Zapalona czerwona kontrolka oleju na desce rozdzielczej to jeden z najważniejszych znaków ostrzegawczych, jakim samochód prosi Cię o ratunek. Zapalona kontrolka ciśnienia oleju wymaga bardzo szybkiego działania. Stawką jest walka o ochronę silnika przed całkowitym zniszczeniem na skutek zatarcia. W niektórych samochodach na desce rozdzielczej pali się żółta kontrolka oleju, albo kontrolka oleju z falą (podkreślona). Wszystkie oznaczają to samo.

Czerwone kontrolki ostrzegawcze wymagają od kierowcy natychmiastowego działania. Nie wiem, dlaczego, nieliczni na szczęście producenci zaczęli stosować w samochodach żółte kontrolki oleju (może raczej, pomarańczowe). To wielki błąd.
Zapalona kontrolka ciśnienia oleju zwana jest często lampą Alladyna, ze względu na swój kształt. Jednak w tym przypadku zwiastuje ona same niedobre rzeczy.

oil lamp

Po uruchomieniu silnika zapaliła się żółta albo czerwona kontrolka oleju – co robić?

Wyłączyć silnik. Otworzyć maskę. Sprawdzić poziom oleju silnikowego za pomocą bagnetu. Także w tych autach, które mają czujnik poziomu oleju i wyświetlają poziom oleju przed uruchomieniem silnika. Może doszło do jego awarii.
Jeśli poziom oleju jest za niski – poniżej poziomu minimum – uzupełnić go. Należy zastosować olej silnikowy o parametrach zgodnych z zaleceniami producenta samochodu. Jeśli takiego oleju nie ma w żadnym okolicznym sklepie – należy zastosować olej o takiej samej specyfikacji SAE, jak zalecana przez producenta, czyli np. 5W30.

Po uzupełnieniu poziomu oleju (trochę poniżej podziałki MAX na bagnecie) można jechać, zwracając uwagę, czy kontrolka oleju znów się nie zapala. Jeśli się zapala – patrz dalej.

Jeśli poziom oleju jest bardzo, bardzo niski – należy wezwać lawetę i odtransportować auto do warsztatu.

W trakcie jazdy zapaliła się żółta albo czerwona kontrolka ciśnienia oleju – co robić?

Zatrzymaj samochód w bezpieczny sposób – zjedź na pobocze. Wyłącz silnik. Odczeka ok. 30 – 40 minut. Otwórz maskę. Sprawdź poziom oleju silnikowego.
– > Jeśli poziom oleju silnikowego jest nieznacznie poniżej minimum na bagnecie – uzupełnij go, stosując olej o specyfikacji, zalecanej przez producenta samochodu. Uruchom silnik. Jedź dalej, obserwując, czy kontrolka nie zapali się znowu. Po zakończonej jeździe odczekaj, aż silnik ostygnie (do 40 minut). Sprawdź za pomocą bagnetu poziom oleju. Jeśli znów się zmniejszył – jak najszybciej odwiedź warsztat.
– > Jeśli poziom oleju jest bardzo niski, a do tego widzisz wyciek oleju – plamy pod silnikiem, zabrudzony blok silnika (wyciek spod pokrywy zaworów), albo zachlapane wnętrze komory silnika (uszkodzenie simmeringów wału korbowego albo wałków rozrządu) – wezwij lawetę i transportuj auto do mechanika.

Milchstraßenräuber, CC0, via Wikimedia Commons

Milchstraßenräuber, CC0, via Wikimedia Commons

W trakcie jazdy miga czerwona kontrolka oleju – co robić?

Zatrzymaj samochód. Odczekaj do 40 minut, aż silnik ostygnie. Sprawdź poziom oleju silnikowego.
Dalej postępuj jak w poprzednik akapicie.

Zazwyczaj miganie kontrolki oleju podczas jazdy oznacza zbyt niski poziom oleju w układzie.

Co oznacza żółta lub czerwona kontrolka oleju na desce rozdzielczej?

Olej silnikowy jest magazynowany w misce olejowej. Miska olejowa jest umieszczona pod silnikiem. Podczas rozruchu silnika zaczyna pracować pompa oleju. Jest ona napędzana przez pasek rozrządu.
Pompa oleju powoduje zasysanie oleju silnikowego przez smok olejowy z miski olejowej. Następnie pompa nadaje olejowi ciśnienie. Olej pod odpowiednim ciśnieniem trafia do punktów smarowania, rozmieszczonych wewnątrz silnika, a także do turbosprężarki i kompresora (jeśli są stosowane w danym silniku). Olej napina też łańcuch w autach z łańcuchowym napędem rozrządu. Odpowiednie ciśnienie oleju jest także niezbędne do sterowania pracą układu zmiennych faz rozrządu.

Olej musi mieć odpowiednie ciśnienie. Jest ono mierzone przez czujnik ciśnienia oleju.
Jeśli ciśnienie oleju jest zbyt niskie – na desce rozdzielczej pali się czerwona kontrolka oleju (albo żółta lub pomarańczowa).

Dlaczego ciśnienie oleju jest zbyt niskie?
– W układzie jest za mało oleju silnikowego. Powodem mogą być wycieki oleju, wysokie zużycie oleju silnikowego na skutek zużycia silnika, zaniechanie uzupełniania poziomu oleju przez kierowcę.
– W układzie jest stary olej, zanieczyszczony, który rozprowadza się dużo gorzej.
– Pompa oleju jest zużyta.
– W układzie olejowym jest zapchany smok olejowy.

Przeczytaj również: Zapchany smok oleju – małe źródło poważnych problemów

Powodem zapalonej kontrolki oleju może być też uszkodzony czujnik ciśnienia oleju silnikowego.

Dvortygirl, CC BY-SA 3.0 , via Wikimedia Commons

Dvortygirl, CC BY-SA 3.0 <https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0>, via Wikimedia Commons

Czujnik ciśnienia oleju to nie czujnik poziomu oleju

W każdym samochodzie jest czujnik ciśnienia oleju. To on w razie czego alarmuje kierowcę za pomocą czerwonej kontrolki oleju na desce rozdzielczej.
W nielicznych samochodach jest czujnik poziomu oleju. To tak zwany elektroniczny bagnet. Przed włączeniem silnika, na desce rozdzielczej zapala się piktogram, pokazujący poziom oleju silnikowego w samochodzie.

Przeczytaj również: Niebezpieczny wyciek oleju silnikowego

 

W przypadku każdej awarii zalecamy udanie się do warsztatu i oddanie samochodu w ręce mechanika.

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL ZAPRASZA DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW

MAGAZYN MOTORYZACYJNY – ciekawe artykuły o samochodach i motoryzacji

TECHNIKA MOTORYZACYJNA – poradniki motoryzacyjne. Jak serwisować, jak naprawiać, jak rozpoznać awarie?

TESTY SAMOCHODÓW – czyli rewia motoryzacyjnych gwiazd (testy samochodów nowych i testy samochodów używanych

ELEKTROMOBILNOŚĆ i SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – prawda o elektrycznych wynalazkach

MOTORYZACJA I POLITYKA – w jaki sposób współczesna polityka wpływa na motoryzację, kierowców, sposób eksploatacji i produkcję samochodów.

AKCESORIA MOTORYZACYJNE– narzędzia, wideorejestratory, kamery, mierniki, czujniki!

SAMOCHODY ŚWIATA – jakie, zupełnie nieznane w Polsce samochody, produkowane są w innych krajach?

DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA SAMOCHODOWE, REJESTRACJA I WYREJESTROWANIE

HUMOR I CIEKAWOSTKI, FELIETONY MOTORYZACYJNE – lekko i z humorem

MOTOCYKLE I JEDNOŚLADY

MOTOMILITARIA CZYLI MOTORYZACJA I WOJSKO

SLOW DRIVING – PODRÓŻE SAMOCHODEM PO POLSCE

WALKA Z KOROZJĄ – czyli bitwy toczone z największym wrogiem samochodów

 

ZAPRASZAMY RÓWNIEŻ DO POLUBIENIA MOTOREWIA.PL NA FACEBOOK I MOTOREWIA.PL NA TWITTER

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się