Filtr oleju silnikowego to bardzo ważny podzespół eksploatacyjny. Trzeba go regularnie wymieniać. Czy może dojść do sytuacji, w której filtr oleju silnikowego zostanie zapchany? Jakie są objawy zapchanego filtra oleju silnikowego?

Filtr oleju silnikowego zamontowany jest w dolnej części silnika, w okolicy miski olejowej. Stosuje się dwa rodzaje filtrów oleju silnikowego: wkręcane (przykręca się kompletny filtr, z wkładem czyszczącym, w metalowej obudowie) albo wymienialne wkładu (mechanik wymienia sam wkład wraz z uszczelkami). Terminy wymiany obydwu filtrów są podobne. Tak samo jak ich ceny. Standardowo za filtr oleju trzeba zapłacić od 12 do 30 złotych, w zależności od marki samochodu.


Poniżej dwa rodzaje filtrów oleju silnikowego – wymienny wkład (z uszczelką) i kompletny filtr przykręcany.

Wymienny wkład filtra oleju silnikowego
Voton.cz autodíly, CC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons

Filtr oleju silnikowego Petrb, CC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons

Co ile wymieniać filtr oleju w samochodzie?

Filtr oleju należy wymieniać razem z olejem silnikowym, podczas serwisu olejowego.
Co ile prowadzić serwis olejowy? Najlepiej, zgodnie z tak zwaną złotą zasadą (pozwalającą dobrze dbać o samochód) – co 15 tysięcy kilometrów.
Przeczytaj: Wymiana oleju silnikowego – krok po kroku (serwis olejowy) 

 

Przeciętny filtr oleju ma trwałość do maksymalnie 17 tysięcy kilometrów. Po upływie tego czasu jest zapchany.
Pamiętaj, że serwisowanie samochodu w zgodzie z tak zwaną metodą long life (serwis co 30, 45 albo nawet co 60 tysięcy kilometrów) to rozwiązanie, które stworzono dla firm. Aby firmy te mogły oszczędzać na serwisach aut, które leasingują. Leasing trwa maksymalnie 6 lat, firmy nie martwią się tym, co się będzie działo z autem przez kolejne lata. Ty musisz się tym martwić, bo to Twój samochód. W dodatku, Twój samochód jest z pewnością starszy, niż 6 lat.

Zapchany filtr oleju w samochodzie – skutki

Co się dzieje wtedy, gdy filtr oleju w samochodzie będzie zapchany?
Olej silnikowy zawiera w swoim składzie szereg składników, które mają za zadanie między innymi rozpuszczanie zanieczyszczeń nisko i wysokotemperaturowych. Układ smarowania silnika nadaje olejowi odpowiednie ciśnienie i rozprowadza go do wszystkich punktów smarowania we wnętrzu jednostki napędowej. W trakcie swojej podróży po silniku, jednym z zadań oleju silnikowego jest właśnie rozpuszczanie i zbieranie wszystkich zanieczyszczeń. Potem trafiają one wraz z olejem silnikowym do filtra oleju. Filtr oleju powinien je wszystkie zatrzymać. A olej silnikowy powinien powędrować dalej, do silnika.

Jeśli filtr oleju przestaje zatrzymywać zanieczyszczenia, może dojść do szeregu bardzo poważnych problemów. Jakich? Zapchania kanałów olejowych, uszkodzenia panewek, uszkodzenia turbosprężarki a nawet zatarcia silnika.

<h2>Jak rozpoznać, że filtr oleju jest zapchany?

W zasadzie jedyna metoda to sprawdzenie wyglądu oleju silnikowego. Jeśli filtr jest zapchany, olej silnikowy będzie miał bardzo czarną barwę ze względu na szereg zanieczyszczeń.
Warto też sprawdzić, kiedy olej był wymieniany ostatnio.
W przypadku aut używanych, olej silnikowy trzeba wymienić zaraz po zakupie. Nawet wtedy, gdy właściciel auta twierdzi, że olej był wymieniany.

Co zrobić, jeśli wszystko wskazuje na to, że filtr oleju jest zapchany?

Jak najszybciej wymienić olej silnikowy i filtr oleju na nowy. Warto także (to moje zdanie – każdy powinien zdecydować sam) zastosować płukankę silnika, przed samą wymianą oleju.

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL ZAPRASZA DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW

MAGAZYN MOTORYZACYJNY – ciekawe artykuły o samochodach i motoryzacji

TECHNIKA MOTORYZACYJNA – poradniki motoryzacyjne. Jak serwisować, jak naprawiać, jak rozpoznać awarie?

TESTY SAMOCHODÓW – czyli rewia motoryzacyjnych gwiazd (testy samochodów nowych i testy samochodów używanych

ELEKTROMOBILNOŚĆ i SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – prawda o elektrycznych wynalazkach

MOTORYZACJA I POLITYKA – w jaki sposób współczesna polityka wpływa na motoryzację, kierowców, sposób eksploatacji i produkcję samochodów.

AKCESORIA MOTORYZACYJNE– narzędzia, wideorejestratory, kamery, mierniki, czujniki!

SAMOCHODY ŚWIATA – jakie, zupełnie nieznane w Polsce samochody, produkowane są w innych krajach?

DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA SAMOCHODOWE, REJESTRACJA I WYREJESTROWANIE

HUMOR I CIEKAWOSTKI, FELIETONY MOTORYZACYJNE – lekko i z humorem

MOTOCYKLE I JEDNOŚLADY

MOTOMILITARIA CZYLI MOTORYZACJA I WOJSKO

SLOW DRIVING – PODRÓŻE SAMOCHODEM PO POLSCE

WALKA Z KOROZJĄ – czyli bitwy toczone z największym wrogiem samochodów

ZAPRASZAMY RÓWNIEŻ DO POLUBIENIA MOTOREWIA.PL NA FACEBOOK I MOTOREWIA.PL NA TWITTER

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się

About The Author

Niezależny dziennikarz motoryzacyjny. Kocham swoją pracę i motoryzację. Nie wszystko, co piszę, wszystkim się podoba, a ponieważ jestem niezależny, mogę pisać, co mi się podoba. Pasjonuje mnie technika samochodowa, pewnie dlatego z niepokojem spoglądam na wynalazki, takie jak auta elektryczne. Brzydzę się „dziennikarstwem motoryzacyjnym”, które polega na skracaniu gotowych newsów, przychodzących z działów PR importerów samochodów. Współpracuję z kilkoma redakcjami i kilkoma znanymi firmami motoryzacyjnymi.