Łuszczący się lakier na samochodzie? Białe plamy na lakierze, wyglądające jak skóra po kilku dniach opalania? Co jest powodem tego, że klar się łuszczy i schodzi z nadwozia samochodu?

Schodzący klar powoduje, że samochód wygląda wyjątkowo staro i nieatrakcyjnie. I do tego, bardzo traci na wartości. W ostatnich latach problem jest wyjątkowo często widoczny. I co ciekawe, nie zawsze dotyczy samochodów starych. Czasami zdarza się w pojazdach, mających mniej niż 10 lat.
Nie trudno też zaobserwować, że problem z łuszczącym klarem dotyka najczęściej samochody z czerwonym lakierem.
Kolejna sprawa – klar schodzi zazwyczaj z tych elementów nadwozia, które są najbardziej wystawione na działanie promieni słonecznych – z dachu, maski silnika i górnej części drzwi. Raczej trudno znaleźć auto, w którym klar schodzi z progów, albo z dolnej części drzwi. Nie schodzi też ze zderzaków, bo te są najczęściej wykonane z tworzywa sztucznego.

Dlaczego stosuje się lakier bezbarwny, znany jako klar (clear)? Zastosowanie lakieru bezbarwnego pozwoliło na zmniejszenie warstwy lakieru właściwego, który jest znacznie droższy. Po drugie, trzeba było go stosować, albowiem lakiery właściwe są coraz delikatniejsze – ma to też związek z ekologią, nie wolno np. dodawać ołowiu przy produkcji farb. Przez to, że właściwa warstwa lakieru jest cieńsza i łatwiejsza do uszkodzenia, trzeba ją chronić. Lakier bezbarwny tworzy warstwę ochronną przed zarysowaniami i innymi uszkodzeniami mechanicznymi (na przykład, na skutek uderzenia kamieniem), wpływem promieni słonecznych a także opadów atmosferycznych (np. deszczu, śniegu). Lakier bezbarwny zapewnia też efekt wizualny – np. elegancki połysk.
I wszystko działa, do czasu, aż na nadwoziu pojawią się białe plamy, a potem lakier bezbarwny zacznie odchodzić.

Schodzący klar, łuszczący się lakier bezbarwny, odpryski na lakierze - dlaczego schodzi klar? https://www.motorewia.pl / Michał Lisiak

Schodzący klar, łuszczący się lakier bezbarwny, odpryski na lakierze – dlaczego schodzi klar? https://www.motorewia.pl / Michał Lisiak

 

Dlaczego lakier bezbarwny się łuszczy? Dlaczego schodzi klar?

Do tej pory nikt jeszcze nie udzielił jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, co jest powodem łuszczenia się lakieru bezbarwnego. Jednak na podstawie zebranych danych z kilkunastu warsztatów, rozmów z lakiernikami i własnych obserwacji, dotyczących kilkudziesięciu aut, spróbujemy zebrać wszystkie możliwe powody.
• Wypalenie lakieru na słońcu – problem najczęściej pojawia się na tych częściach nadwozia, które są wystawione na działanie promieni słonecznych, przede wszystkim na masce, na dachu i na górnych częściach drzwi. Zazwyczaj (tak wynika z rozmów z właścicielami) auta, mające problem ze schodzeniem klaru, stały przez całe lato na słońcu, nie będąc w żaden sposób zabezpieczane przed wpływem promieni słonecznych (np. pokrowcem, czy ustawieniem samochodu pod wiatą).
• Szok termiczny – istnieje hipoteza, że łuszczenie się lakieru może być spowodowane szokiem termicznym. Do szoku termicznego może dojść wtedy, gdy rozgrzany na słońcu samochód zostanie spryskany chłodną woda, np. podczas mycia. Możliwa jest też inna sytuacja – kilku właściciela aut ze schodzącym klarem przyznało, że myło je w niskich temperaturach (kilka stopni powyżej zera) przy użyciu ciepłej wody (do rozrabiania szamponu z woskiem).
• Agresywne środki czyszczące – w sieci krąży hipoteza o tym, że uszkodzenia mogą spowodować agresywne środki czyszczące, np. aktywna piana czy też środki do usuwania uporczywych zabrudzeń.
Naszym zdaniem nie ma to żadnego uzasadnienia – gdyby tak było, klar musiałby schodzić na całym aucie.
• Myjka wysokociśnieniowa – część użytkowników myło samochody za pomocą myjki wysokociśnieniowej, ale tylko takiej, która jest przeznaczona do mycia aut (ciśnienie maksymalne 120 bar). Zgodnie z ich hipotezą, silny strumień wody, generowany przez myjkę, mógł spowodować „odbicie” lakieru bezbarwnego.
To również wydaje się dość fantastyczną teorią. Lakier musiałby schodzić z całego auta. Z drugiej strony myjka może uszkodzić lakier popękany, czy odparzony na skutek szoku termicznego czy wypalenia przez słońce.
• Błędy lakiernicze – spowodowane przez przesuszenie bazy lakierniczej. To jest możliwe, ale tylko w przypadku, gdy samochód był poddawany naprawom blacharsko lakierniczym. Zdecydowania większość osób, które udzielały nam informacji, posiadała auta bezwypadkowe, w których nie dokonywano żadnych interwencji lakierniczych.
• Zastosowanie lakieru niskiej jakości przy produkcji auta – taki lakier może mieć określoną wytrzymałość, liczoną np. na 10 lat. Żaden producent samochodu nie ma interesu w tym, żeby jego auto wykorzystywać przed okres dłuższy, niż gwarancja. Miałby go, gdyby kierowcy odwiedzali ASO przez cały okres eksploatacji pojazdu. A kto serwisuje w ASO samochód, mający 6 i więcej lat?
• Współczesne lakiery mogą być nietrwałe, ze względu na przepisy, dotyczące ich składu, co jest związane z ekologią.
Jest to bardzo prawdopodobne, tutaj musiałby wypowiedzieć się wysokiej klasy specjalista z dziedziny lakiernictwa.

Schodzący klar, łuszczący się lakier bezbarwny, odpryski na lakierze - dlaczego schodzi klar? https://www.motorewia.pl / Michał Lisiak

Schodzący klar, łuszczący się lakier bezbarwny, odpryski na lakierze – dlaczego schodzi klar? https://www.motorewia.pl / Michał Lisiak

 

Jak naprawić łuszczący się lakier? Jak naprawić schodzący klar z nadwozia?

W sieci można znaleźć różnej maści „porady”, które mają tak dużą wartość merytoryczną, że można je co najwyżej spisać na papierze toaletowym i użyć we wiadomym celu. Niestety, są osoby, które korzystają z takich „porad” i nie ma co się nad nimi litować.
Jednym z najczęściej stosowanych sposobów „naprawy” jest szlifowanie brzegów odparzonego lakieru (od środka uszkodzenia) i zamalowywanie uszkodzonego miejsca lakierem do paznokci. To druciarstwo najgorszego typu a jego efekt po prostu boli.
Zaklejanie uszkodzonego miejsca folią bezbarwną też nic nie da i jest bardzo widoczne.
Nieco lepiej wyglądają zaprawki, robione z samego lakieru bezbarwnego, nakładanego za pomocą sprayu albo aerografu modelarskiego. Ale też nie można mówić nawet o dobrym efekcie. Po prostu, nie będzie dziury, ale będzie widoczna wypukłość z wyraźnym zarysowaniem brzegów uszkodzenia.

Czy uszkodzony element nadwozia można pokryć folią, bez malowania? Nie. Dobry efekt oklejania samochodu uzyskuje się tylko wtedy, gdy stosuje się bardzo cieniutkie folie lejące, które dokładnie obmywają każdy kształt samochodu. Zatem – każda dziura, będąca wynikiem łuszczenia się klaru, będzie doskonale widoczna.

Jak zatem można naprawić element nadwozia, z którego schodzi klar? Nie jest to proste. Należy usunąć cały lakier z całego elementu za pomocą delikatnego papieru ściernego ( gradacja 240), ręczne albo przy użyciu szlifierki oscylacyjnej. Następnie element należy dokładnie oczyścić, odtłuścić, pokryć podkładem epoksydowym w sprayu, następnie lakierem akrylowym kolorowym, a na wierzch lakierem bezbarwnym. Co oczywiste, malowanie musi odbywać się w odpowiednich warunkach (ochrona przed pyłem, odpowiednia temperatura, wentylacja), a pomiędzy poszczególnymi etapami musi minąć określony czas, żeby miały szansę wyschnąć. Laik z pewnością sobie z tym nie poradzi a efekt nie będzie ani ciekawy, ani trwały. To praca dla lakiernika.
Samodzielne naprawy tego typu, przy użyciu gotowych farb w sprayu, można prowadzić jedynie przy starych samochodach, mających więcej niż 16 lat, gdzie nie opłaca się już inwestować dużych pieniędzy w naprawy.
Problemem może być jedynie odpowiedni dobór koloru lakieru. Powinno się go dobrać za pomocą kodu koloru, zapisanego w VIN. Ale musimy pamiętać o tym, że kod koloru pozwoli uzyskać lakier o takiej barwie, jaka znajdowała się na fabrycznie nowym samochodzie. Po 10 latach lakier na aucie może już odbiegać od koloru fabrycznego. Dlatego najlepszym rozwiązaniem jest dobór koloru w mieszalni.

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL ZAPRASZA DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW

MAGAZYN MOTORYZACYJNY – ciekawe artykuły o samochodach i motoryzacji

TECHNIKA MOTORYZACYJNA – poradniki motoryzacyjne. Jak serwisować, jak naprawiać, jak rozpoznać awarie?

TESTY SAMOCHODÓW – czyli rewia motoryzacyjnych gwiazd (testy samochodów nowych i testy samochodów używanych

ELEKTROMOBILNOŚĆ i SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – prawda o elektrycznych wynalazkach

MOTORYZACJA I POLITYKA – w jaki sposób współczesna polityka wpływa na motoryzację, kierowców, sposób eksploatacji i produkcję samochodów.

AKCESORIA MOTORYZACYJNE– narzędzia, wideorejestratory, kamery, mierniki, czujniki!

SAMOCHODY ŚWIATA – jakie, zupełnie nieznane w Polsce samochody, produkowane są w innych krajach?

DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA SAMOCHODOWE, REJESTRACJA I WYREJESTROWANIE

HUMOR I CIEKAWOSTKI, FELIETONY MOTORYZACYJNE – lekko i z humorem

MOTOCYKLE I JEDNOŚLADY

MOTOMILITARIA CZYLI MOTORYZACJA I WOJSKO

SLOW DRIVING – PODRÓŻE SAMOCHODEM PO POLSCE

WALKA Z KOROZJĄ – czyli bitwy toczone z największym wrogiem samochodów

ZAPRASZAMY RÓWNIEŻ DO POLUBIENIA MOTOREWIA.PL NA FACEBOOK I MOTOREWIA.PL NA TWITTER

CHCESZ SKOMENTOWAĆ NASZ ARTYKUŁ? NAPISAĆ SZCZERZE, CO O NIM MYŚLISZ?

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ


Jakie są najczęstsze przyczyny łuszczenia się lakieru bezbarwnego? Dlaczego lakier się łuszczy i na karoserii pojawiają się nieestetyczne bąble? Czy możliwa jest naprawa lakieru bezbarwnego na samochodzie? Cena takiej usługi – jak wygląda? Ile trzeba zapłacić za naprawę łuszczącego się lakieru bezbarwnego? Czym zmyć lakier bezbarwny, który łuszczy się na karoserii? Jak go usunąć, żeby nie narobić szkód? Jak należy się zachować, jeśli na samochodzie pojawi się schodzący klar? Jak usunąć łuszczący się klar z nadwozia? Problem z lakierem bezbarwnym to niestety, coraz częstsze zjawisko wśród posiadaczy samochodów. Schodzący klar dokucza przede wszystkim właścicielom samochodów, których lakier jest czerwony. Dlaczego schodzi lakier bezbarwny? W naszym poradniku przygotowaliśmy odpowiedzi na to trudne pytanie.

Podziel się