Nie wspomina o tym żaden z autorów poradników „jak przygotować auto do zimy”. A szkoda. To bardzo ważna czynność, jaką kierowca powinien wykonywać w trakcie zimy. Dlaczego? Dlaczego trzeba czyścić nadkola auta i okolice progów ze śniegu?
W trakcie jazdy śnieg i pośniegowe błoto wyrzucane przez koło, gromadzi się w okolicach progów auta, a także pomiędzy kołem a nadkolem. Początkowo jest to miękka poduszka ze śniegu. Potem jest jednak coraz gorzej. Mieszanina śniegu i błota coraz bardziej twardnieje. Aż w końcu robi się twarda jak skała.
Zwłaszcza teraz, kiedy mamy opady wilgotnego śniegu, a w nocy mróz.
Dlaczego trzeba usuwać śnieg z nadkola i okolic koła?
Stwardniała masa powoduje szereg problemów.
• Po pierwsze, może uszkodzić nadkola. Te są wykonane z tworzywa. Masa stale narasta. W pewnym momencie, w trakcie jazdy, koło może urwać kawałek zmarzniętej skały i spowodować jego uderzenie w nadkole.
• Po drugie, kiedy już bardzo mocno stwardnieje, będzie powodować niepotrzebne przeciążenia układu kierowniczego. Czasami może wręcz utrudnić skręcanie. Powoduje niepotrzebne naprężenia.
• Po trzecie, w skrajnym przypadku może nawet zablokować koło. Czym to się może skończyć podczas jazdy na śliskiej nawierzchni?
• Po czwarte, przyspiesza zużycie amortyzatorów. Zamarznięta, ubita masa zmniejsza skok amortyzatora.
• Po piąte, co oczywiste, mieszanina śniegu, błota i soli drogowej jest idealnym środowiskiem do rozwoju korozji.
Jak czyścić śnieg z nadkoli?
Potrzebne jest coś twardego, co pozwoli rozbić masę śniegu i błota. Ta po silnym mrozie może być naprawdę bardzo, bardzo twarda.
Może to być kij od szczotki. Nie może to być skrobaczka, ani nic ostrego. To nic nie da, jeśli masa mocno stwardnieje podczas mrozu.
Należy operować nim delikatnie, aby nie uszkodzić nadkoli i lakieru na progach. Można sobie pomóc, stosując np. odmrażacz do szyb. Jednak najlepsze w tym przypadku są działania siłowe. Oczywiście, z umiarem. Uderzenia kijem muszą być płytkie, tak, żeby wzruszyć masę.
Żeby sobie ułatwić sprawę, najlepiej czyścić nadkola po każdej, zakończonej jeździe w śniegu. Wtedy będzie na pewno łatwiej, bo masa nie będzie tak ubita i będzie jej mniej.
PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL ZAPRASZA DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW
MAGAZYN MOTORYZACYJNY – ciekawe artykuły o samochodach i motoryzacji
TECHNIKA MOTORYZACYJNA – poradniki motoryzacyjne. Jak serwisować, jak naprawiać, jak rozpoznać awarie?
TESTY SAMOCHODÓW – czyli rewia motoryzacyjnych gwiazd (testy samochodów nowych i testy samochodów używanych
ELEKTROMOBILNOŚĆ i SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – prawda o elektrycznych wynalazkach
MOTORYZACJA I POLITYKA – w jaki sposób współczesna polityka wpływa na motoryzację, kierowców, sposób eksploatacji i produkcję samochodów.
AKCESORIA MOTORYZACYJNE– narzędzia, wideorejestratory, kamery, mierniki, czujniki!
SAMOCHODY ŚWIATA – jakie, zupełnie nieznane w Polsce samochody, produkowane są w innych krajach?
DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA SAMOCHODOWE, REJESTRACJA I WYREJESTROWANIE
HUMOR I CIEKAWOSTKI, FELIETONY MOTORYZACYJNE – lekko i z humorem
MOTOCYKLE I JEDNOŚLADY
MOTOMILITARIA CZYLI MOTORYZACJA I WOJSKO
SLOW DRIVING – PODRÓŻE SAMOCHODEM PO POLSCE
WALKA Z KOROZJĄ – czyli bitwy toczone z największym wrogiem samochodów