Możemy na nie chuchać i dmuchać, zawsze prowadzić odpowiedzialnie, dbać na wszystkie znane sposoby, a wystarczy zaparkować w nieodpowiednim miejscu i już szkoda gotowa. Nawet niewielkie wgniecenie znacząco obniża wartość naszego samochodu. Na szczęście istnieją sposoby, by sobie z nim poradzić i to nawet bez pomocy lakiernika.

Wgniecenia nie zawsze są wynikiem zderzenia na drodze. Czasem ten szpecący efekt powodują warunki atmosferyczne. Burze, gradobicia, silne wiatry zrzucające z drzew gałęzie – wszystko to praktycznie czyha na pozostawienie śladu na naszym aucie. Nie da się maksymalnie zabezpieczyć przed tego typu sytuacjami. Da się za to sprawdzić, czy możemy sobie poradzić z problemem omijając szerokim łukiem serwis lakierniczy.

Usuwanie wgnieceń bez lakierowania – kiedy jest możliwe?

Usuwanie wgnieceń bez lakierowania możemy zastosować tylko i wyłącznie, gdy nie doszło do naruszenia struktury lakieru. Wszelkie odpryski czy rysy dyskwalifikują bezinwazyjne usuwanie wgnieceń. Jeśli jednak nasza szkoda nie jest na tyle poważna i lakier nie ucierpiał, możemy spróbować zniwelować jej skutki metodami wypychania lub wyciągania. Ważne jest też oczywiście miejsce, w którym doszło do wgniecenia. Naprawa bez lakiernika będzie możliwa głównie tam, gdzie dostęp do spodu blachy jest stosunkowo łatwy. Sprawdźmy, jakie metody są uznawane za najskuteczniejsze w takich wypadkach.

Metoda prostowania

Wyciąganie wgnieceń metodą prostowania stosuje się przede wszystkim na elementach takich jak: maska, drzwi, błotniki czy klapa bagażnika. Ważne jest, aby szkoda nie miała ostrych załamań, ponieważ to dyskwalifikuje użycie tego sposobu. Prostowanie przeprowadza się za pomocą specjalistycznych wypychaczy blacharskich. Warto pamiętać, że wypychacze mają różne rozmiary i musimy dobrać je odpowiednio do obszaru, który wymaga naprawy. Najczęściej stosowane przy tej okazji są heble oraz haki, zawiesia i podpory. Zarówno dobranie odpowiedniego narzędzia, jak i przeprowadzenie procesu w sposób bezinwazyjny wymaga znacznej wprawy. Dlatego też jest to metoda, którą najlepiej zlecić specjalistom.

Metoda wyciągania

Bezinwazyjne usuwanie wgnieceń można także spróbować przeprowadzić metodą wyciągania dołków. Jest to genialny sposób, który przyda się w sytuacjach, gdy nie możemy dotrzeć do danej blachy od spodu. Rozwiązanie to może być również znane pod nazwą sposobu na klej. W centralnym punkcie wgniecenia przyklejamy specjalistyczny grzybek. W kolejnym etapie pracy grzybek pokrywamy klejem termopotliwym. Klej aplikuje się w bardzo prosty sposób przy użyciu pistoleta. Warto wcześniej jednak sprawdzić wytrzymałość oraz siłę ciągnięcia kleju, od których zależy powodzenie naszej pracy. W finalnym etapie do główki grzybka montowana jest wyciągarka, której zadaniem jest odkształcenie blachy. Mimo że cały proces nie wygląda na zbyt skomplikowany, a i potrzebny sprzęt bez trudu zakupimy w Internecie, to jednak musimy pamiętać, że nie uda nam się uzyskać optymalnego efektu bez zastosowania lamp z odbłyśnikiem. Specjalistyczne zakłady takie lampy powinny posiadać na wyposażeniu i dzięki temu dużo sprawniej niż my uporają się z całą naprawą.

Metoda panelowa

Usuwanie wgnieceń bez lakierowania metodą panelową jest najbardziej wymagające odnośnie warunków, które musi spełnić nasza szkoda. W tym wypadku nie wystarczy fakt, że lakier nie został uszkodzony. Dla metody panelowej równie ważne jest pełne zachowanie elementów wewnętrznych znajdujących się pod poszyciem. Jeśli wszystko wskazuje na to, że możemy skorzystać z tego rozwiązania, konieczne będzie użycie spotterów blacharskich. Urządzenia te punktowo podgrzewają adaptery i elektrody. Jak można się domyślić, jest to metoda polecana wyłącznie specjalistom w tej dziedzinie. Cieszy się ono dużą popularnością, ponieważ wgniecenia po zetknięciu ze spotterem znikają, jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki. Bardzo łatwo jednak, poprzez nieodpowiedni dobór parametrów, możemy doprowadzić do spalenia lakieru i tym samym powiększenia naszej szkody.

Skoro nie lakiernik to kto?

Wyciąganie wgnieceń bez pomocy lakiernika to tak naprawdę rozwiązanie funkcjonujące w świecie motoryzacji od lat. W fabrykach samochodów stosuje się na porządku dziennym, by zatuszować nieudolny montaż poszczególnych elementów. Wydawałoby się zatem, że znalezienie specjalisty, który pomoże nam w bezinwazyjnym naprawieniu naszego wgniecenie nie będzie trudne. Owszem, na rynku funkcjonuje sporo firm zajmujących się naprawą karoserii. Kluczem do sukcesu jest po prostu wybranie tej właściwej. Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, jak tego dokonać. Można oczywiście kierować się sprawdzoną już metodą, jeśli chodzi o specjalistów w branży motoryzacyjnej, czyli zdać się na opinie innych klientów. Jednym z wielu serwisów, który cieszy się uznaniem jest AUTO-TOM z Opatowa. Warto rozważyć współpracę z fachowcami, którzy dają na swoje usługi wieloletnie gwarancje.

lakier1

MENU

POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL ZAPRASZA DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW

MAGAZYN MOTORYZACYJNY – ARTYKUŁY O PASJONUJĄCYM ŚWIECIE MOTORYZACJI

TECHNIKA MOTORYZACYJNA – PORADNIKI MOTORYZACYJNE O TYM, JAK SOBIE RADZIC Z KŁOPOTLIWYMI PODZESPOŁAMI I JAK SERWISOWAĆ NASZE SAMOCHODY

ELEKTROMOBILNOŚĆ i SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – BRUTALNA PRAWDA O ELEKTRYCZNYCH WYNALAZKACH

FELIETONY MOTORYZACYJNE, HUMOR I CIEKAWOSTKI – CZYLI LEKKO I PRZYJEMNIE O NASZYCH AUTACH I NIE TYLKO

MOTOCYKLE I JEDNOŚLADY

MOTORYZACJA I POLITYKA – BEZ OGRÓDEK O TYM, JAK POLITYKA WPŁYWA NA ROZWÓJ WSPÓŁCZESNEJ MOTORYZACJI

MOTORYZACJA I WOJSKO

REWIA MOTORYZACYJNYCH GWIAZD – TESTY SAMOCHODOW OSOBOWYCH

SAMOCHODY ŚWIATA – CO CIEKAWEGO PRODUKUJA W INNYCH KRAJACH, O CZYM NIE MÓWI SIĘ W POLSCE?

ZAPRASZAMY RÓWNIEŻ DO POLUBIENIA MOTOREWIA.PL NA FACEBOOK I MOTOREWIA.PL NA TWITTER

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

 

Podziel się