Układ hamulcowy to jeden z najważniejszych elementów auta. Warto więc odpowiednio się o nie zatroszczyć. Dbając o przewody, klocki i tarcze hamulcowe, przedłużysz ich żywotność, a to korzystnie odbije się na komforcie i bezpieczeństwie jazdy, a także grubości twojego portfela.
Postaw na jakość podzespołów
Przy wyborze komponentów układu hamulcowego nietrudno dać zwieść się perspektywie zaoszczędzenia nawet kilkuset złotych. Oszczędności, jak to w przypadku części samochodowych zwykle bywa, okazują się jedynie pozorne. Tańsze zamienniki zużywają się dużo szybciej od klocków wysokiej jakości. A to niekorzystnie wpływa nie tylko na bezpieczeństwo jazdy, ale też kondycję twojego portfela. Warto dlatego zatroszczyć się o odpowiednie tarcze hamulcowe z zaufanego źródła.
Na tym niestety problemy związane z kupnem z tańszych podzespołów się nie kończą. Klocki i tarcze z najniższej półki pozostawiają wiele do życzenia, jeśli chodzi o długość drogi hamowania, poziom hałasu i stopień pylenia. Musisz też liczyć się z tym, że niskiej jakości klocki mogą działać destrukcyjnie na tarcze, a ich wymiana to dodatkowe, niepotrzebne obciążenie dla portfela.
Kontroluj stan zużycia hamulców
Kiepski stan techniczny jednego z elementów układu hamulcowego powoduje obniżenie sprawności pozostałych. Wczesne zdiagnozowanie usterki jednej części pozwoli więc uniknąć większych, a więc też bardziej kosztownych napraw. Dlatego tak ważne jest przeprowadzanie regularnych przeglądów, podczas których sprawdzone zostaną przede wszystkim:
- płyn hamulcowy: największe zagrożenie to pochłanianie wilgoci. Jego skutkiem jest obniżenie temperatury wrzenia cieczy i, co za tym idzie, zmniejszenie efektywności hamowania. Podczas przeglądu warto sprawdzić przede wszystkim temperaturę wrzenia płynu. Jeśli jest niższa niż 180°C – należy go wymienić. Zalecamy również sprawdzenie stopnia zawodnienia płynu – można to zrobić prostym testerem elektronicznym. Jeśli jest większa niż 3 procent, płyn hamulcowy nadaje się do natychmiastowej wymiany;
- klocki hamulcowe: ich najważniejsza cecha to grubość okładziny. Do wymiany klocków powinno skłonić cię zużycie materiału do 3 milimetrów. Pamiętaj, że konieczna jest wymiana w obu hamulcach jednej osi;
- tarcze hamulcowe: skontrolowana powinna zostać jej grubość, przyleganie do kół oraz ewentualne bicie
Przegląd układu hamulcowego wymaga odpowiedniego sprzętu i specjalistycznej wiedzy. Najlepszym rozwiązaniem będzie więc wykonanie go w zaufanym serwisie.
Unikaj przegrzewania tarczy
Agresywna jazda nierzadko wiąże się z gwałtownym hamowaniem. Częste zatrzymywanie auta przy dużej prędkości nie działa jednak korzystnie na układ hamulcowy – może powodować rozgrzewanie tarczy do nawet do temperatury 700°C, a w konsekwencji utraty jej właściwości. To nie jedyna przyczyna przegrzewania tarczy. Inne potencjalne powody to:
- wadliwe działanie mechanizmu;
- niepoprawnie zamontowane klocki;
- korzystanie ze zbyt starych klocków i tarcz;
- wygięcie tarczy;
- zacinanie prowadnic zacisku;
- niska jakość elementów układu hamulcowego;
Jak najczęściej hamuj silnikiem
Najskuteczniejszy sposób na przedłużenie żywotności klocków i tarcz to hamowanie silnikiem tak często, jak to tylko możliwe. Tą techniką możesz wprawdzie zatrzymać auto nawet przy dużej prędkości, ale droga hamowania jest dużo dłuższa niż przy „zwykłej” metodzie. Dlatego warto nieco zmodyfikować swój styl jazdy i postarać się przewidywać wydarzenia, które mogą przydarzyć się na drodze. Musimy jednak pamiętać o tym, że hamowanie silnikiem jest zabójcze dla dwumasowego koła zamachowego, zatem w autach z DKZ raczej nie można tego robić.
Poza ostrożnością bardzo ważne jest też planowanie podróży. By do minimum ograniczyć ryzyko nagłego hamowania, przed wyruszeniem w nową trasę warto sprawdzić, w których miejscach czekają cię zjazdy i jakie jest ich nachylenie, gdzie notuje się największe natężenie ruchu oraz szczególnie dużo kolizji. Można zaplanować trasę przy użyciu nawigacji samochodowej, tak, aby uniknąć korków i jazdy po zatłoczonych drogach, wiążącej się z dużą ilością hamowań. Zachowując w takich punktach szczególną ostrożność i dostosowując prędkość do poziomu zagrożenia, unikniesz nadmiernego rozgrzewania tarczy w kryzysowych sytuacjach, a w dłuższej perspektywie – przedłużysz żywotność tarczy i klocków.
MENU
POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL ZAPRASZA DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW
MAGAZYN MOTORYZACYJNY – ciekawe artykuły o samochodach i motoryzacji
TECHNIKA MOTORYZACYJNA – poradniki motoryzacyjne. Jak serwisować, jak naprawiać, jak rozpoznać awarie?
TESTY SAMOCHODÓW – czyli rewia motoryzacyjnych gwiazd (testy samochodów nowych i testy samochodów używanych
ELEKTROMOBILNOŚĆ i SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – prawda o elektrycznych wynalazkach
MOTORYZACJA I POLITYKA – w jaki sposób współczesna polityka wpływa na motoryzację, kierowców, sposób eksploatacji i produkcję samochodów.
AKCESORIA MOTORYZACYJNE– narzędzia, wideorejestratory, kamery, mierniki, czujniki!
SAMOCHODY ŚWIATA – jakie, zupełnie nieznane w Polsce samochody, produkowane są w innych krajach?
DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA SAMOCHODOWE, REJESTRACJA I WYREJESTROWANIE
HUMOR I CIEKAWOSTKI, FELIETONY MOTORYZACYJNE – lekko i z humorem
MOTOCYKLE I JEDNOŚLADY
MOTOMILITARIA CZYLI MOTORYZACJA I WOJSKO
SLOW DRIVING – PODRÓŻE SAMOCHODEM PO POLSCE
WALKA Z KOROZJĄ – czyli bitwy toczone z największym wrogiem samochodów
ZAPRASZAMY RÓWNIEŻ DO POLUBIENIA MOTOREWIA.PL NA FACEBOOK I MOTOREWIA.PL NA TWITTER
CHCESZ SKOMENTOWAĆ NASZ ARTYKUŁ? NAPISAĆ SZCZERZE, CO O NIM MYŚLISZ?
PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ