grzechotać mogą także łożyska wałków rozrządu, które uległy uszkodzeniu. Najczęściej, zużyciu eksploatacyjnemu w autach z większymi przebiegami.

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL ZAPRASZA DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW

MAGAZYN MOTORYZACYJNY – ciekawe artykuły o samochodach i motoryzacji

TECHNIKA MOTORYZACYJNA – poradniki motoryzacyjne. Jak serwisować, jak naprawiać, jak rozpoznać awarie?

TESTY SAMOCHODÓW – czyli rewia motoryzacyjnych gwiazd (testy samochodów nowych i testy samochodów używanych

ELEKTROMOBILNOŚĆ i SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – prawda o elektrycznych wynalazkach

MOTORYZACJA I POLITYKA – w jaki sposób współczesna polityka wpływa na motoryzację, kierowców, sposób eksploatacji i produkcję samochodów.

AKCESORIA MOTORYZACYJNE– narzędzia, wideorejestratory, kamery, mierniki, czujniki!

SAMOCHODY ŚWIATA – jakie, zupełnie nieznane w Polsce samochody, produkowane są w innych krajach?

DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA SAMOCHODOWE, REJESTRACJA I WYREJESTROWANIE

HUMOR I CIEKAWOSTKI, FELIETONY MOTORYZACYJNE – lekko i z humorem

MOTOCYKLE I JEDNOŚLADY

MOTOMILITARIA CZYLI MOTORYZACJA I WOJSKO

SLOW DRIVING – PODRÓŻE SAMOCHODEM PO POLSCE

WALKA Z KOROZJĄ – czyli bitwy toczone z największym wrogiem samochodów

 

ZAPRASZAMY RÓWNIEŻ DO POLUBIENIA MOTOREWIA.PL NA FACEBOOK I MOTOREWIA.PL NA TWITTER

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się