Niewielu kierowców wie, że taki filtr w ogóle istnieje. Stosuje się go w niewielu modelach aut osobowych, przede wszystkim na on zastosowanie w ciężarówkach i autach dostawczych oraz maszynach. Filtr układu chłodzenia (filtr płynu chłodzącego albo filtr chłodnicy) jednak istnieje i można go znaleźć przede wszystkim w nowszych autach. Co to jest filtr płynu chłodzącego? Gdzie znajduje się filtr chłodnicy? Jaką pełni rolę i kiedy go wymieniać?

Płyn chłodniczy to płynna część układu chłodzenia, który stosuje się we wszystkich rodzajach współczesnych aut i pseudo aut (samochodów elektrycznych).
W samochodach z silnikami spalinowymi (benzynowymi i diesla) układ chłodzenia utrzymuje silnik w odpowiednim zakresie temperatur (w temperaturze roboczej) i chroni przed przegrzaniem. Dodatkowa funkcja to oddawanie ciepła do wnętrza kabiny za pomocą nagrzewnicy.
W samochodach z napędami hybrydowymi płyn pełni tą samą rolę, może być dodatkowo wykorzystywany do chłodzenia baterii trakcyjnych.
W samochodach benzynowych zasilanych przez gaz LPG płyn chłodniczy jest dodatkowo wykorzystywany do chłodzenia reduktora.
A w pseudo samochodach (samochodach elektrycznych) płyn chłodniczy jest wykorzystywany do chłodzenia i podgrzewania baterii litowo-jonowej, może być również wykorzystywany do chłodzenia silnika i falownika.

Filtr chłodnicy – filtr układu chłodzenia – filtr płynu chłodniczego – filtr płynu chłodzącego

Filtr układu chłodzenia – filtr płynu chłodniczego

Czy stosowanie filtra układu chłodzenia ma jakikolwiek sens?
Według producentów aut – ma. Zadaniem filtra chłodnicy jest usuwanie z płynu chłodniczego zanieczyszczeń, takich jak osady, zanieczyszczenia i rdza.

W tym momencie warto się przez chwilkę zatrzymać i zastanowić. Skąd rdza w układzie chłodzenia? Przecież to płyn chłodniczy zawiera w swoim składzie dodatki antykorozyjne, których zadaniem jest ochrona metalowych części układu chłodzenia przed rdzą.
Skąd osady w układzie chłodzenia? Moim zdaniem chyba przede wszystkim z płynu niskiej jakości, który został wyprodukowany na niefiltrowanej i niezdemineralizowanej wodzie. Albo na skutek tego, że kierowca kupił koncentrat płynu chłodniczego, który rozwodnił wodą z kranu.
Podsumowując, stosowanie dobrego płynu chłodniczego i jego terminowa wymiana powinny całkowicie wyeliminować konieczność stosowania filtra. Producenci uważają jednak inaczej.

Filtr układu chłodzenia jest najczęściej montowany przy chłodnicy. Jak wygląda? Co ciekawe, jest bardzo podobny do filtra oleju silnikowego.
Zdaniem specjalistów, filtr chłodnicy powinien być wymieniany co 30 albo 40 tys. kilometrów. Warto połączyć jego wymianę z zastosowaniem nowego płynu chłodniczego.

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL ZAPRASZA DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW

MAGAZYN MOTORYZACYJNY – ciekawe artykuły o samochodach i motoryzacji

TECHNIKA MOTORYZACYJNA – poradniki motoryzacyjne. Jak serwisować, jak naprawiać, jak rozpoznać awarie?

TESTY SAMOCHODÓW – czyli rewia motoryzacyjnych gwiazd (testy samochodów nowych i testy samochodów używanych

ELEKTROMOBILNOŚĆ i SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – prawda o elektrycznych wynalazkach

MOTORYZACJA I POLITYKA – w jaki sposób współczesna polityka wpływa na motoryzację, kierowców, sposób eksploatacji i produkcję samochodów.

AKCESORIA MOTORYZACYJNE– narzędzia, wideorejestratory, kamery, mierniki, czujniki!

SAMOCHODY ŚWIATA – jakie, zupełnie nieznane w Polsce samochody, produkowane są w innych krajach?

DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA SAMOCHODOWE, REJESTRACJA I WYREJESTROWANIE

HUMOR I CIEKAWOSTKI, FELIETONY MOTORYZACYJNE – lekko i z humorem

MOTOCYKLE I JEDNOŚLADY

MOTOMILITARIA CZYLI MOTORYZACJA I WOJSKO

SLOW DRIVING – PODRÓŻE SAMOCHODEM PO POLSCE

WALKA Z KOROZJĄ – czyli bitwy toczone z największym wrogiem samochodów

ZAPRASZAMY RÓWNIEŻ DO POLUBIENIA MOTOREWIA.PL NA FACEBOOK I MOTOREWIA.PL NA TWITTER

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

.

Podziel się

About The Author

Niezależny dziennikarz motoryzacyjny. Kocham swoją pracę i motoryzację. Nie wszystko, co piszę, wszystkim się podoba, a ponieważ jestem niezależny, mogę pisać, co mi się podoba. Pasjonuje mnie technika samochodowa, pewnie dlatego z niepokojem spoglądam na wynalazki, takie jak auta elektryczne. Brzydzę się „dziennikarstwem motoryzacyjnym”, które polega na skracaniu gotowych newsów, przychodzących z działów PR importerów samochodów. Współpracuję z kilkoma redakcjami i kilkoma znanymi firmami motoryzacyjnymi.