Automatyczne skrzynie biegów wymagają regularnej wymiany oleju przekładniowego – zgodnie z zaleceniami producenta, albo zgodnie z zasadami uniwersalnymi (wymiana oleju przekładniowego co 60 – 80 tys. km plus wymiana filtra automatycznej skrzyni biegów). Czy sama dynamiczna wymiana oleju przekładniowego w automatycznej skrzyni biegów wystarczy? Czy też warto stosować dodatkowy środek czyszczący, który ma na celu usunięcie ze skrzyni złogów i starego oleju przekładniowego?

Nie ma czegoś takiego, jak olej przekładniowy na całe techniczne życie skrzyni/samochodu. Choć niektórzy w to wierzą. Chyba, że okres eksploatacji samochodu to 4 – 5 lat. Wtedy ta zasada się sprawdzi. Do końca gwarancji, może jeszcze rok, a potem na złom.

Utrata mocy, szarpanie przy zmianie biegów, większe zużycie paliwa…

…szum ze skrzyni biegów, problemy z właściwą zmianą, zapalenie się kontrolki skrzyni biegów na desce rozdzielczej, silne szarpanie podczas zmiany biegów w niskich temperaturach (zimą) – to typowe problemy, związane z pracą automatycznej skrzyni biegów, w której zestarzał się olej przekładniowy. Olej traci swoje właściwości i jest to proces nieuchronny. Podobnie zużywa się filtr automatycznej skrzyni biegów.

Olej przekładniowy może również zostać przegrzany, kiedy auto z automatem jest katowane sportową jazdą, właściciel samochodu ciągnie przyczepę, albo jeździ po bezdrożach, gdzie koła się często ślizgają, żeby móc wyjechać z nierówności.

Nanzig, CC BY-SA 4.0 , via Wikimedia Commons

Nanzig, CC BY-SA 4.0 <https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0>, via Wikimedia Commons

Jak usunąć stare osady z automatycznej skrzyni biegów?

Standardowa metoda to oczywiście, dynamiczna wymiana oleju przekładniowego. Standardowa wymiana polega na tym, że olej ze skrzyni się usuwa, a wlewa świeży. W tym przypadku, z automatu nie wyleci cały stary olej i zostaną także złogi (zanieczyszczenia).
Dlatego jedyną, zalecaną metodą wymiany oleju w automatycznej skrzyni biegów jest metoda dynamiczna. Na czym ona polega? Na zastosowaniu płukania pod ciśnieniem.
Skrzynia jest płukana za pomocą świeżego oleju przekładniowego, co pozwala usunąć stary olej i usunąć złogi. To oczywiste, że wymiana dynamiczna jest droższa od statycznej.
Dlaczego? Do samej skrzyni potrzeba wlać ok. 7 – 8 l oleju przekładniowego ATF. Przy wymianie dynamicznej potrzeba kolejne 6 – 7 litrów do płukania skrzyni. I do tego – specjalne urządzenie, które nadaje olejowi ciśnienie. Koszt wymiany dynamicznej jest zatem o wiele większy, niż wymiany statycznej.

Ale, zdaniem specjalistów, sama dynamiczna wymiana oleju przekładniowego, to dalej za mało. Bo nawet przy jej zastosowaniu, w automatycznej skrzyni biegów mogą zostać złogi.

Skuteczna dynamiczna wymiana oleju przekładniowego w automatycznej skrzyni biegów – tylko ze środkiem czyszczącym ATF Cleaner?

Dlatego też niektóre warsztaty, specjalizujące się w dynamicznej wymianie oleju przekładniowego w automatycznych skrzyniach biegów, stosują w procesie wymiany dodatkowe środki czyszczące. Są one produkowane przez kilkanaście firm jako środki czyszczące do ATF, albo najkrócej, jako ATF Cleaner.
Zadaniem tychże środków jest rozpuszczanie starych osadów, znajdujących się w automatycznej skrzyni biegów. Potem są one zlewane razem z olejem.

Niewypłukanie do końca osadów ze skrzyni (nawet po dynamicznej wymianie oleju) sprawi, że nowy olej przekładniowy ATF ulegnie przyspieszonej degradacji. W oleju będzie też tworzyć się szlam.

Scheinwerfermann, CC BY-SA 3.0 , via Wikimedia Commons

Scheinwerfermann, CC BY-SA 3.0 <https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0>, via Wikimedia Commons

Płukanka do automatycznej skrzyni biegów ATF Cleaner – czy warto?

Naszym zdaniem – warto. Każdy układ powinien być dokładnie wyczyszczony z zalegających w nim zanieczyszczeń (szlamów, osadów, nagaru itd.). Dlatego na łamach naszego portalu motoryzacyjnego często można było znaleźć artykuły o płukankach do silnika albo płukankach do układu chłodzenia.

Są oczywiście osoby (nie tylko anonimowi internetowi krzykacze, bo i doświadczeni mechanicy), którzy odradzają stosowanie takich środków. Nie tylko płukanek do skrzyni biegów, ale i płukanek do silnika. Naszym zdaniem – warto. Zastosowanie płukanki zwiększy koszt wymiany oleju w niewielkim stopniu, za to cała skrzynia biegów zostanie dokładnie wyczyszczona.

Przeczytaj również:
-> Jak pozbyć się nagaru z silnika? Warto zastosować płukankę przy wymianie oleju silnikowego.
-> Wymiana oleju silnikowego – krok po kroku. Co przygotować? Czy warto stosować płukankę do silnika?

Jeśli artykuł Cię zainteresował – proszę, udostępnij.

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

 

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL ZAPRASZA DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW

 

MAGAZYN MOTORYZACYJNY – ciekawe artykuły o samochodach i motoryzacji

TECHNIKA MOTORYZACYJNA – poradniki motoryzacyjne. Jak serwisować, jak naprawiać, jak rozpoznać awarie?

TESTY SAMOCHODÓW – czyli rewia motoryzacyjnych gwiazd (testy samochodów nowych i testy samochodów używanych

ELEKTROMOBILNOŚĆ i SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – prawda o elektrycznych wynalazkach

MOTORYZACJA I POLITYKA – w jaki sposób współczesna polityka wpływa na motoryzację, kierowców, sposób eksploatacji i produkcję samochodów.

AKCESORIA MOTORYZACYJNE– narzędzia, wideorejestratory, kamery, mierniki, czujniki!

SAMOCHODY ŚWIATA – jakie, zupełnie nieznane w Polsce samochody, produkowane są w innych krajach?

DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA SAMOCHODOWE, REJESTRACJA I WYREJESTROWANIE

HUMOR I CIEKAWOSTKI, FELIETONY MOTORYZACYJNE – lekko i z humorem

MOTOCYKLE I JEDNOŚLADY

MOTOMILITARIA CZYLI MOTORYZACJA I WOJSKO

SLOW DRIVING – PODRÓŻE SAMOCHODEM PO POLSCE

WALKA Z KOROZJĄ – czyli bitwy toczone z największym wrogiem samochodów

 

ZAPRASZAMY RÓWNIEŻ DO POLUBIENIA MOTOREWIA.PL NA FACEBOOK I MOTOREWIA.PL NA TWITTER

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL -

Podziel się

About The Author

Niezależny dziennikarz motoryzacyjny. Kocham swoją pracę i motoryzację. Nie wszystko, co piszę, wszystkim się podoba, a ponieważ jestem niezależny, mogę pisać, co mi się podoba. Pasjonuje mnie technika samochodowa, pewnie dlatego z niepokojem spoglądam na wynalazki, takie jak auta elektryczne. Brzydzę się „dziennikarstwem motoryzacyjnym”, które polega na skracaniu gotowych newsów, przychodzących z działów PR importerów samochodów. Współpracuję z szeregiem redakcji i firm, między innymi z Motointegrator, Valvoline, Allegro.pl, Amtra, K2 itd. Zawsze jestem otwarty na ciekawą współpracę. Jest mi niezwykle miło, że odwiedzacie Państwo moją stronę. Kontakt: redakcja@motorewia.pl