Akumulator rozruchowy 12V to jeden z najważniejszych podzespołów każdego samochodu: z silnikiem diesla i benzynowego, auta z napędem hybrydowym, a nawet wynalazku z napędem elektrycznym. W niektórych samochodach stosuje się dodatkowy akumulator – akumulator pomocniczy, albo akumulator auxliary. Do czego służy? Gdzie go znaleźć? Jak sprawdzić, że auto ma akumulator pomocniczy? Jak sprawdzić awarię akumulatora pomocniczego?

Po co stosuje się akumulator dodatkowy – akumulator pomocniczy w samochodzie?

Akumulator samochodowy 12V podtrzymuje napięcie w instalacji elektrycznej auta po wyłączeniu silnika. Zasila on wówczas alarm samochodowy, lokalizator GPS (jeśli jest na wyposażeniu), a także pamięć wszystkich sterowników.
Jeśli kierowca lub pasażerowie uruchomią jakikolwiek element wyposażenia pojazdu (elektrycznie sterowane szyby, audio, podłączą coś do gniazdka USB), będą czerpać energię z akumulatora.
Główne zadanie akumulatora samochodowego 12V to zapewnienie odpowiedniej ilości energii dla rozrusznika samochodowego, a także wszystkich innych podzespołów, do czasu uruchomienia silnika. Po uruchomieniu silnika, rolę dostawcy prądu przejmuje alternator. Prądnica (alternator) ładuje też akumulator do pełna, aby ten mógł znów uruchomić silnik.

W samochodach elektrycznych akumulator przeznaczony jest do startu elektroniki.

Sprawa komplikuje się w przypadku aut z systemem start – stop. To proekologiczny wynalazek, który robi więcej szkody niż pożytku. Najlepszą rzeczą w systemie start – stop jest jego wyłącznik na desce rozdzielczej. Zastosowanie start – stop wymaga zamontowania pod maską specjalnego akumulatora, który szybko przyjmuje prąd (czyli szybciej się ładuje, niż standardowy, kwasowo – ołowiowy) a także jest bardziej odporny na całkowite rozładowanie. Dlatego stosuje się akumulatory w technologii AGM albo EFB.

Na szybkość rozładowania akumulatora wpływ ma ilość odbiorników prądu. W przypadku aut z rozbudowaną elektroniką (dawniej aut premium, dziś nawet mikrusów klasy A/B), pobór prądu po wyłączeniu silnika (prąd postojowy) jest bardzo duży. Przez to znacząco przyspiesza rozładowanie akumulatora. Jeśli kierowca jeździ na krótkich trasach i rzadko korzysta z pojazdu, akumulator jest niedoładowany. Przez to znacznie szybciej się rozładuje na postoju.

A co potem? Problem. Nie można uruchomić auta. Skasowała się pamięć. Niekiedy kierowca nie może wejść do samochodu i musi wzywać pomoc, bo nie działa centralny zamek.
Dlatego producenci niektórych aut postanowili odciążyć główny akumulator rozruchowy i zastosować akumulator dodatkowy. Zaczęto go też stosować w autach z systemem start stop (czyli niemal wszystkich współczesnych) oraz z fabrycznym ogrzewaniem postojowym.

Akumulator pomocniczy w samochodzie BMW E46

Triplec85, CC BY-SA 4.0 , via Wikimedia Commons

Triplec85, CC BY-SA 4.0 <https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0>, via Wikimedia Commons

Akumulator dodatkowy w samochodzie

Zadaniem akumulatora dodatkowego jest zapewnienie zasilania dla pamięci sterowników i ewentualnie, alarmu oraz centralnego zamka (zależnie od rozwiązań). Jeśli akumulator rozruchowy ulegnie rozładowaniu, nie uda się uruchomić silnika. Ale kierowca nadal będzie mógł wejść do samochodu bez problemu. A dzięki temu – (jeśli system na to pozwoli, bo jeśli jest system zarządzania energią, to się nie uda bez komputera diagnostycznego) – kierowca może przejść się do sklepu po nowy akumulator rozruchowy, zamontować go i jechać. Albo próbować reanimować rozładowanego trupa za pomocą ładowarki (jeśli doszło do głębokiego rozładowania, akumulator może zachować do 40 procent pierwotnej pojemności, albo może w ogóle nie przyjmować prądu).

Akumulator dodatkowy nie jest montowany pod maską. Zazwyczaj montuje się go pod tylnym siedzeniem albo w bagażniku. O ile producent nie wymyślił sobie innego miejsca.

Jakie są objawy awarii akumulatora pomocniczego? Nie da się go sprawdzić tak, jak standardowego akumulatora 12V, korzystając np. z magicznego oczka (LINK).
Dlaczego? Bo akumulator pomocniczy zazwyczaj przypomina wyglądem akumulator motocyklowy albo żelowy. Bo jest to najczęściej właśnie mały akumulator żelowy.
Ale… Nie zawsze. Akumulator pomocniczy może być też takiej samej wielkości i pojemności, jak akumulator rozruchowy.

Objawy awarii akumulatora pomocniczego to:
 migająca dioda akumulatora na desce rozdzielczej
 komunikaty na desce rozdzielczej, na przykład Auxliary Battery Low
 problemy z działaniem niektórych układów elektrycznych i elektronicznych na wtposażeniu auta.

Jak rozpoznać awarię akumulatora pomocniczego i nie inwestować niepotrzebnie pieniędzy w montaż nowego akumulatora rozruchowego (który jest sprawny)? Trzeba przeprowadzić diagnostykę komputerową. Częsty błąd to właśnie wymiana akumulatora rozruchowego, bo właściciel auta, albo nawet mechanik nie wiedzą, że w samochodzie jest ukryty akumulator pomocniczy.

Akumulator pomocniczy wytrzymuje dłużej, niż akumulator rozruchowy. Można przyjąć, że może pracować bezawaryjnie do 6 lub 7 lat. Akumulator jest doładowywany w trakcie jazdy. Zatem częsta jazda albo eksploatacja auta na dalszych trasach sprzyjają trwałości. Każdy akumulator lubi być naładowany do pełna. Akumulator pomocniczy także można doładować.

Triplec85, CC BY-SA 4.0 , via Wikimedia Commons

Triplec85, CC BY-SA 4.0 <https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0>, via Wikimedia Commons

 

Poniżej bateria zapasowa w Citroen Ami.

 

Mxperx, CC BY-SA 4.0 , via Wikimedia Commons

Mxperx, CC BY-SA 4.0 <https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0>, via Wikimedia Commons

 

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL ZAPRASZA DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW

MAGAZYN MOTORYZACYJNY – ciekawe artykuły o samochodach i motoryzacji

TECHNIKA MOTORYZACYJNA – poradniki motoryzacyjne. Jak serwisować, jak naprawiać, jak rozpoznać awarie?

TESTY SAMOCHODÓW – czyli rewia motoryzacyjnych gwiazd (testy samochodów nowych i testy samochodów używanych

ELEKTROMOBILNOŚĆ i SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – prawda o elektrycznych wynalazkach

MOTORYZACJA I POLITYKA – w jaki sposób współczesna polityka wpływa na motoryzację, kierowców, sposób eksploatacji i produkcję samochodów.

AKCESORIA MOTORYZACYJNE– narzędzia, wideorejestratory, kamery, mierniki, czujniki!

SAMOCHODY ŚWIATA – jakie, zupełnie nieznane w Polsce samochody, produkowane są w innych krajach?

DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA SAMOCHODOWE, REJESTRACJA I WYREJESTROWANIE

HUMOR I CIEKAWOSTKI, FELIETONY MOTORYZACYJNE – lekko i z humorem

MOTOCYKLE I JEDNOŚLADY

MOTOMILITARIA CZYLI MOTORYZACJA I WOJSKO

SLOW DRIVING – PODRÓŻE SAMOCHODEM PO POLSCE

WALKA Z KOROZJĄ – czyli bitwy toczone z największym wrogiem samochodów

ZAPRASZAMY RÓWNIEŻ DO POLUBIENIA MOTOREWIA.PL NA FACEBOOK I MOTOREWIA.PL NA TWITTER

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

 

Podziel się