Podpora wału napędowego i łożysko podpory wału napędowego to proste konstrukcyjnie części, stosowane w samochodach z napędem na tył i na 4 koła. Jakie są objawy awarii podpory wału napędowego? Jakie są objawy awarii łożyska podpory wału napędowego? Czy można jeździć z uszkodzoną podporą wału napędowego? Jak naprawić uszkodzone łożysko podpory wału napędowego?

Wał napędowy (często stosowany jest wał Kardana) to element stosowany w samochodach z napędem na tylną oś. W tych pojazdach wał napędowy przenosi napęd z silnika na tylny most.
Wały napędowe stosuje się również w autach z napędem 4×4. W tym przypadku silnik może przekazywać napęd za pośrednictwem skrzyni rozdzielczej na przednią oś (za pomocą jednego wału) i na tylną oś (za pomocą drugiego wału), albo na obie osie równocześnie (za pomocą obydwóch wałów napędowych.
W trakcie pracy wały napędowe poddawane są szeregowi sił, które mogą powodować ich uszkodzenia. Przede wszystkim wyginanie, prowadzące do szybkiego uszkodzenia wału napędowego.
Jak temu zapobiec? Producenci aut wpadli na pomysł, aby zacząć stosować podpory wałów napędowych z łożyskami podpór wałów napędowych.

Podpora wału napędowego – co to jest?

Podpora wału napędowego to element wspomagający układu przeniesienia napędu, który ma za zadanie podparcie wału napędowego. Dzięki temu neutralizuje się działanie sił, które powodują wyginanie się wału napędowego.
W niektórych autach stosuje się kilka podpór wału. Nie tylko w pickupach i terenówkach, gdzie wały są długie. Ale także w samochodach osobowych. Im więcej podpór, tym większa ochrona wału przed uszkodzeniami.

Autorstwa Silberwolf (talk) - created by Silberwolf (talk), CC BY-SA 2.5, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=4397965

Autorstwa Silberwolf (talk) – created by Silberwolf (talk), CC BY-SA 2.5, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=4397965

 

Jak zbudowana jest podpora wału napędowego?
Budowa tego elementu jest dość prosta.

W jego skład wchodzą następujące części:
• Łożysko podpory wału napędowego – standardowe łożysko w metalowej obudowę, umożliwiające swobodne kręcenie się wału napędowego. To zazwyczaj łożysko kulkowe, fabrycznie zamknięte, z odpowiednią porcją smaru o dużej trwałości.
• Element gumowy, w którym zamontowane jest łożysko, przylegający do podwozia auta. Jego zadaniem jest utrzymanie łożyska w odpowiednim miejscu i neutralizacja drgań, generowanych przez wał.
• Metalowa obejma, pozwalająca na montaż podpory do podwozia auta za pomocą śrub.

Podpora wału napędowego - łożysko podpory wału napędowego - awaria - naprawa - drive shaft support - bearing - problem  https://www.motorewia.pl

Podpora wału napędowego – łożysko podpory wału napędowego – awaria – naprawa – drive shaft support – bearing – problem https://www.motorewia.pl

Awaria podpory wału napędowego – objawy

Jak rozpoznać, że w samochodzie doszło do awarii podpory wału napędowego?

Typowe objawy to:
• Grzechotanie przy przyspieszaniu, dochodzące spod kabiny
• Głuche stuki i pukanie spod podłogi auta
• Stuki narastające przy większych prędkościach obrotowych i przy ruszaniu
• Drgania spod podłogi
• Wibracje spod podłogi

Awaria podpory wału napędowego albo uszkodzenie samego łożyska podpory wału napędowego to dość częsty problem w autach z napędem na tył i 4×4, które mają za sobą większe przebiegi, albo które były eksploatowane w agresywny sposób (sportowa jazda itd.).

Powodem uszkodzenia podpory albo łożyska jest zużycie eksploatacyjne, zniszczenie łożyska przez korozję (przedostanie się do niego wody), uszkodzenie mechaniczne, zestarzenie się materiału gumowego itd.

Nie zaleca się długiej jazdy z uszkodzoną podporą wału, albowiem prowadzi to do przyspieszonego zużycia całego wału napędowego.

Naprawa podpory wału napędowego i łożyska podpory wału napędowego

Naprawa polega na zamontowaniu nowej podpory wału napędowego. Pomimo tego, że do wielu modeli aut można kupić samo łożysko, albo sam element gumowy, to najlepiej wymienić kompletny zestaw. Najtańsza podpora walu kosztuje ok. 200 zł.
Wymiana podpory wału napędowego wymaga demontażu wału, przez co może być droga i skomplikowana. Wszystko jednak zależy od konkretnego modelu samochodu. Warto sprawdzić cenę nowego elementu a następnie spytać w kilku warsztatach o koszt wymiany podpory.

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL ZAPRASZA DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW

MAGAZYN MOTORYZACYJNY – ciekawe artykuły o samochodach i motoryzacji

TECHNIKA MOTORYZACYJNA – poradniki motoryzacyjne. Jak serwisować, jak naprawiać, jak rozpoznać awarie?

TESTY SAMOCHODÓW – czyli rewia motoryzacyjnych gwiazd (testy samochodów nowych i testy samochodów używanych

ELEKTROMOBILNOŚĆ i SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – prawda o elektrycznych wynalazkach

MOTORYZACJA I POLITYKA – w jaki sposób współczesna polityka wpływa na motoryzację, kierowców, sposób eksploatacji i produkcję samochodów.

AKCESORIA MOTORYZACYJNE– narzędzia, wideorejestratory, kamery, mierniki, czujniki!

SAMOCHODY ŚWIATA – jakie, zupełnie nieznane w Polsce samochody, produkowane są w innych krajach?

DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA SAMOCHODOWE, REJESTRACJA I WYREJESTROWANIE

HUMOR I CIEKAWOSTKI, FELIETONY MOTORYZACYJNE – lekko i z humorem

MOTOCYKLE I JEDNOŚLADY

MOTOMILITARIA CZYLI MOTORYZACJA I WOJSKO

SLOW DRIVING – PODRÓŻE SAMOCHODEM PO POLSCE

WALKA Z KOROZJĄ – czyli bitwy toczone z największym wrogiem samochodów

ZAPRASZAMY RÓWNIEŻ DO POLUBIENIA MOTOREWIA.PL NA FACEBOOK I MOTOREWIA.PL NA TWITTER

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się