Jakie zadanie pełni łańcuch rozrządu?

Ile kosztuje wymiana łańcucha rozrządu?

Dlaczego łańcuch był lepszy od paska rozrządu?

Dlaczego ukrywa się fakt, że łańcuch rozrządu to kolejny element eksploatacyjny w samochodzie?

Napęd rozrządu we współczesnych samochodach realizowany jest na dwa sposoby: albo za pomocą paska rozrządu, albo łańcucha rozrządu. To drugie rozwiązanie przez lata było o wiele korzystniejsze dla typowego użytkownika. To się jednak zmieniło, jak zwykle, na niekorzyść.

Stare, dwudziestoletnie Mercedesy, mające na liczniku powyżej 600 tys. km przebiegu, nadal jeżdżą w większości przypadków na oryginalnych, fabrycznych łańcuchach. W wielu samochodach Toyoty, Mazdy i Hondy, łańcuchy wytrzymują całe techniczne życie silnika – przeciętnie do 350 – 400 tys. km, bo tyle mniej więcej kolejni użytkownicy „nakręcą” w czasie 17 – 20 lat eksploatacji pojazdu.

Kluczem do długowieczności łańcucha jest oczywiście jego jakość, a także jakość i ilość oleju silnikowego. Utrzymywanie odpowiedniego poziomu oleju i stosowanie oleju o właściwej specyfikacji, zalecanej przez producenta auta, jego regularna wymiana, a do tego unikanie szarpanej jazdy, powodującej przyspieszone zużycie łańcucha – to najważniejsze rzeczy, o których trzeba pamiętać. Tolerowanie zużytego rozrusznika też ma wpływ na szybkość zużywania się łańcucha rozrządu.

W dużej części współczesnych aut łańcuchy rozrządu (wraz z elementami towarzyszącymi, takimi jak ślizgi, napinacze, a czasami też koła zębate) stały się elementami eksploatacyjnymi.
Co gorsza, producenci nie określają interwałów wymiany. Wymienia się wtedy, gdy podzespół zacznie generować objawy awarii albo zużycia – czyli np. zacznie grzechotać lub szumieć. A jeśli niewprawny, np. młody kierowca nie usłyszy ich, albo je zignoruje? Nikogo to nie obchodzi.

Przewaga łańcucha rozrządu nad paskiem rozrządu

O pierwszej już wspomnieliśmy, w dobrych autach największym atutem jest trwałość. Łańcuch przeznaczony jest na cały okres eksploatacji silnika, zatem odchodzi sporo wydatków eksploatacyjnych, jakie musi ponieść kierowca, posiadający auto z napędem rozrządu, realizowanym przez pasek.

Łańcuch ukryty jest wewnątrz silnika, pasek rozrządu w niektórych autach pracuje pod osłoną, w innych na zewnątrz silnika. To powoduje, że jest narażony na działanie szeregu czynników, które mają na niego destrukcyjny wpływ. Pasek niszczą: olej silnikowy (który może wyciekać z uszkodzonych simmeringów wału korbowego i wałka rozrządu albo z uszkodzonej uszczelki pokrywy głowicy silnika), płyn chłodniczy, woda i wszelakie inny środki chemiczne. Można go też uszkodzić mechanicznie i termicznie.

Łańcuch rozrządu I Motorewia.pl  Źródło: CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=206236

Łańcuch rozrządu I Motorewia.pl Źródło: CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=206236

Zadanie łańcucha rozrządu

Łańcuch łączy (mniejsze) koło zębate na wale korbowym z (większym) kołem zębatym na wałku rozrządu (albo dwa koła zębate, jeśli są dwa wałki rozrządu, co się obecnie często stosuje). Łańcuch współpracuje z napinaczem, a także ze ślizgami. Poza tym napędza on pompę cieczy chłodzącej, pompę oleju a w pojazdach z bezpośrednim wtryskiem paliwa także pompę wysokiego ciśnienia, podającą paliwo do wtryskiwaczy.
Niekiedy pompa oleju napędzana jest dodatkowym, krótszym łańcuchem.

Napędzane przez łańcuch wałki rozrządu otwierają i zamykają poszczególne zawory, umożliwiając dostarczanie ładunku do komór spalania, a także usuwanie z nich spalin.

Wymiana łańcucha rozrządu jest droższa, niż wymiana paska

Warto dodać, że wymiana paska rozrządu w niektórych modelach aut też bywa długa (kilka godzin pracy), skomplikowana i droga, albowiem mechanik musi rozebrać połowę samochodu, aby mógł się do paska dostać. W większości przypadków jednak wymiana paska jest tańsza.

Ile trzeba zapłacić za wymianę łańcucha? Od 300 zł do 1000 zł, w zależności od stopnia skomplikowania konstrukcji auta. To cena za samą usługę.

Ile kosztuje łańcuch? Do wielu modeli można kupić sam łańcuch, ceny – od 110 do 200 zł w przypadku popularnych modeli (Opel, Kia). Droższe są komplety łańcucha, zawierające ślizgi, napinacz i pozostałe elementy.

W czasie wymiany powinno się dokonać wymiany wszystkich elementów, zatem warto zainwestować w komplet.

Ile to kosztuje? Od 450 zł do 1000 zl (popularne Fordy, Hyundaie i Kie). W niektórych zestawach znajdują się też nowe koła zębate. W innych, w razie ich zużycia eksploatacyjnego (dotyczy ono przede wszystkim zębów) trzeba je dokupić.

W nielicznych na szczęście silnikach koła zębate na wale korbowym są… zintegrowane z nim na stałe. W razie ich uszkodzenia trzeba wymienić… cały wał.

Pamiętajmy też o tym, aby w czasie wymiany łańcucha rozrządu zamontować nową pompę cieczy chłodzącej. Mechanik powinien sprawdzić, w jakim stanie jest pompa oleju. Pompa cieczy chłodzącej to wydatek ok. 300 zł.

Koszt naprawy podwyższy też konieczność wymiany oleju silnikowego oraz filtra oleju, a także płynu chłodniczego.

Wszystko wskazuje na to, że w większości nowych aut, w których w roli napędu rozrządu wykorzystywany jest łańcuch, trzeba będzie traktować go jako kolejną część eksploatacyjną, podlegającą wymianie. Producenci samochodów powinni zakończyć maskaradę z terminem „wymiana przy objawach awarii”. Skoro zakładają objawy awarii, oznacza to, że obecnie łańcuch ma określoną żywotność. Byłoby zatem fair, gdyby producenci informowali, że łańcuch rozrządu należy wymienić np. co 70, 100 albo 150 tys. km przebiegu.

Jeśli pasek rozrządu w samochodach Forda z silnikami Ecoboost ma być, zgodnie z zaleceniami producenta, wymieniany co 160 tys. km przebiegu, to dobrze byłoby, gdyby metalowy łańcuch rozrządu też był w stanie tyle wytrzymać. Dobrze byłoby też, aby nabywca samochodu wiedział, że do długiej listy elementów, które trzeba regularnie i nieregularnie wymieniać, trzeba dopisać jeszcze łańcuch.

Pasek rozrządu jest podatny na różne uszkodzenia  I Motorewia.pl I autor: By Terabass (Own work) [CC BY-SA 3.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0) or GFDL (http://www.gnu.org/copyleft/fdl.html)], via Wikimedia Commons

Pasek rozrządu jest podatny na różne uszkodzenia
I Motorewia.pl I autor: By Terabass (Own work) [CC BY-SA 3.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0) or GFDL (http://www.gnu.org/copyleft/fdl.html)], via Wikimedia Commons

POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

ZACHĘCAMY DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW MOTOREWII

REWIA czyli testy naszych motoryzacyjnych gwiazd

MOTOTECHNIKA

MOTOARTYKUŁY o interesujących samochodach

MOTOMILITARIA – samochody w służbie wojska

HUMOR I CIEKAWOSTKI

SAMOCHODY ŚWIATA

ZAPRASZAMY DO POLUBIENIA MOTOREWII W KANAŁACH SOCIAL MEDIA, GDZIE PUBLIKUJEMY DODATKOWO CIEKAWE ZDJĘCIA I FILMY

MOTOREWIA NA FACEBOOK

MOTOREWIA NA TWITTER

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA SERDECZNIE ZAPRASZA!

POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ