Awaria turbosprężarki to nie powód do paniki. Nie trzeba kupować nowej, drogiej części. Rozwiązaniem jest profesjonalna regeneracja turbosprężarki, która przywraca jej pełną sprawność i kosztuje o wiele taniej, niż zakup nowej turbiny. W niniejszym artykule opiszemy dokładnie: jakie są objawy awarii turbosprężarki, jak przedłużyć życie turbosprężarki i uchronić ją przed uszkodzeniami, a także jak przebiega regeneracja turbosprężarki w profesjonalnej firmie.

Turbosprężarki zdecydowanie zmieniły na korzyść silniki diesla.
Standardowo, silnik diesla mający pojemność ok. 2 litrów, mógł wygenerować moc do 80 KM. Po doładowaniu powietrzem o ciśnieniu ok. 1,5 bara, moc jednostki napędowej mogła wzrosłość do ok. 150 KM. Turbosprężarki sprawiły, że silniki diesla dostały drugie życie.
Kilkanaście lat temu zaczęto wprowadzać downsinzing do silników benzynowych, zdecydowanie zmniejszając ich pojemność i liczbę cylindrów. Zastosowanie turbosprężarek miało na celu zwiększenie mocy zredukowanych silników, a do tego też zmniejszenie zużycia paliwa. I tak na rynku pojawiły się 3, a nawet 2- cylindrowe jednostki z bezpośrednim wtryskiem paliwa, z doładowaniem. Czy ta technologia się sprawdziła w praktyce? Sprawa jest bardzo mocno dyskusyjna, albowiem współczesne małolitrażowe silniki wcale oszczędne nie są. Jednak konkluzja jest taka, że obecnie większość sprzedawanych nowych samochodów ma na wyposażeniu turbosprężarkę.
W związku ze sprowadzaniem do naszego kraju aut używanych z UE, z czasem będzie przybywać pojazdów z małolitrażowymi silnikami benzynowymi, albo diesli, w obu przypadkach – z turbinami.

Kilka zdań o działaniu turbosprężarki

Turbosprężarka jest zamontowana do kolektora wydechowego. Ma charakterystyczną budowę „ślimaka”, zatem zawsze łatwo ją zauważyć pod maską.
Turbosprężarka ma dość prostą budowę. Dlaczego jest zatem droga? Ze względu na jakość zastosowanych materiałów. Turbosprężarka jest poddawana ogromnym prędkościom i działaniu bardzo wysokiej temperatury oraz ciśnienia.

Turbosprężarka składa się z dwóch wirników, zamocowanych na jednym dobrze ułożyskowanym wałku. Całość jest zamontowana w szczelnej, metalowej obudowie.
• Pierwszy wirnik jest napędzany przez spaliny, wydostające się z silnika.
• Moc przenosi się na drugi wirnik – koło kompresji.
• Drugi wirnik kompresuje powietrze, zasysane przez układ dolotowy.
• Skompresowane powietrze osiąga duże ciśnienie i wysoką temperaturę. W związku z tym zanim trafi do cylindrów silnika, jest schładzane przez intercooler – chłodnicę powietrza doładowanego. Intercooler jest chłodzony przez strumień powietrza podczas jazdy. Za intercoolerem do schłodzonego, skompresowanego powietrza z intercoolera, dołączane są gorące spaliny, zawracane przez zawór EGR (przy odpowiednich warunkach).
Praca turbosprężarki jest oczywiście kontrolowana.
W starszych modelach stosowano zawór upustowy. Jeśli turbosprężarka osiągnęła zbyt wysoką prędkość, a nie było tak dużego zapotrzebowania na skompresowane powietrze, sterownik silnika inicjował otwarcie zaworu ciśnienia, regulującego ciśnienie doładowania. Wówczas część spalin była kierowana bezpośrednio do układu wydechowego, bez napędzania turbo.
W nowszych silnikach zastosowano turbosprężarki ze zmienną geometrią. W tym przypadku zastosowano ruchome łopatki wirnika, ze zmiennym kątem ustawienia. Ich przymykanie powoduje większą prędkość turbiny, a otwieranie – zmniejszanie prędkości.

Do turbosprężarki doprowadzone są węże z olejem silnikowym, który smaruje turbosprężarkę. Jeden wąż (może być ze smokiem olejowym) doprowadza olej, a drugi go odprowadza.

Awaria turbosprężarki – objawy awarii turbosprężarki – regeneracja turbo – https://www.motorewia.pl Zdjęcie: Bosch Auto Pawlik – za zgodą

Awaria turbosprężarki – objawy awarii turbosprężarki – regeneracja turbo – https://www.motorewia.pl Zdjęcie: Bosch Auto Pawlik – za zgodą

 

Dlaczego turbosprężarka ulega awarii?

Turbosprężarka zużywa się w trakcie eksploatacji, na skutek trudnych warunków pracy.
Jednak wiele zależy od kierowcy i od sposobu eksploatacji oraz serwisowania auta.
Dlaczego? Jeśli kierowca jeździ spokojnie, stosuje odpowiedni olej silnikowy i dba o stan techniczny auta – turbina może służyć nawet do 250 – 300 tys. km przebiegu bezawaryjnie.

Jeśli jednak pojazd jest nieodpowiednio traktowany: np. kierowca jeździ agresywnie, na zimnym silniku, stosuje niewłaściwy olej silnikowy, nie dba o odpowiedni poziom oleju, olej jest rzadko wymieniany, turbina nie jest chłodzona po zakończeniu jazdy – turbo może się zepsuć nawet po 40 – 50 tys. km przebiegu.

Jeden z ciekawych przypadków często nieświadomego niszczenia turbosprężarki został opisany w jednym z wcześniejszych artykułów.
– > Długi postój przy autostradzie – morderstwo z premedytacją na silniku i osprzęcie.   

Przeczytaj również inne artykuły o turbosprężarkach:

– > Olej silnikowy i turbosprężarka – jak olej wpływa na stan turbo.
– > Filtr DPF i turbosprężarka – gdy są zaniedbane, niszczą się wzajemnie. W jaki sposób?

 

Objawy awarii turbosprężarki

Jakie są typowe objawy awarii turbosprężarki, które kwalifikują ją do naprawy, albo wymiany na nową?
• Utrata mocy przez silnik, czasami bardzo dużą, zwłaszcza w przypadku małolitrażowych silników downsizingowych.
• Dymienie na czarno.
• Hałas – świst albo gwizd spod maski.
• Wycie turbosprężarki.
• Zapalenie się check engine po dodaniu gazu.
• Olej w układzie dolotowym silnika.
• Wycieki oleju z turbosprężarki.

Co jest powodem awarii turbosprężarki?
• Zatarcie, zablokowanie się mechanizmu zmiany geometrii.
• Zanieczyszczenia, które przepuścić filtr powietrza słabej jakości, albo uszkodzony, nieszczelny intercooler.
• Zablokowanie węża doprowadzającego olej silnikowy, braki oleju silnikowego.
• Koksowanie resztek oleju silnikowego na skutek wyłączania silnika zaraz po zatrzymaniu się.
• Zużycie uszczelnień i łożyskowania.
• Zużycie pozostałych elementów turbiny.

Awaria turbosprężarki – objawy awarii turbosprężarki – regeneracja turbo – https://www.motorewia.pl Zdjęcie: Bosch Auto Pawlik – za zgodą

Awaria turbosprężarki – objawy awarii turbosprężarki – regeneracja turbo – https://www.motorewia.pl Zdjęcie: Bosch Auto Pawlik – za zgodą

Regeneracja turbosprężarki w profesjonalnej firmie

Regeneracja turbosprężarki to najbardziej korzystne rozwiązanie. Za niewielką część kwoty, jaką trzeba wydać na nową turbinę, otrzymuje się sprawny podzespół. Najlepsze firmy, prowadzące regenerację turbosprężarek, udzielają gwarancji na swoje usługi.

Zaleca się także (często jest to warunek konieczny, aby otrzymać gwarancję) by po regeneracji turbiny wymienić intercooler, filtr powietrza oraz olej silnikowy.

Profesjonalna regeneracja turbosprężarek z terenu całego kraju (wysyłkowo) prowadzona jest przez firmę Bosch Service Pawlik. Firma dysponuje świetnym, profesjonalnym sprzętem, a także wykwalifikowanymi fachowcami.
Klient może zlecić demontaż turbiny i intercoolera u swojego mechanika, a następnie wysłać turbinę za pośrednictwem firmy kurierskiej do firmy Pawlik. Turbo wróci zregenerowane, a mechanik zamontuje je z powrotem, przywracając samochodowi pełną sprawność.

Jak przebiega typowa regeneracja turbosprężarki w firmie Pawlik?
• Inspekcja uszkodzeń, test, rozebranie turbiny.
• Oczyszczanie korpusu (obudowy) turbiny, np. z wykorzystaniem metody śrutowania.
• Sprawdzenie stanu wszystkich elementów składowych.
• Przygotowanie nowych uszczelnień i łożysk, a także nowych części, które uległy zużyciu.
• Mycie ultradźwiękowe podzespołów, które nie wymagają wymiany.
• Montaż turbiny, przeprowadzenie pomiarów i testów.
Po pozytywnym przejściu testów, turbina jest odsyłana do klienta.

Aby zapoznać się ze szczegółową ofertą regeneracji turbosprężarek, wystarczy kliknąć w poniższy link.

– > Regeneracja turbosprężarek Warszawa
– > Regeneracja turbosprężarek Łódź
– > Regeneracja turbosprężarek Kraków
– > Regeneracja turbosprężarek Wrocław
– > Regeneracja turbosprężarek Poznań 

Jak działa turbosprężarka? By PatriciaWrites - Own work, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=53202501

Jak działa turbosprężarka? By PatriciaWrites – Own work, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=53202501

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL ZAPRASZA DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW

MAGAZYN MOTORYZACYJNY – ciekawe artykuły o samochodach i motoryzacji

TECHNIKA MOTORYZACYJNA – poradniki motoryzacyjne. Jak serwisować, jak naprawiać, jak rozpoznać awarie?

TESTY SAMOCHODÓW – czyli rewia motoryzacyjnych gwiazd (testy samochodów nowych i testy samochodów używanych

ELEKTROMOBILNOŚĆ i SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – prawda o elektrycznych wynalazkach

MOTORYZACJA I POLITYKA – w jaki sposób współczesna polityka wpływa na motoryzację, kierowców, sposób eksploatacji i produkcję samochodów.

AKCESORIA MOTORYZACYJNE– narzędzia, wideorejestratory, kamery, mierniki, czujniki!

SAMOCHODY ŚWIATA – jakie, zupełnie nieznane w Polsce samochody, produkowane są w innych krajach?

DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA SAMOCHODOWE, REJESTRACJA I WYREJESTROWANIE

HUMOR I CIEKAWOSTKI, FELIETONY MOTORYZACYJNE – lekko i z humorem

MOTOCYKLE I JEDNOŚLADY

MOTOMILITARIA CZYLI MOTORYZACJA I WOJSKO

SLOW DRIVING – PODRÓŻE SAMOCHODEM PO POLSCE

WALKA Z KOROZJĄ – czyli bitwy toczone z największym wrogiem samochodów

 

ZAPRASZAMY RÓWNIEŻ DO POLUBIENIA MOTOREWIA.PL NA FACEBOOK I MOTOREWIA.PL NA TWITTER

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

 

Podziel się