Kiedy stosować zimowy płyn do spryskiwaczy? Jaki skład ma zimowy płyn do spryskiwaczy? Czym różni się zimowy płyn do spryskiwaczy od letniego płynu do spryskiwaczy? Czy można stosować zimowy płyn do spryskiwaczy w trakcie lata? Jak wymienić płyn do spryskiwaczy na zimowy? Czy jest mandat za brak płynu do spryskiwaczy?

Płyn do spryskiwaczy to najtańszy płyn eksploatacyjny. Pomimo niskiej ceny pełni on niezwykle ważną rolę – ma kluczowy wpływ na bezpieczeństwo, poprawiając widoczność kierowcy. Płyn do spryskiwaczy służy nie tylko do czyszczenia przedniej i tylnej szyby. W samochodach z reflektorami, wyposażonymi w źródła światła ksenon, płyn do spryskiwaczy wykorzystuje się też do czyszczenia kloszy przednich reflektorów.

Zimowy płyn do spryskiwaczy – podstawowe informacje

Zimowy płyn do spryskiwaczy to środek, który ma za zadanie:
• Oczyszczać przednią i tylną szybę z zanieczyszczeń, we współpracy z wycieraczkami samochodowymi;
• Oczyszczać klosze przednich reflektorów wyposażonych w źródła światła typu ksenon;
• Ma być odporny na zamarzanie.
• Ma być bezpieczny dla lakieru samochodu, a także dla gumowych i metalowych elementów wycieraczek (musi mieć odpowiednie PH).
• Musi być w pełni czysty, wyprodukowany na bazie wody zdemineralizowanej. Nawet najmniejsze zanieczyszczenia mogłyby doprowadzić do zapchania dysz spryskiwaczy w aucie. Ponadto tzw. twarda woda może powodować powstawanie białych smug na szybie.
• Musi być bezpieczny dla zdrowia. W tym celu na mocy przepisów ograniczono możliwość stosowania metanolu (alkoholu) do 0,6 procenta całości składu. Zazwyczaj producenci najtańszych płynów do spryskiwaczy stosują metanol z etanolem. Czy jest płyn do spryskiwaczy bez metanolu? Są takie płyny.

Wydawać by się mogło, że zimowy płyn do spryskiwaczy może być niebezpieczny tylko dla wielbicieli tanich alkoholi. Tak, tak, byli tacy, którzy kupowali zimowy płyn do spryskiwaczy, aby uraczyć się zawartością taniego alkoholu. Do tego – niczym w drinku, zimowy płyn do spryskiwaczy zawiera substancje barwiące i zapachowe. Czyli, jest jak drink.
Metanol, jak doskonale wiadomo, może doprowadzić do uszkodzenia wzroku, a nawet śmierci. Dlatego tego typu historie czasami bardzo źle się kończyły.
Co to ma jednak wspólnego z typowym kierowcą, który jest normalnym człowiekiem i nie pije zimowego płynu do spryskiwaczy?
Czy zimowy płyn do spryskiwaczy jest bezpieczny dla zdrowia? Teoretycznie, metanol i inne alkohole unoszą się w powietrzu. Przez to kierowca, który uruchomił ogrzewanie kabiny i równocześnie, spryskuje przednią szybę, może wdychać opary metanolu. Na szczęście, ich zawartość jest niska. Jednak jeśli ktoś obawia się metanolu, może wybrać płyn bez niego. Albo… ‘kiedy spryskuje przednią szybę, powinien używać ogrzewania na obiegu zamkniętym (choć to może wzmagać parowanie szyb).

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Zimowy płyn do spryskiwaczy – cena

Ile kosztuje zimowy płyn do spryskiwaczy?
Cena zależna jest od jakości, wielkości opakowania, a także miejsca zakupu.
• Standardowo, najtańszy zimowy płyn do spryskiwaczy można znaleźć w supermarketach. Kosztuje on od 7 do 10 złotych za kanister 5 litrowy.
• Płyny lepsze jakości są nieco droższe. Można je kupić w sklepach motoryzacyjnych i na stacjach benzynowych. Lepiej w sklepach, bo na stacjach są zawsze najdroższe.
• Najdroższe są płyny w ASO. Tu za butelkę 1 litrową trzeba zapłacić nawet 20 zł.
• Dobre miejsce do zakupu zimowych płynów do spryskiwaczy to Allegro . Można tu znaleźć płyny bezpośrednio od małych producentów.
• Są też w sklepach motoryzacyjnych i w sieci dostępne zimowe płyny do spryskiwaczy w koncentratach. Warto pamiętać, aby nie rozcieńczać ich wodą z kranu, tylko wodą zdemineralizowaną.

Im mniej wody dodamy do koncentratu zimowego płynu do spryskiwaczy, tym większą będzie on miał odporność na zamarzanie.
Czy jest dostępny zimowy płyn do spryskiwaczy w tabletkach? Nie spotkałem się z tym. Jest płyn letni. Być może w przypadku zimowego problemem jest alkohol.

Nikt jeszcze nie wynalazł alkoholu w proszku 

Kiedy stosować zimowy płyn do spryskiwaczy?

W przypadku zimowego płynu do spryskiwaczy nie trzeba czekać na pomoc fachowca, jak w przypadku opon. Dlatego można go wlewać do zbiorniczka odpowiednio wcześniej.
Kiedy? Już pod koniec października, albo na początku listopada, kiedy grożą pierwsze przymrozki.

Dlaczego trzeba wymienić letni płyn do spryskiwaczy na zimowy?

Letni płyn do spryskiwaczy zimą to bardzo zły pomysł.
Jaka jest temperatura zamarzania letniego płynu do spryskiwaczy? Taka sama, jak wody. Już przy minus jeden płyn do spryskiwaczy zamarznie.
Co się może stać? Oczywiście, nie będzie można korzystać ze spryskiwaczy szyby przez dłuższy czas. Może po 20 minutach pracy silnika, komora silnika od wewnątrz rozgrzeje się na tyle, aby rozmrozić płyn w przewodach. Ale problemem mogą być zamarznięte dysze spryskiwaczy.
Jeśli mróz będzie silniejszy, to płyn do spryskiwaczy zamarznie na kamień, także w zbiorniczku. Skutki tego mogą być bardzo poważne. Może dojść do rozerwania przewodów z tworzywa, prowadzących płyn do spryskiwaczy do dysz. Może rozerwać zbiornik płynu do spryskiwaczy, znajdujący się w okolicach jednego z przednich kół.

Jak wymienić zimowy płyn do spryskiwaczy?

Sprawa jest prosta.
Metoda pierwsza. Zużyć cały płyn letni do spryskiwaczy, jaki jest w zbiorniku. Tak długo używać spryskiwaczy, aż zużyje się większość letniego. Wtedy wlać do zbiorniczka zimowy płyn do spryskiwaczy.
Metoda druga. W zbiorniczku jest nadal bardzo dużo letniego płynu do spryskiwaczy? Wystarczy wlać do niego koncentrat zimowego płynu do spryskiwaczy. Całość wymiesza się w trakcie jazdy.

Zimowy płyn do spryskiwaczy latem i wiosną

Nie ma żadnych przeciwwskazań do tego, żeby wykończyć cały zimowy płyn do spryskiwaczy także wtedy, gdy jest ciepło.

Swego czasu kupiłem w markecie zimowy płyn do spryskiwaczy o niespotykanym zapachu wiśni. W połączeniu z alkoholem (który zapobiega zamarzaniu) płyn pachniał jak nalewka. I wiecie co? Kiedy jechałem po mieście i używałem spryskiwaczy, każdy menel na ulicy się oblizywał!

Zimowy płyn do spryskiwaczy – skład

Co tam producenci napsocili? Z czego składa się typowy, zimowy płyn do spryskiwaczy?
• Ze zdemineralizowanej, filtrowanej wody.
• Ze środków powierzchniowo czynnych, które mają za zadanie oczyszczanie szyby.
• Z dodatków do środków powierzchniowo czynnych, które mają zwiększać ich skuteczność, zapobiegać ponownemu osadzaniu się zanieczyszczeń itd. Przykład to nanocząsteczki.
• Ze środków, które zapobiegają pienieniu się dodatków powierzchniowo czynnych.
• Z dodatku zapachowego i barwiącego.
• Ze środków utrzymujących odpowiednie PH, aby nie powodować korozji części metalowych (np. ramienia wycieraczki) i lakieru.
• Ze środków konserwujących i utrzymujących płyn w odpowiedniej kondycji.
• Z alkoholu, a najczęściej mieszaniny alkoholi, które chronią płyn przed zamarzaniem.
• Dobry zimowy płyn do spryskiwaczy będzie mieć też w swoim składzie glicerynę, albo inny środek, dzięki któremu wycieraczki samochodowe pracują ciszej i dłużej, bo są znacznie mniejsze opory.

Płynu do spryskiwaczy nie powinno się oszczędzać podczas jazdy autem. Dzięki temu zapobiegamy przedwczesnemu niszczeniu wycieraczek samochodowych (piór), jak również chronimy szybę przed porysowaniem.
Chyba, że ktoś wierzy w wynalazki od Tesli, która miała mieć na pokładzie system laserów, zwalczających cząsteczki wody. Niech zatem czeka.
Dobrym produktem, choć rzadko spotykanym, są wycieraczki z wbudowanymi w nie dyszami. Taki układ nie marnuje płynu i od razu dostarcza go tam, gdzie jest najbardziej potrzebny, zapobiegając tarciu i zapewniając odpowiedni poślizg.

fluid3

Czy można mieszać letni i zimowy płyn do spryskiwaczy?

Można bez problemu.
W trakcie zimy nie dolewamy letniego płynu do spryskiwaczy do płynu zimowego. W ten sposób obniżamy odporność płynu zimowego na zamarzanie.

Czy jest mandat za brak zimowego płynu do spryskiwaczy?

Policjant ma prawo zatrzymać auto, które ma bardzo brudną przednią szybę. Policjant ma prawo nakazać kierowcy szybę oczyścić. Jeśli okaże się, że nie ma czym, bo nie ma płynu do spryskiwaczy, nie działają wycieraczki, albo pióra są zużyte – Policjant ma prawo nałożyć mandat w wysokości do 500 złotych.

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL ZAPRASZA DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW

MAGAZYN MOTORYZACYJNY – ciekawe artykuły o samochodach i motoryzacji

TECHNIKA MOTORYZACYJNA – poradniki motoryzacyjne. Jak serwisować, jak naprawiać, jak rozpoznać awarie?

TESTY SAMOCHODÓW – czyli rewia motoryzacyjnych gwiazd (testy samochodów nowych i testy samochodów używanych

ELEKTROMOBILNOŚĆ i SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – prawda o elektrycznych wynalazkach

MOTORYZACJA I POLITYKA – w jaki sposób współczesna polityka wpływa na motoryzację, kierowców, sposób eksploatacji i produkcję samochodów.

AKCESORIA MOTORYZACYJNE– narzędzia, wideorejestratory, kamery, mierniki, czujniki!

SAMOCHODY ŚWIATA – jakie, zupełnie nieznane w Polsce samochody, produkowane są w innych krajach?

DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA SAMOCHODOWE, REJESTRACJA I WYREJESTROWANIE

HUMOR I CIEKAWOSTKI, FELIETONY MOTORYZACYJNE – lekko i z humorem

MOTOCYKLE I JEDNOŚLADY

MOTOMILITARIA CZYLI MOTORYZACJA I WOJSKO

SLOW DRIVING – PODRÓŻE SAMOCHODEM PO POLSCE

WALKA Z KOROZJĄ – czyli bitwy toczone z największym wrogiem samochodów

ZAPRASZAMY RÓWNIEŻ DO POLUBIENIA MOTOREWIA.PL NA FACEBOOK I MOTOREWIA.PL NA TWITTER

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

 

Podziel się

About The Author

Niezależny dziennikarz motoryzacyjny. Kocham swoją pracę i motoryzację. Nie wszystko, co piszę, wszystkim się podoba, a ponieważ jestem niezależny, mogę pisać, co mi się podoba. Pasjonuje mnie technika samochodowa, pewnie dlatego z niepokojem spoglądam na wynalazki, takie jak auta elektryczne. Brzydzę się „dziennikarstwem motoryzacyjnym”, które polega na skracaniu gotowych newsów, przychodzących z działów PR importerów samochodów. Współpracuję z kilkoma redakcjami i kilkoma znanymi firmami motoryzacyjnymi.