Baranek to popularny środek do zabezpieczania podwozia i progów przed atakami korozji. Jeśli został odpowiednio zastosowany, chroni przed korozją. Ale może też pełnić rolę środka do maskowania śladów korozji w samochodzie.

Z artykułu dowiesz się:
Czy warto stosować baranek do podwozi?
Jak nakładać baranek do podwozi?
W jaki sposób nieuczciwy sprzedawcy wykorzystują baranek przy sprzedaży aut używanych?

Ataki korozji na podwoziu powinny zostać jak najszybciej usunięte. Jeśli nie zostaną powstrzymane w porę, mogą doprowadzić do bardzo poważnych uszkodzeń. Na tyle poważnych, że samochód będzie nadawał się do kasacji. Samochód wydaje się masywny i ciężki. Ale tak naprawę typowe auto osobowe jest produkowane z cieniutkiej blachy. Może mieć ona od niecałego milimetra do niespełna 2,5mm grubości. Wytrzymałość podwozia i nadwozia nie jest efektem grubości blachy. Samochód zawdzięcza ją odpowiedniemu uformowaniu cienkich blach.
Jeśli korozja zaatakuje podłużnice, wyżre dziury na wylot w płycie podłogowej, albo uszkodzi miejsca mocowania słupka B do belek progowych, samochód będzie nadawać się do kasacji.

Baranek to dobry środek antykorozyjny

Baranek to specjalny środek chemiczny, który tworzy elastyczną warstwę ochronną na podwoziu samochodu. Warstwa jest dość gruba i przede wszystkim, szczelna. Dzięki temu, że jest elastyczna, odbija kamienie. To z kolei sprawia, że nie dochodzi do uszkodzenia warstwy antykorozyjnej podczas jazdy po szutrowej drodze.
Baranek łatwo się nakłada. Można kupić baranek w sprayu, który nakłada się bezpośrednio z opakowania. Można kupić także taki, do którego potrzebny jest specjalny pistolet. Barankiem pokrywa się wszystkie elementy podwozia, za wyjątkiem układu wydechowego. Jeśli już pokrywa się nim progi, to tylko ich dolną część. Dlaczego? Baranek nie wygląda ładnie. Dlatego warstwę antykorozyjną tworzy się na tych elementach, których nie widać.
I teraz bardzo ważna rzecz. Jak kłaść baranek, aby odpowiednio zabezpieczyć samochód?

rusty2

Jak kłaść baranek, aby ochronić podwozie przed korozją?

Czy po prostu wystarczy spryskać barankiem podwozie samochodu i w ten sposób uda się uchronić samochód przed korozją? Równie dobrze brudny człowiek może się nie myć. Wystarczy, że się spryska dezodorantem.
Podłoże musi być odpowiednio przygotowane do położenia baranka. Przede wszystkim, trzeba je umyć. Kiedy wyschnie, trzeba je odtłuścić. Można użyć specjalnych zmywaczy w sprayu do powierzchni metalowych. Po spryskaniu nimi podwozia, trzeba odczekać kilka minut. Usuwają one smary, oleje, brudy i inne zanieczyszczenie. Zmywacze także trzeba zmyć wodą. Kiedy podwozie wyschnie, można nakładać baranek. Zmywacze zawierają w sobie szereg aktywnych środków, które wydają z siebie silną, gryzącą woń. Mogą być też trujące. Dlatego garaż, w którym nakłada się baranek i czyści podwozie, musi być wentylowany. A osoba czyszcząca i zabezpieczająca podwozie, musi mieć okulary ochronne i maskę z filtrem, chroniącą przed wdychaniem oparów.
Jeśli na podwoziu występuje już rdza, nakładanie baranka nie ma jakiegokolwiek sensu. Najpierw trzeba dokładnie usunąć wszystkie ślady rdzy. Robi się to mechaniczne (papier ścierny, tarcza szlifierska) albo chemicznie (chemiczny środek do usuwania rdzy). Można również kupić specjalne chemiczne środki do usuwania rdzy, które nakłada się bezpośrednio na naloty korozji (np. Cortanin F z łódzkiej Organiki, albo szwajcarski Brunox Epoxy). Poza zobojętnieniem rdzy, tworzą one warstwę zabezpieczającą przed jej nawrotami. Dopiero po usunięciu śladów rdzy, można nałożyć baranek.

Baranek do maskowania śladów korozji

Nieuczciwi sprzedawcy samochodów używanych wykorzystują baranek do maskowania śladów korozji na podwoziu i progach. Zaatakowane przez rdzę elementy podwozia są spryskiwane barankiem. Przyszły nabywca usłyszy bajkę o tym, że samochód jest wyjątkowo zadbany. Co widać po tym, że nadwozie zostało profesjonalnie zabezpieczone przed korozją. Niestety, pod warstwą baranka może znajdować się rude próchno. Warto o tym pamiętać przy kupnie samochodu używanego.

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL ZAPRASZA DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW

MAGAZYN MOTORYZACYJNY – ciekawe artykuły o samochodach i motoryzacji

TECHNIKA MOTORYZACYJNA – poradniki motoryzacyjne. Jak serwisować, jak naprawiać, jak rozpoznać awarie?

TESTY SAMOCHODÓW – czyli rewia motoryzacyjnych gwiazd (testy samochodów nowych i testy samochodów używanych

ELEKTROMOBILNOŚĆ i SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – prawda o elektrycznych wynalazkach

MOTORYZACJA I POLITYKA – w jaki sposób współczesna polityka wpływa na motoryzację, kierowców, sposób eksploatacji i produkcję samochodów.

AKCESORIA MOTORYZACYJNE– narzędzia, wideorejestratory, kamery, mierniki, czujniki!

SAMOCHODY ŚWIATA – jakie, zupełnie nieznane w Polsce samochody, produkowane są w innych krajach?

DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA SAMOCHODOWE, REJESTRACJA I WYREJESTROWANIE

HUMOR I CIEKAWOSTKI, FELIETONY MOTORYZACYJNE – lekko i z humorem

MOTOCYKLE I JEDNOŚLADY

MOTOMILITARIA CZYLI MOTORYZACJA I WOJSKO

SLOW DRIVING – PODRÓŻE SAMOCHODEM PO POLSCE

WALKA Z KOROZJĄ – czyli bitwy toczone z największym wrogiem samochodów

ZAPRASZAMY RÓWNIEŻ DO POLUBIENIA MOTOREWIA.PL NA FACEBOOK I MOTOREWIA.PL NA TWITTER

CHCESZ SKOMENTOWAĆ NASZ ARTYKUŁ? NAPISAĆ SZCZERZE, CO O NIM MYŚLISZ?

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się