Akumulator do systemu start – stop jest droższy, niż standardowy akumulator, stosowany w aucie bez systemu start – stop. Dlatego kierowcy czasem mają pokusę – i chcą zamontować w samochodzie z systemem start – stop zwykły akumulator startowy. Czy można to zrobić?

Czy można zastosować zwykły akumulator do auta ze start – stop?
Czy można zastąpić akumulator AGM albo akumulator EFB zwykłym akumulatorem?
Co się stanie, jeśli zamontuje zwykły akumulator do auta ze start – stop?
Czy akumulator AGM/EFB jest dużo droższy niż zwykły akumulator?
W jakiej sytuacji mogę zamontować zwykły akumulator zamiast EFB/AFM?

System start – stop miał, zgodnie z założeniem, zmniejszyć zużycie paliwa i co za tym idzie, emisję spalin. Idea była prosta – przy każdym zatrzymaniu przed światłami, system wyłącza silnik. I przez to, w trakcie tych kilkudziesięciu sekund, samochód nie zużywa paliwa i nie kopci! Przez ten czas akumulator podtrzymuje działanie wszystkich systemów w aucie – sterowników, systemów bezpieczeństwa, oświetlenia, a także nawigacji, komputera pokładowego, audio, klimatyzacji – i jeszcze ma siłę do tego, żeby uruchomić silnik po wrzuceniu pierwszego biegu!

Najlepszą rzeczą, jaka wchodzi w skład tego nowatorskiego systemu, jest jego wyłącznik, umieszczony na desce rozdzielczej.

System start – stop okazał się fiaskiem, bo przecież każdy, kto choć odrobinę zna się na mechanice, wie, że nic tak nie niszczy silnika, jak ciągle uruchamianie. Zastosowanie systemu start – stop wymusiło zastosowanie nowych alternatorów, rozruszników, systemów podtrzymania ciśnienia oleju w silniku i (jeśli występuje) w turbinie. I oczywiście, wymusiło zastosowanie nowych akumulatorów, przeznaczonych do systemów start – stop. Akumulatorów, które szybko się ładują (szybko przyjmują prąd ładowania) i są odporne na cykliczne rozładowania i ładowania. Tak powstały akumulatory EFB i AGM.

Akumulatory EFB i AGM zostaną opisane w kolejnym tekście.

Czy można zastosować standardowy akumulator rozruchowy w samochodzie ze start stop?

Producent samochodu dokładnie określa, jaki rodzaj akumulatora powinno się stosować. Zatem najlepiej jest stosować się do zaleceń producenta. I jeśli ten zaleca stosowanie akumulatora AGM, albo EFB, powinno się taki zastosować.
Jest jedno ale, ale o tym w kolejnym akapicie.

Czy akumulator AGM i EFB jest dużo droższy, niż standardowy akumulator rozruchowy? Sprawdźmy.

Wejdźmy na największy portal aukcyjno – sprzedażowy w Polsce.

Dobry akumulator EFB o pojemności 60Ah kupimy za 278 złotych.
Dobry, polski akumulator Jenox. Nie żaden chiński śmieć.

aku EFB

Dobry akumulator AGM o pojemności 60Ah kupimy za 423 złote. Niemiecka Varta.
Polska Centra kosztuje 429 złotych.
Bezmarkowy wynalazek można kupić za 350 zł (nie warto, gdy za 70 zł więcej mamy markowy sprzęt).

aku AGM

 

aku AGM-2

Tymczasem dobry, markowy, standardowy akumulator startowy o pojemności kosztuje 280 – 320 zł. Polski Jenox, polska Centra i wiele innych.

Czy naprawdę warto kombinować i montować w samochodzie zwykły akumulator, żeby zaoszczędzić 100 zł w przypadku zamiany AGM na zwykły akumulator i 2 zł (!!) w przypadku zamiany akumulatora EFB na zwykły akumulator?
Gdzie tu oszczędność?

Jest jedna sytuacja, w której można zastosować zwykły akumulator zamiast AGM/EFB

Jaka to sytuacja? Taka, w której w ogóle nie będziemy korzystać z systemu start – stop.
Jednak trzeba liczyć się z możliwymi problemami, które może powodować system zarządzania energią BMS. Jednak warto pamiętać, że nawet, gdy nie korzystamy ze start – stop, ale często jeździmy na krótkich trasach, to akumulator EFB zdecydowanie lepiej się sprawdzi pod maską naszego auta.

Co może się stać, jeśli zamontujemy w samochodzie zwykły akumulator zamiast AGM/EFB?

…i będziemy korzystać ze start – stop.
Możemy mieć problemy z gwarancją na auto (jeśli jeszcze jest na gwarancji), bo zamontowaliśmy część niezgodną z zaleceniami producenta.
Akumulator może ulec zasiarczeniu (na skutek chronicznego niedoładowania), a nawet może wybuchnąć. I co najważniejsze, często możemy mieć problem z uruchomieniem auta.
Albo system start stop w ogóle nie będzie działać, ze względu na ciągłe rozładowanie akumulatora.

A zatem nie ma rozwiązania, które pozwala zjeść ciastko i mieć ciastko.
A oszczędności z zamiany akumulatora AGM lub EFB na zwykły, są nikłe.

Podsumowując:
Porada Motorewia.pl: Zamontuj w swoim aucie taki akumulator, jaki zaleca producent. Jeśli zaleca EFB – zamontuj EFB. Nie musisz kupować najdroższego, tylko tańszy. Wybierz tylko markowy – i najlepiej polski.
I wyłącz start – stop, bo to i tak nic nie daje.

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL ZAPRASZA DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW

MAGAZYN MOTORYZACYJNY – ciekawe artykuły o samochodach i motoryzacji

TECHNIKA MOTORYZACYJNA – poradniki motoryzacyjne. Jak serwisować, jak naprawiać, jak rozpoznać awarie?

TESTY SAMOCHODÓW – czyli rewia motoryzacyjnych gwiazd (testy samochodów nowych i testy samochodów używanych

ELEKTROMOBILNOŚĆ i SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – prawda o elektrycznych wynalazkach

MOTORYZACJA I POLITYKA – w jaki sposób współczesna polityka wpływa na motoryzację, kierowców, sposób eksploatacji i produkcję samochodów.

AKCESORIA MOTORYZACYJNE– narzędzia, wideorejestratory, kamery, mierniki, czujniki!

SAMOCHODY ŚWIATA – jakie, zupełnie nieznane w Polsce samochody, produkowane są w innych krajach?

DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA SAMOCHODOWE, REJESTRACJA I WYREJESTROWANIE

HUMOR I CIEKAWOSTKI, FELIETONY MOTORYZACYJNE – lekko i z humorem

MOTOCYKLE I JEDNOŚLADY

MOTOMILITARIA CZYLI MOTORYZACJA I WOJSKO

SLOW DRIVING – PODRÓŻE SAMOCHODEM PO POLSCE

WALKA Z KOROZJĄ – czyli bitwy toczone z największym wrogiem samochodów

ZAPRASZAMY RÓWNIEŻ DO POLUBIENIA MOTOREWIA.PL NA FACEBOOK I MOTOREWIA.PL NA TWITTER

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się