Wtryskiwacze paliwa to końcowe elementy układu zasilania silników spalinowych (benzynowych i diesla). Są one odpowiedzialne za dawkowanie paliwa. Stosowane obecnie wtryskiwacze wtrysku bezpośredniego są drogie, czułe na jakość paliwa (zanieczyszczenia) i podlegają zużyciu eksploatacyjnemu. Jak sprawdzić wtryskiwacze paliwa? Jak rozpoznać ich awarie?

Wtryskiwacze paliwa są sterowane przez ECU silnika (sterownik silnika, komputer sterujący pracą jednostki napędowej). Komputer ECU zbiera dane z szeregu czujników (np. przepływomierza powietrza, czujnika położenia gazu, przepustnicy, sondy lambda, czujnika położenia wału korbowego, czujnika położenia wałka rozrządu itd.) i na tej podstawie ustala odpowiedni czas otwarcia i zamknięcia wtryskiwaczy.

Typowe objawy awarii wtryskiwaczy Panoha, CC BY-SA 3.0, via Wikimedia Commons

Typowe objawy awarii wtryskiwaczy
Panoha, CC BY-SA 3.0, via Wikimedia Commons

Do czego służą wtryskiwacze paliwa?

Za co odpowiadają wtryskiwacze paliwa? Wtryskiwacze paliwa służą do dawkowania paliwa do silnika.

Obecnie stosuje się dwa rodzaje wtrysku paliwa:
Wtrysk pośredni, wielopunktowy MPI – stosowany tylko w silnikach benzynowych, tzw. wolnossących. Wtryskiwacze dawkują paliwo do określonego kanału dolotowego powietrza, prowadzącego do określonego cylindra.
Wtryskiwacze MPI są praktycznie bezawaryjne. Paliwo jest dawkowane pod niedużym ciśnieniem.
Wtrysk bezpośredni, stosowany w silnikach benzynowych (przede wszystkim małolitrażowych, turbodoładowanych, ale nie tylko) i diesla (także turbodoładowanych).
Paliwo jest dawkowane bezpośrednio do komór spalania (cylindrów).
Zanim paliwo trafi do wtryskiwaczy, jest sprężane przez pompę wtryskową wysokiego ciśnienia. Paliwo jest podawane przez wtryskiwacze pod bardzo dużym ciśnieniem. W przypadku listew wtryskowych Common Rail, stosowanych we współczesnych silnikach diesla, paliwo jest podawane pod ciśnieniem nawet 1600 – 1800 bar. Dzięki temu może dojść do samozapłonu paliwa, po jego wymieszaniu ze skompresowanym powietrzem, dostarczanym przez układ dolotowy.

Beef1980!, CC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons

Beef1980!, CC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons

Objawy awarii wtryskiwaczy paliwa

Jak kierowca może rozpoznać, że w jego aucie doszło do awarii wtryskiwaczy? Jest kilka charakterystycznych objawów.

Wtryskiwacz nie psuje się od razu. Zazwyczaj proces uszkodzenia/zużycia eksploatacyjnego narasta. Poza tym wtryskiwacze, nawet eksploatowane w idealnym środowisku, mają ograniczoną żywotność (maksymalna to 150 – 250 tys. km przebiegu).
Może się jednak zdarzyć sytuacja, w której wtryskiwacz zacznie generować problemy od razu. Kiedy? Po zatankowaniu zanieczyszczonego paliwa. Albo po zassaniu kawałka korozji ze skorodowanego baku. O ile wcześniej nie uszkodzi ona pompy wtryskowej wysokiego ciśnienia.

Objawy awarii wtryskiwaczy wtrysku bezpośredniego (Common Rail i benzyna)
– Zapalenie się kontrolki check engine i przejście silnika w tryb awaryjny (ograniczone osiągi)
– Problemy z uruchamianiem silnika (zbyt małe ciśnienie paliwa – wtryskiwacz zapchany/uszkodzony/zatkana dysza)
– Dymienie na czarno (zużyty wtryskiwacz przelewa paliwo)
– Falowanie obrotów – nierówna praca silnika. Powód? Wtryskiwacz przegrzewa się, albo jego dysza jest zatkana. Wtryskiwacz podaje za mało paliwa.
Objawy awarii wtryskiwaczy mogą mieć różne formy. Dlatego warto zwrócić się do profesjonalistów w celu sprawdzenia.

Jak sprawdzić wtryskiwacze?

Wtryskiwacze można sprawdzić w warsztacie samochodowym, posiadającym odpowiednie wyposażenie diagnostyczne.
• Warsztat analizuje objawy awarii, a następnie przeprowadza diagnostykę komputerową danych, zapisanych w pamięci sterownika silnika. Bada się między innymi dawki wtrysku, czas wtrysku itd.
• Na początek trzeba odczytać kody błędów, które spowodowały zapalenie kontrolki check engine.
• Jeśli diagnostyka potwierdza, że wtryskiwacze uległy zużyciu, demontuje się je i poddaje diagnostyce na stanowiskach badawczych. Najpierw wtryskiwacze są myte myjką ultradźwiękową.
• Wyczyszczone wtryskiwacze są badane na stanowiskach badawczych.

Wtryskiwacze systemów wtrysku bezpośredniego są drogie. A nawet bardzo drogie.
Dobra wiadomość jest taka, że w kraju działa wiele firm, które potrafią zregenerować wtryskiwacze za kilkaset złotych sztuka, przywracając im pełną sprawność.
Potrzebne jest do tego jednak specjalistyczne wyposażenie, które jest bardzo drogie. A także, co oczywiste, specjaliści, znający się na rzeczy.

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL ZAPRASZA DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW

MAGAZYN MOTORYZACYJNY – ciekawe artykuły o samochodach i motoryzacji

TECHNIKA MOTORYZACYJNA – poradniki motoryzacyjne. Jak serwisować, jak naprawiać, jak rozpoznać awarie?

TESTY SAMOCHODÓW – czyli rewia motoryzacyjnych gwiazd (testy samochodów nowych i testy samochodów używanych

ELEKTROMOBILNOŚĆ i SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – prawda o elektrycznych wynalazkach

MOTORYZACJA I POLITYKA – w jaki sposób współczesna polityka wpływa na motoryzację, kierowców, sposób eksploatacji i produkcję samochodów.

AKCESORIA MOTORYZACYJNE– narzędzia, wideorejestratory, kamery, mierniki, czujniki!

SAMOCHODY ŚWIATA – jakie, zupełnie nieznane w Polsce samochody, produkowane są w innych krajach?

DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA SAMOCHODOWE, REJESTRACJA I WYREJESTROWANIE

HUMOR I CIEKAWOSTKI, FELIETONY MOTORYZACYJNE – lekko i z humorem

MOTOCYKLE I JEDNOŚLADY

MOTOMILITARIA CZYLI MOTORYZACJA I WOJSKO

SLOW DRIVING – PODRÓŻE SAMOCHODEM PO POLSCE

WALKA Z KOROZJĄ – czyli bitwy toczone z największym wrogiem samochodów

ZAPRASZAMY RÓWNIEŻ DO POLUBIENIA MOTOREWIA.PL NA FACEBOOK I MOTOREWIA.PL NA TWITTER

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się

About The Author

Niezależny dziennikarz motoryzacyjny. Kocham swoją pracę i motoryzację. Nie wszystko, co piszę, wszystkim się podoba, a ponieważ jestem niezależny, mogę pisać, co mi się podoba. Pasjonuje mnie technika samochodowa, pewnie dlatego z niepokojem spoglądam na wynalazki, takie jak auta elektryczne. Brzydzę się „dziennikarstwem motoryzacyjnym”, które polega na skracaniu gotowych newsów, przychodzących z działów PR importerów samochodów. Współpracuję z kilkoma redakcjami i kilkoma znanymi firmami motoryzacyjnymi.