Toyota Land Cruiser to luksusowy samochód terenowy, który cieszy się dużym powodzeniem na całym świecie. Japońskie krążowniki w czasie swojej sześćdziesięcioletniej historii woziły na pokładzie przedsiębiorców, żołnierzy, strażaków i podróżników.

W ostatnich kilkunastu latach Land Cruiserami zaczęło jeździć za to wielu bogatych biznesmenów, którzy jechali do lasu zaczerpnąć świeżego powietrza i nie chcieli zamoczyć rosą drogich, włoskich mokasynów z prawdziwej skóry. Z Land Cruiserów korzystają także majętne panie i majętni panowie, którzy suną ulicami wielkich miast pośród setek miniatur, bo przy Land Cruiserze każde inne auto wydaje się niewielkie. Z Land Cruiserów, w wersji pickup, korzystali także wojownicy w Afryce, którzy ostrzeliwali z zamontowanych z tylu karabinów maszynowych, działek ZU23 i wyrzutni rakiet swoich przeciwników (pisaliśmy o tym tutaj). To także doskonałe auto dla tych, którzy lubią zwiedzać tereny, które nie są gościnne dla typowych aut. Toyota Land Cruiser da sobie radę i na piaszczystych drogach Namibii, na zabłoconych drogach Ameryki Południowej i na polskiej gminnej drodze trzeciej kategorii.

lc1

Pomijając żarty, miliony użytkowników na świecie potwierdziły trwałość (konstrukcja na prawdziwej ramie), wytrzymałość, dzielność i niezawodność tego auta i to na wszystkich kontynentach.
W tym roku w salonach zadebiutuje najnowsza odsłona japońskiego krążownika. Nam się podoba, ale spotkaliśmy się już z głosami, że samochód jest zbyt, przepraszamy nasze Madame za określenie – zfeminizowany, ugładzony, pozbawiony zadziornego wyglądu. 

lc2

Faktycznie, kiedy spojrzy się na poprzednie wersje auta, najnowsza (i jej poprzedniczka) są już bardziej ucywilizowane od starszych generacji. Nie ma się co jednak dziwić. W USA dziewięćdziesiąt dziewięć procent klientów nie kupi Land Cruisera po to, żeby eksplorować nim pustynię Nevady, tylko po to, żeby z całą rodziną wygodnie dojechać do supermarketu i eksplorować jego półki. Takie są po prostu wymagania rynku i producent musi się do nich dostosować.
lc3

Odrobina historii

Do dziś, w ciągu ponad sześćdziesięciu lat, udało się sprzedać łącznie sześć milionów nowych samochodów. Kiedy doliczy się do tego właścicieli aut używanych, można przyjąć, że co najmniej dwanaście milionów szczęśliwców na całym świecie miało okazję jeździć Land Cruiserem.
Kiedyś Japonia budowała krążowniki pływające po morzach i mające za zadanie niszczenie okrętów przeciwnika. Po zakończonej przegranej wojnie, Japończycy przewartościowali swoje niecne postępowanie i wzięli się za bardziej pożyteczne rzeczy. W 1951 roku zbudowali pierwszą Toyotę Land Cruiser, która jednak – też miała w sobie dawkę militaryzmu, bo pierwotnie była projektowana jako auto dla wojska. Pierwsze wcielenie terenowej Toyoty Land Cruiser nazwano BJ/FJ (początkowo znane było także jako Toyota Jeep, lecz nazwę zmieniono po protestach firmy Willys). Auto faktycznie wyglądem przypominało słynnego Willysa. Druga generacja, B12 była produkowana w latach 1955 – 1959 i przypominała z kolei pudełkowate, brytyjskie Land Rovery. Dopiero potem pojawiły się generacje, nie będące kopiami innych, ale budujące własną tożsamość.

Pierwszy prawdziwy Land Cruiser, przypominający auto produkowane obecnie, to model J55556 produkowany w latach 1967 – 1980. Model oznaczony jako FJ55V/G był potężnym, dużym kombi z podwójnymi drzwiami, osadzonym na ramie i terenowym podwoziu. Auto skonstruowano tak, aby oferowany przez nie komfort był taki sam, jak w przypadku oferowanych ówcześnie aut osobowych. Samochód był napędzany sześciocylindrowymi silnikami benzynowymi o pojemności 3.9l (od 130 do 155KM) i 4.2l (140KM). Potem auto ewoluowało dalej, aby w końcu stać się luksusowym samochodem terenowym. Prawdziwie terenowym, a nie tylko z wyglądu, jak w przypadku popularnych obecnie SUV.

lc4

Najnowsze wcielenie krążownika – Toyota Land Cruiser 150

Produkowane od 2010 roku auto poddano kuracji odmładzającej. Nie zmieniły się wymiary samochodu w stosunku do poprzednika, poza minimalnym zwiększeniem długości o dwadzieścia milimetrów). Nadal powodem do dumy są możliwości auta: kąt natarcia 32 stopnie, promień zawracania 5,7 metra (w krótszej wersji trzydrzwiowej 5.2 metra), kąt rampowy 22 stopnie, kąt zejścia 25 stopni, przechył boczny 42 stopnie, zdolność pokonywania wzniesień o nachyleniu 42 stopni, głębokość brodzenia 70 cm.
W wyglądzie samochodu zmieniono nieco linię maski (została poprowadzona wyżej) oraz dokonano typowych, facelifingowych zmian, dotyczących odświeżenia wyglądu grilla, przedniego zderzaka oraz kształtu przednich i tylnych reflektorów, które obecnie mogą także wykorzystywać technologię LED. Zwiększyła się paleta dostępnych wzorów felg siedemnasto i osiemnastocalowych.

lc5

We wnętrzu Land Cruisera pojawiły się następujące nowości: nowy panel górny konsoli centralnej, panel obsługi funkcji terenowych i zestaw zegarów z wyświetlaczem centralnym o przekątnej 4.2 cala. W ofercie pojawiły się także nowe odcienie tapicerki, nowe lakiery, możliwość zastosowania drewna do wykończenia konsoli centralnej czy też możliwość zastosowania aluminiowych elementów na kierownicy samochodu czy na przykład w okolicy nawiewów.
Najnowsze wcielenie Land Cruisera uzbrojone jest w szereg elektronicznych systemów, których zadaniem jest ułatwienie poruszania się w terenie. Teraz, między innymi za sprawą wymienionego wcześniej wyświetlacza o przekątnej 4.2 cala i nowego panelu sterowania, obsługa tych systemów ma być wyjątkowo prosta.

lc7

Producent zmodernizował elementy zawieszenia, wykorzystujące zestaw stabilizatorów o zmiennej sztywności Kinetic Dynamic Suspension System, znacznie ułatwiający poruszanie się w terenie.

Dalej dostępne będzie aktywne zawieszenie z trzema trybami pracy: normalnym, komfortowym i sportowym. Dodatkowo tylne zawieszenie mieć będzie regulowaną wysokość i system auto-poziomowania. Bez zmian pozostał stały napęd na cztery koła obejmujący centralny mechanizm różnicowy oraz centralną i tylną blokada mechanizmu różnicowego.

lc8

Terenowe właściwości krążownika polepszają systemy system A-TRC (rozdzielający moment obrotowy na poszczególne koła), Multi Terrain Select (pięć trybów jazdy w zależności od podłoża), Crawl Control (automatyczne utrzymywanie prędkości jazdy, szczególnie przydatne przy pokonywaniu wzniesień i zjazdów, czy wydostawaniu się z grząskiego terenu) i Multi Terrain Monitor (zestaw kamer zewnętrznych wokół samochodu).

Pod maską dalej królują dwie potężne jednostki napędowe: czterolitrowy silnik benzynowy V6 o mocy 282KM lub trzylitrowy silnik wysokoprężny o mocy 190KM (z opcjonalnym modułem PowerBoost, zwiększającym moc do 225KM). Z silnikami współpracuje pięciostopniowa skrzynia automatyczna. W przypadku silnika wysokoprężnego istnieje jeszcze możliwość zastosowania sześciobiegowej skrzyni manualnej.

lc10

Luksusowe auto jest świetnie wyposażone w systemy bezpieczeństwa czynnego i biernego: między innymi w system ochrony przed-zderzeniowej Pre-Crash, aktywny tempomat, system monitorowania martwego pola w lusterkach, system ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu oraz nowość – system ostrzegania o ruchu poprzecznym z tyłu pojazdu Rear Cross Traffic Alert który za pomocą tylnej kamery ułatwia wyjazd z prostopadłego miejsca parkingowego, ostrzegając o przejeżdżających samochodach. W przypadku manewrowania tak dużym autem, jest to zdecydowanie spore ułatwienie.

https://www.youtube.com/watch?v=_V2T1_B6Mv4

Ceny nowej Toyoty Land Cruisera 150 rozpoczynają się od 189 tys. zł w przypadku wersji trzydrzwiowej i 199 tys. zł. w przypadku wersji pięciodrzwiowej.

_______________________________________________________

MENU

POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL ZAPRASZA DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW

MAGAZYN MOTORYZACYJNY – ciekawe artykuły o samochodach i motoryzacji

TECHNIKA MOTORYZACYJNA – poradniki motoryzacyjne. Jak serwisować, jak naprawiać, jak rozpoznać awarie?

TESTY SAMOCHODÓW – czyli rewia motoryzacyjnych gwiazd (testy samochodów nowych i testy samochodów używanych

ELEKTROMOBILNOŚĆ i SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – prawda o elektrycznych wynalazkach

MOTORYZACJA I POLITYKA – w jaki sposób współczesna polityka wpływa na motoryzację, kierowców, sposób eksploatacji i produkcję samochodów.

AKCESORIA MOTORYZACYJNE– narzędzia, wideorejestratory, kamery, mierniki, czujniki!

SAMOCHODY ŚWIATA – jakie, zupełnie nieznane w Polsce samochody, produkowane są w innych krajach?

DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA SAMOCHODOWE, REJESTRACJA I WYREJESTROWANIE

HUMOR I CIEKAWOSTKI, FELIETONY MOTORYZACYJNE – lekko i z humorem

MOTOCYKLE I JEDNOŚLADY

MOTOMILITARIA CZYLI MOTORYZACJA I WOJSKO

SLOW DRIVING – PODRÓŻE SAMOCHODEM PO POLSCE

WALKA Z KOROZJĄ – czyli bitwy toczone z największym wrogiem samochodów

ZAPRASZAMY RÓWNIEŻ DO POLUBIENIA MOTOREWIA.PL NA FACEBOOK I MOTOREWIA.PL NA TWITTER

CHCESZ SKOMENTOWAĆ NASZ ARTYKUŁ? NAPISAĆ SZCZERZE, CO O NIM MYŚLISZ?

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się