Uszkodzenie panewki (obrócenie panewki) w silniku może zdarzyć się z dwóch powodów. Pierwszy to zastosowanie przez producenta nietrwałych rozwiązań, czego przykładem są silniki 1.5 dCi, stosowane w Renault, Daciach, Nissanach i Suzuki. Drugi powód to złe serwisowanie samochodu. I dziś zajmiemy się właśnie tym drugim powodem.

Uszkodzona panewka (obrócona panewka) to awaria, która może pojawić się w szeregu samochodów. Może to być BMW, zakatowane przez byłego właściciela, któremu z pensji starczało tylko na paliwo i spłatę kredytu, a na serwis już nie. Może to być auto miejskie, służące w roli samochodu firmowego, o które nikt nie dbał. Może to być pojazd typowego użytkownika, który czerpie informacje o serwisowaniu z forów internetowych, a nie z instrukcji auta. Skoro Stachu i Zdzichu powiedzieli, że olej silnikowy można zmieniać co 50 tys. km i można lać mineralny, bo taki się kiedyś lało do Poloneza, to tak się robi. A poza tym to przecież koncerny motoryzacyjne chcą z człowieka zedrzeć skórę, naciągnąć na niepotrzebne wymiany, a Edka brata szwagra znajomy nie wymieniał oleju przez 5 lat i auto chodzi jak szwajcarski zegarek!

Co to jest panewka w samochodzie?


Panewka to część korbowodu. Korbowód to z kolei część, która łączy tłoki z wałem korbowym. Dzięki korbowodom, ruchy posuwisto – zwrotne tłoków są zamieniane na ruch obrotowy wału korbowego.
Główka korbowodu (jego górna część) zamontowana jest do tłoka. Górną i dolną część łączy trzon korbowodu. Dolna część korbowodu to stopa i pokrywa, skręcone za pomocą śrub korbowodowych. Stopa i pokrywa korbowodu obejmują wał korbowy (dokładnie wybrany czop wału korbowego). Wewnątrz stopy i pokrywy korbowodu znajdują się dwie półokrągłe panewki wielowarstwowe, zabezpieczone przez obracaniem się i przemieszczaniem za pomocą przetłoczeń.
Panewki są smarowane olejem silnikowym, który dociera do nich z czopów wału korbowego, za pomocą kanalików olejowych.

Benutzer:Thomas Ihle [CC BY-SA 3.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/)]

Benutzer:Thomas Ihle [CC BY-SA 3.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/)]

Panewki są tanie, ale ich wymiana jest droga

O tym, że w aucie doszło do uszkodzenia panewki i jej obrócenia się świadczy to, że silnik wydaje z siebie dźwięk stukania. Jest to metaliczny stukot (metaliczny terkot), miarowy i jednostajny, pojawiający się już na biegu jałowym, albo dopiero przy większej prędkości obrotowej silnika.

Nieuczciwy sprzedawca zrobi wszystko, żebyśmy nie usłyszeli takiego stukotu podczas kupna pojazdu używanego. Może wlać do oleju silnikowego preparat, tzw. zagęszczacz oleju (popularnie zwany motodoktorem), który doraźnie, na pewien czas, może wyciszyć pracę stukającej panewki.
Przez pewien czas Internet żył nowym odkryciem, jakim był miód dodawany do silnika. W dobie wspomnianego wcześniej motodoktora, raczej nikt by takich cudów nie robił.
W przypadku młodych napaleńców wystarczy odpalić dobre audio w samochodzie. Człowiek, który ma zamiar kupić wymarzony samochód dla siebie, zwłaszcza pierwszy, nie zauważyłby orkiestry, siedzącej pod maską silnika i grającej na metalowych garnkach.

Kiedy w silniku tłucze, jak cholera, że nawet zagęszczacz do oleju nie pomoże, sprzedawca może zagrać na inną nutę. Faktycznie, tłucze, ale tylko przy większej prędkości obrotowej. Patrz pan, nic się nie pali, normalnie jeździ. Jeździć i obserwować!

Jest i trzecia droga. Tak, faktycznie, w samochodzie zepsuła się panewka, ale to bardzo tania część. Wystarczy wymienić i auto będzie chodzić bez problemu! Opuszczę tysiaka i będzie dobrze!

Czy faktycznie panewki są tanie? W większości przypadków tak. Ile może kosztować odpowiednio wyprofilowany kawałek metalu?
• BMW 3 E90 – 318d 143KM – popularne auto, które będzie teraz zwożone do Polski w tysiącach egzemplarzy. W wielu z nich będzie stukać i pukać. W dużym sklepie internetowym komplet panewek firmy GLYCO kupimy za 96 zł. Za produkt firmy o pięknej nazwie KOLBENSCHMIDT trzeba zapłacić 396 zł.
• MERCEDES E W211 – za 135 zł kupimy produkt MAHLE, za 400 zł panewki wspomnianego wcześniej KOLBENSCHMIDT.
Taniocha! Wymiana, nowy olej i lecimy! Tak właśnie myśli wiele osób.

panewka2

Ale tak nie jest. Przynajmniej naszym zdaniem.
Po pierwsze, trzeba zapłacić za diagnozę. Mechanik musi sprawdzić, co puka. A żeby ją wykonać, trzeba rozebrać silnik. Taka diagnoza będzie kosztować.
Są specjaliści, którzy osłuchują silnik, jak chorego, przy pomocy stetoskopu. Są i tacy, którzy diagnozują awarię panewki za pomocą śrubokręta. To już lepszy ten stetoskop.
Po drugie, jeśli już mechanik (taki prawdziwy, który rozbierze silnik) upewni was, że to panewka, trzeba wiedzieć, jaki jest koszt jej wymiany. Od mechanika, nie od sprzedawcy. Żeby wymienić panewki, trzeba rozebrać cały silnik, wyjąć wał korbowy. Tu może okazać się, że i wał korbowy jest do wymiany.
Tematem tego tekstu nie jest dokładny opis wymiany panewek, więc ten temat sobie odpuścimy. Jedyne, o czym warto pamiętać, to cena za taki zabieg. Sama wymiana – minimum 1000 zł, w praktyce dużo więcej. Jeśli będzie trzeba naprawić wał korbowy, albo go wymienić, cena bardzo wzrośnie.

Auto z uszkodzoną panewką – dlaczego nie warto go kupić?

Sama naprawa, nawet bardzo droga, to nie wszystko. Trzeba przeanalizować, dlaczego panewki się zepsuły w danym samochodzie. Dlaczego panewki się psują?
* Ze względu na słabe smarowanie albo brak smarowania. Jak pamiętamy, olej silnikowy trafia do panewek cieniutkim kanalikiem, poprowadzonym wewnątrz wału korbowego.
• Ze względu na zapchanie kanalików olejowych i związany z tym spadek, albo całkowity zanik ciśnienia oleju w tym miejscu.
• Ze względu na mocno rozrzedzony paliwem olej silnikowy, który traci swoje właściwości smarne.


A skąd się to wszystko bierze?
Poprzedni właściciel zmieniał olej bardzo rzadko. W oleju zbierały się zanieczyszczenia (opiłki metalowe z silnika, sadza), rozrzedzało go paliwo, powstawały szlamy i inne nieładne rzeczy. W końcu zapchały one smok olejowy w misce, kanaliki olejowe w wale korbowym itd.
Dodatkowo poprzedni właściciel mógł stosować olej niskiej jakości, do tego jeszcze o innej bazie olejowej, niż zalecał to producent samochodu (mineralny zamiast syntetycznego albo pół syntetycznego).
Olej mógł być dobry i idealnie dobrany, ale poprzednik w ogóle nie sprawdzał jego poziomu i nie dolewał go. Przez to silnik pracował na niskim poziomie oleju, co doprowadziło do słabego smarowania panewek.
Olej mógł być dobry i idealnie dobrany, ale silnik był mocno zużyty (np. uszkodzone pierścienie tłokowe albo przelewające wtryskiwacze Common Rail w dieslach), co powodowało przedostawanie się do oleju silnikowego zwiększonych ilości paliwa.

Photo credit: Sean MacEntee via Foter.com / CC BY

Photo credit: Sean MacEntee via Foter.com / CC BY

Każdy z tych przypadków pokazuje jedno: poprzednik w ogóle nie dbał o samochód. Jeśli ktoś zaniedbywał podstawową czynność eksploatacyjną, jaką jest wymiana oleju silnikowego, to w jakim stanie jest cały silnik samochodu? Jest mocno zużyty. W jakim stanie jest osprzęt silnika, turbina albo kompresor? Jest mocno zużyta.
W jakim stanie są inne podzespoły auta? Bo skoro ktoś nie pamiętał o wymianie oleju silnikowego, to na pewno nie pamiętał o wymianie płynu chłodniczego, płynu hamulcowego, nie wspominając o regulacjach. Dopóki jeździło, było dobrze. Jak zaczęło tłuc, to się sprzedało.

Oczywiście, każdy zrobi tak, jak uważa. Jednak zdaniem autora – używanego samochodu z uszkodzoną panewką nie warto kupić. Choćby był najpiękniejszy, w najlepszej wersji i tańszy od swoich odpowiedników.

Zagęszczacz oleju w silniku


A co z sytuacją, w której nieuczciwy handlarz nalał do silnika preparat zagęszczający olej silnikowy i wyciszający pracę uszkodzonej panewki?
Po każdym zakupie używanego auta trzeba wymienić olej silnikowy. Jak najszybciej. Po zalaniu nowym olejem może się okazać, że w silniku zacznie tłuc. A wtedy mamy jeszcze szansę auto oddać sprzedawcy, albowiem zataił wadę pojazdu.

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL ZAPRASZA DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW

MAGAZYN MOTORYZACYJNY – ciekawe artykuły o samochodach i motoryzacji

TECHNIKA MOTORYZACYJNA – poradniki motoryzacyjne. Jak serwisować, jak naprawiać, jak rozpoznać awarie?

TESTY SAMOCHODÓW – czyli rewia motoryzacyjnych gwiazd (testy samochodów nowych i testy samochodów używanych

ELEKTROMOBILNOŚĆ i SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – prawda o elektrycznych wynalazkach

MOTORYZACJA I POLITYKA – w jaki sposób współczesna polityka wpływa na motoryzację, kierowców, sposób eksploatacji i produkcję samochodów.

AKCESORIA MOTORYZACYJNE– narzędzia, wideorejestratory, kamery, mierniki, czujniki!

SAMOCHODY ŚWIATA – jakie, zupełnie nieznane w Polsce samochody, produkowane są w innych krajach?

DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA SAMOCHODOWE, REJESTRACJA I WYREJESTROWANIE

HUMOR I CIEKAWOSTKI, FELIETONY MOTORYZACYJNE – lekko i z humorem

MOTOCYKLE I JEDNOŚLADY

MOTOMILITARIA CZYLI MOTORYZACJA I WOJSKO

SLOW DRIVING – PODRÓŻE SAMOCHODEM PO POLSCE

WALKA Z KOROZJĄ – czyli bitwy toczone z największym wrogiem samochodów

ZAPRASZAMY RÓWNIEŻ DO POLUBIENIA MOTOREWIA.PL NA FACEBOOK I MOTOREWIA.PL NA TWITTER

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się

About The Author

Niezależny dziennikarz motoryzacyjny. Kocham swoją pracę i motoryzację. Nie wszystko, co piszę, wszystkim się podoba, a ponieważ jestem niezależny, mogę pisać, co mi się podoba. Pasjonuje mnie technika samochodowa, pewnie dlatego z niepokojem spoglądam na wynalazki, takie jak auta elektryczne. Brzydzę się „dziennikarstwem motoryzacyjnym”, które polega na skracaniu gotowych newsów, przychodzących z działów PR importerów samochodów. Współpracuję z kilkoma redakcjami i kilkoma znanymi firmami motoryzacyjnymi.