Zakup samochodu z cofniętym licznikiem oznacza mnóstwo problemów dla nowego właściciela. Dlaczego? Odpowiemy na to pytanie w tekście. Czy jest duże ryzyko zakupu auta z cofniętym licznikiem? Niestety tak. Zdaniem przedstawicieli platformy raportowania historii pojazdów Car Vertical, 1 na 8 samochodów w naszym kraju ma cofnięty licznik.

Temat jest bardzo poważny i wielokrotnie podejmowany przez różne redakcje. Dlatego my zaczniemy od luźnej historii, niestety, prawdziwej.

Samochód, który się sam odmładzał

Mój pierwszy samochód (Suzuki Swift Mk I) był kupiony w czasach, kiedy nikomu się jeszcze o raportach VIN nie śniło. Pojazd ten urodził się w węgierskiej fabryce. Jego znakiem charakterystycznym, poza całkiem sympatyczną mordą było to, że miał licznik kilometrów na 5 cyfr. Czyli licznik dochodził do 99.999 km i zaczynał liczyć od nowa.
Co było tego powodem? Czy producent samochodu nie wierzył w to, że to auto przejedzie więcej, niż 100.000 kilometrów?
Samochód został sprowadzony do Polski z Danii z przebiegiem 71.000 kilometrów (miał 11 lat). Służył wiernie przez kolejne pięć lat. Potem został sprzedany ze stanem licznika 44.000 kilometrów.
Ile razy licznik się przekręcił i zaczął liczyć od nowa? To się wyjaśniło dopiero, gdy pojawiły się pierwsze raporty VIN i możliwość skorzystania z nich. Jak się okazało, w chwili sprowadzenia do Polski, licznik zdołał się przekręcić raz. I prawdziwy przebieg był o całe równe 100.000 km wyższy.

LCD Digital Odometer from 1998 Volkswagen Cabrio. Author-sav127 Photo Shot 5/21/2006 in Tannersville, PA Licensing I, the copyright holder of this work, hereby publish it under the following license: GNU headPermission is granted to copy, distribute and/or modify this document under the terms of the GNU Free Documentation License, Version 1.2 or any later version published by the Free Software Foundation; with no Invariant Sections, no Front-Cover Texts, and no Back-Cover Texts. A copy of the license is included in the section entitled GNU Free Documentation License. Subject to disclaimers. w:en:Creative Commons attribution share alikeThis file is licensed under the Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Unported license. Subject to disclaimers.

LCD Digital Odometer from 1998 Volkswagen Cabrio.
Author-sav127 Wikimedia Commons

Dlaczego nieuczciwi sprzedawcy cofają liczniki w samochodach?

Po pierwsze dlatego, że im auto ma niższy przebieg, tym jest bardziej wartościowe. Dlaczego? Bo większość kupujących uważa, że im mniejszy przebieg samochodu, tym mniejsze jest jego zużycie.
Jest to w pewnym stopniu prawda. Dlaczego tylko w pewnym stopniu? Bo bardzo wiele zależy od serwisowania auta. Albo od tego, gdzie i w jaki sposób było ono serwisowane.

Odpowiednio serwisowane auto, z przebiegiem 300 tys. km, będzie w lepszym stanie technicznym, niż pojazd, który ma 150 tys. km, ale jego właściciel nie dbał o wymiany oleju silnikowego i płynu przekładniowego, utrzymanie układu chłodzenia w odpowiednim stanie, albo regularną wymianę oleju przekładniowego.
Samochód z przebiegiem 200 tys. km, eksploatowany głównie na trasach, będzie w znacznie lepszym stanie technicznym, niż jego odpowiednik, z przebiegiem 100 tys. km, eksploatowany przede wszystkim w mieście, na krótkich trasach.

Po drugie, nieuczciwi sprzedawcy fałszują przebieg dlatego, że kupujący w Polsce przez lata przyzwyczaili się do bzdur, zgodnie z którymi 10 letnie auto, sprowadzone z UE, ma przebieg rzędu 100 tys. kilometrów.
Nierealne oczekiwania ze strony klientów musiały spotkać się z odpowiedzią ze strony handlarzy, zasilających rynek używanymi autami, sprowadzanymi z UE. Skoro oczekiwania klientów były nierealne, handlarz nie był w stanie sprzedać auta z realnym przebiegiem (np. 220 tys. km w przypadku auta 10 – letniego). I niestety, handlarz dostosował swoją ofertę do (nierealnych) wymagań klienta.

Autor Skippy13, This file is licensed under the Creative Commons Attribution-Share Alike 2.0 Generic license. Wikimedia Commons

Autor Skippy13, This file is licensed under the Creative Commons Attribution-Share Alike 2.0 Generic license. Wikimedia Commons

Z czym wiąże się zakup samochodu z cofniętym licznikiem?

Podstawowe zagrożenie jest takie, że auto jest po prostu bardziej zużyte, niż wskazuje na to przebieg. Więcej podzespołów może wymagać wymiany. A to wszystko przekłada się na wyższe koszty serwisowania auta w najbliższej przyszłości.

Do tego wszystkiego należy pamiętać, że dobre samochody używane w krajach UE są drogie. Nikt nie sprzedaje wartościowego auta za grosze.
Jeśli ktoś nie wierzy – niech sprawdzi sobie portale ogłoszeniowe w Zachodniej Europie i ceny aut.
Nieuczciwy handlarz pozyskuje auta ze szrotów, z aukcji organizowanych przez firmy ubezpieczeniowe (sprzedających auta powypadkowe, pokradzieżowe, popowodziowe) itd.
Auta są szykowane na szybko do sprzedaży, przy użyciu chemicznych środków naprawczych, mających na celu zamaskowanie większości usterek.
Przekręcenie licznika to po prostu dodatek do tych wszystkich, wcześniejszych nieuczciwych praktyk, które (moim skromnym zdaniem) są o wiele groźniejsze dla kupującego.

Samochody z cofniętym przebiegiem w Europie

Myliłby się ten, kto uważa, że auta z cofniętym przebiegiem są sprzedawane tylko w Polsce. To bzdura. Zgodnie z raportem, przygotowanym przez Car Vertical, kraje zachodnie są po prostu bardziej transparentne. Jednak i tam istnieje problem z przekręconymi licznikami.

Według badań carVertical, rynek pojazdów używanych w Europie Zachodniej jest bardziej przejrzysty niż w Europie Wschodniej. Nie powinno też dziwić, że większość pojazdów na Wschodzie jest sprowadzana z takich krajów jak Niemcy, Francja czy Włochy.
Wielka Brytania jest najbardziej transparentnym krajem spośród 23 ujętych w rankingu Indeksu Przejrzystości Rynku. Nie oznacza to jednak, że brytyjski rynek pojazdów używanych jest wolny od problemów. Spośród wszystkich samochodów sprawdzonych przez carVertical w Wielkiej Brytanii, 14,5% miało cofnięty przebieg, a 21% zostało w którymś momencie uszkodzone, co sugeruje, że kupujący nie powinni ślepo ufać sprzedawcom. Wielka Brytania ma jednak najniższy odsetek samochodów importowanych – wynosi on 10,7%. Niemcy zajmują 2. miejsce – w tym kraju 12,6% samochodów ma cofnięty przebieg, a 21,3% jest uszkodzonych. Niemcy są największym producentem samochodów w Europie, jednak 26,8% używanych pojazdów w tym kraju jest sprowadzanych z zagranicy. Włochy mają najniższy w Indeksie odsetek samochodów uszkodzonych – wynosi on 16,6%. Stosunkowo niski jest również odsetek samochodów z cofniętym przebiegiem – 11%. Z importu pochodzi w tym kraju 32,1% pojazdów.

Wszystkie te kraje są kluczowymi graczami w przemyśle motoryzacyjnym. Niemcy, Włochy i Francja produkują wiele pojazdów, a także – poprzez eksport – zasilają resztę regionu w samochody używane.
Matas Buzelis, szef działu komunikacji w carVertical

Grzywny we Francji za oszustwa związane z cofaniem przebiegu są nawet 10 razy wyższe niż w niektórych krajach wschodnich, co skutkuje niską liczbą „przekręconych” liczników w tym kraju – jest to bowiem 9,6%. Jednak 28,5% samochodów na drogach tego państwa jest uszkodzonych, co już jest znaczącą liczbą. Kraj importuje 54% używanych pojazdów, co stanowi najwyższą liczbę wśród państw zajmujących czołowe miejsca w rankingu.

 

Żródło CarVertical

Żródło CarVertical

Transparentność w Europie Środkowej jest średnia. Kraje Europy Środkowej, takie jak Chorwacja, Czechy, Węgry i Słowacja, zajmują środkowe miejsce w Indeksie Przejrzystości Rynku CarVertical. Kraje te charakteryzują się wysokim poziomem importu oraz dużą liczbą uszkodzonych pojazdów. Połowa używanych samochodów w Czechach jest sprowadzana z zagranicy. 51,6% samochodów jest uszkodzonych, a 11,4% ma cofnięty przebieg. Sąsiednia Słowacja ma jeszcze więcej samochodów z importu – 58,5%. Natomiast 57,7% pojazdów jest uszkodzonych, a 1 na 9 ma „przekręcony” licznik. Podobna sytuacja panuje również na Węgrzech, gdzie 52,6% stanowią samochody importowane, 55% uszkodzone, a 12,7% ma cofnięty przebieg.


O ile odsetek pojazdów z przekręconymi licznikami jest jednym z najniższych w Chorwacji (10,3%), to charakteryzuje się ona znaczną liczbą samochodów importowanych (69,3%) i uszkodzonych (56,4%).

Europa Wschodnia ma najwięcej problemów z transparentnością rynku. Kupno używanego samochodu na Łotwie, Litwie, Ukrainie lub w Rumunii to ryzykowny ruch, ponieważ wiele pojazdów ma ukryte uszkodzenia, przekręcone liczniki i wiele innych wad. Oszustwa są powszechne i wielu kupujących padło ich ofiarą. Najbardziej podejrzany rynek samochodowy jest na Łotwie, gdzie aż 23,6% wszystkich pojazdów sprawdzonych na carVertical ma cofnięty przebieg. Podobnie wygląda sytuacja w innych krajach Europy Wschodniej: w Rumunii 19,6% aut ma przekręcony licznik, na Ukrainie jest to 15,6%, a na Litwie 18,1%. Ukraina jest liderem importu samochodów – ponad 80% pojazdów w tym kraju przyjeżdża z zagranicy. Niewiele ustępują jej Łotwa (75,5%), Rumunia (67,2%) i Litwa (75,3%). Wiele samochodów z Europy Zachodniej przyjeżdża uszkodzonych, potem są naprawiane i sprzedawane jako nowe. Dlatego odsetek uszkodzonych samochodów w Europie Wschodniej jest bardzo wysoki. Na Litwie uszkodzonych jest 59% pojazdów, na Łotwie – 57,5%, w Rumunii – 57%, a na Ukrainie – 46,7%.

– Znacznie wyższy udział importu używanych samochodów jest jednym z kluczowych powodów, dla których kraje wschodnie są o wiele bardziej dotknięte oszustwami. Import bezpośrednio zwiększa wskaźniki cofania liczników – śledzenie takich przestępstw wymaga wiele wysiłku, zwłaszcza w przypadku transakcji międzynarodowych – wyjaśnia
Matas Buzelis, szef działu komunikacji w carVertical

Tony Webster from Portland, Oregon, United States, CC BY 2.0 , via Wikimedia Commons

Tony Webster from Portland, Oregon, United States, CC BY 2.0 <https://creativecommons.org/licenses/by/2.0>, via Wikimedia Commons

1 na 8 aut w Polsce ma cofnięty przebieg

Polska zajmuje 17 miejsce (na 23 kraje) w Indeksie Przejrzystości Rynku CarVertical, plasując się obok innych krajów Europy Wschodniej. Choć sytuacja w Polsce nie jest tak zła jak w Łotwie czy Litwie, to jednak krajowy rynek pojazdów używanych daleki jest od zyskania miana rynku transparentnego. 1 na 8 samochodów w Polsce ma cofnięty przebieg. Średnia wartość cofniętych kilometrów wynosi 43 746 km. W ten sposób kupujący może przepłacić za pojazd, a na podstawie fałszywych odczytów będzie miał problem z zaplanowaniem jego utrzymania. 69,2% aut w Polsce jest sprowadzanych z zagranicy. Gdy samochód przekracza granicę, oszuści często uszczuplają jego przebieg o znaczną część. 65,7% używanych pojazdów sprawdzonych na carVertical w Polsce jest uszkodzonych, co jest najgorszym wynikiem wśród wszystkich krajów rankingu.
Zatem, pomimo zmian przepisów na korzyść kupujących, ryzyko zakupu auta cofniętym licznikiem jest nadal bardzo duże.

W jaki sposób przeprowadzono badania?

Raport opiera się na danych carVertical o samochodach ujętych w bazie, obejmujący okres ostatnich 12 miesięcy. Na tej podstawie stworzono kompleksowy obraz rynku pojazdów używanych w Europie, co pozwala ekspertom porównać sytuację w różnych krajach. Aby porównanie było skuteczne, carVertical wprowadził swój Indeks Przejrzystości Rynku, który opiera się na 6 czynnikach:
● odsetek samochodów z cofniętym przebiegiem
● średnia wartość cofniętych kilometrów w licznikach
● odsetek pojazdów uszkodzonych
● średnia wartość szkody
● udział samochodów używanych z importu
● średni wiek samochodów poddanych kontroli

– Ponieważ czynniki te nie są jednakowo znaczące dla przejrzystości rynku, przypisano im różne wagi w Indeksie. Na przykład, średnia wartość cofniętych kilometrów w licznikach ma większy wpływ na wynik niż średni wiek skontrolowanych pojazdów. Przetwarzanie tak wielu raportów historii samochodu pozwala nam znaleźć wzorce na różnych rynkach i śledzić ich ewolucję – wyjaśnia Matas Buzelis, szef działu komunikacji w carVertical

order_242 from Chile, CC BY-SA 2.0 , via Wikimedia Commons

order_242 from Chile, CC BY-SA 2.0 <https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0>, via Wikimedia Commons

Chcesz kupić auto używane? Pamiętaj o tym, żeby je dokładnie sprawdzić

Dla większości Polaków zakup samochodu używanego (mocno używanego, mającego więcej niż 15 lat) to jedyne rozwiązanie, pozwalające na korzystanie z pojazdu.
Trudno, musimy czekać jeszcze wiele lat, aż staniemy się bogatsi. Wtedy będziemy mogli kupować coraz młodsze auta.
Jednak na drodze do realizacji tego marzenia stają nam nowe normy emisji spalin, nowe wymagania wobec nowych aut (stale znacząco podnoszące ceny nowych samochodów) jak również elektromobilność (która szokowo zwiększa ceny nowych aut) oraz różnej maści ekoszaleńcy (to delikatne słowo), chcący wszystkich przestawić na rowery. Ich miejsce jest w Tworkach.

Chcesz kupić nowe auto?
Motorewia.pl radzi:
– > Poproś sprzedawcę o nr VIN i wykup raport VIN.
Możesz skorzystać z raportu, przygotowanego przez CAR Vertical -> https://www.carvertical.com/pl

Tak wygląda przykładowy raport ze sprawdzenia VIN, jaki można uzyskać po skorzystaniu z usług firmy CarVertical.
https://www.carvertical.com/pl/przykladowy-raport

Jeśli sprzedawca odmawia przedstawienia Ci numeru VIN – zrezygnuj z zakupu.
Jeśli sprawdzenie auta po numerze VIN wykazało różnej maści nadużycia (auto po wypadku, po powodzi, przekręcony licznik, zafałszowana historia np. o pracy w roli taksówki, zafałszowana ilość właścicieli) – zrezygnuj z zakupu.
Jeśli raport VIN nie wykazał żadnych problemów – sprawdź dokładnie samochód u wybranego mechanika i wybranej przez siebie SKP (Stacji Kontroli Pojazdów)albo skorzystaj z pomocy rzeczoznawcy samochodowego.

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL ZAPRASZA DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW

MAGAZYN MOTORYZACYJNY – ciekawe artykuły o samochodach i motoryzacji

TECHNIKA MOTORYZACYJNA – poradniki motoryzacyjne. Jak serwisować, jak naprawiać, jak rozpoznać awarie?

TESTY SAMOCHODÓW – czyli rewia motoryzacyjnych gwiazd (testy samochodów nowych i testy samochodów używanych

ELEKTROMOBILNOŚĆ i SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – prawda o elektrycznych wynalazkach

MOTORYZACJA I POLITYKA – w jaki sposób współczesna polityka wpływa na motoryzację, kierowców, sposób eksploatacji i produkcję samochodów.

AKCESORIA MOTORYZACYJNE– narzędzia, wideorejestratory, kamery, mierniki, czujniki!

SAMOCHODY ŚWIATA – jakie, zupełnie nieznane w Polsce samochody, produkowane są w innych krajach?

DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA SAMOCHODOWE, REJESTRACJA I WYREJESTROWANIE

HUMOR I CIEKAWOSTKI, FELIETONY MOTORYZACYJNE – lekko i z humorem

MOTOCYKLE I JEDNOŚLADY

MOTOMILITARIA CZYLI MOTORYZACJA I WOJSKO

SLOW DRIVING – PODRÓŻE SAMOCHODEM PO POLSCE

WALKA Z KOROZJĄ – czyli bitwy toczone z największym wrogiem samochodów

 

ZAPRASZAMY RÓWNIEŻ DO POLUBIENIA MOTOREWIA.PL NA FACEBOOK I MOTOREWIA.PL NA TWITTER

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

 

Podziel się

About The Author

Niezależny dziennikarz motoryzacyjny. Kocham swoją pracę i motoryzację. Nie wszystko, co piszę, wszystkim się podoba, a ponieważ jestem niezależny, mogę pisać, co mi się podoba. Pasjonuje mnie technika samochodowa, pewnie dlatego z niepokojem spoglądam na wynalazki, takie jak auta elektryczne. Brzydzę się „dziennikarstwem motoryzacyjnym”, które polega na skracaniu gotowych newsów, przychodzących z działów PR importerów samochodów. Współpracuję z kilkoma redakcjami i kilkoma znanymi firmami motoryzacyjnymi.