Z jakich elementów składa się układ chłodzenia w typowym, współczesnym samochodzie? Jaką rolę pełnią poszczególne elementy w układzie chłodzenia?

Układ chłodzenia to jeden z najważniejszych układów w samochodzie. Zapewnia on optymalną pracę silnika oraz wielu innych podzespołów. Chroni silnik przed przegrzaniem i częściowo, także przed zatarciem.
Każdy kierowca powinien wiedzieć, z jakich elementów składa się typowy układ chłodzenia w samochodzie.

Układ chłodzenia – jak jest zbudowany?

W skład układu chłodzenia w samochodzie wchodzą następujące elementy:
– pompa cieczy chłodzącej albo pompa wody – nadaje ciśnienie i wprowadza płyn chłodniczy w ruch. Jest napędzana przez pasek rozrządu, łańcuch rozrządu albo pasek wieloklinowy (rzadko).
– termostat standardowy (działający tylko w pozycji otwartej lub zamkniętej)
albo termostat sterowany elektronicznie.
– obudowa termostatu.
– chłodnica – element zamontowany z przodu samochodu, w którym płyn chłodniczy oddaje nadmiar ciepła. Jest chłodzona strumieniem powietrza (ukierunkowanym przez wloty powietrza na atrapie chłodnicy i w zderzaku) i przez wentylator (kiedy samochód nie jedzie, jedzie z małą prędkością albo stoi w korku).
– korek chłodnicy.
– wentylator chłodnicy – element, który chłodzi chłodnicę od strony silnika. Może być napędzany przez silnik elektryczny (najczęściej) albo sprzęgło wiskotyczne.
gumowe przewody układu chłodzenia. Prowadzą płyn chłodniczy pomiędzy poszczególnymi elementami.
– króćce przyłączeniowe przewodów gumowych i z tworzywa.
– kanały chłodnicze w silniku. Ich zadaniem jest odbieranie ciepła z jednostki napędowej.
– zbiorniczek wyrównawczy.
– nagrzewnica – element pośredni. Płyn chłodniczy przepływa przez niego i oddaje ciepło, które jest pompowane do wnętrza kabiny auta przez wentylatory.
– czujnik temperatury cieczy chłodzącej.
– korek spustowy cieczy chłodzącej.
– zawór do odpowietrzania układu chłodzenia.
płyn chłodniczy.

 

Dodatkowe elementy układu chłodzenia

W niektórych samochodach układ chłodzenia jest bardziej rozbudowany i przepływa przez dodatkowe elementy wyposażenia auta.
Mogą to być:
– chłodnica oleju silnikowego.
– chłodnica oleju przekładniowego w automatycznej skrzyni biegów.
– chłodnica spalin zaworu recyrkulacji spalin EGR.
– chłodnica reduktora w autach, w których zamontowana jest instalacja gazowa LPG.

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

 

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL ZAPRASZA DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW

 

MAGAZYN MOTORYZACYJNY – ciekawe artykuły o samochodach i motoryzacji

TECHNIKA MOTORYZACYJNA – poradniki motoryzacyjne. Jak serwisować, jak naprawiać, jak rozpoznać awarie?

TESTY SAMOCHODÓW – czyli rewia motoryzacyjnych gwiazd (testy samochodów nowych i testy samochodów używanych

ELEKTROMOBILNOŚĆ i SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – prawda o elektrycznych wynalazkach

MOTORYZACJA I POLITYKA – w jaki sposób współczesna polityka wpływa na motoryzację, kierowców, sposób eksploatacji i produkcję samochodów.

AKCESORIA MOTORYZACYJNE– narzędzia, wideorejestratory, kamery, mierniki, czujniki!

SAMOCHODY ŚWIATA – jakie, zupełnie nieznane w Polsce samochody, produkowane są w innych krajach?

DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA SAMOCHODOWE, REJESTRACJA I WYREJESTROWANIE

HUMOR I CIEKAWOSTKI, FELIETONY MOTORYZACYJNE – lekko i z humorem

MOTOCYKLE I JEDNOŚLADY

MOTOMILITARIA CZYLI MOTORYZACJA I WOJSKO

SLOW DRIVING – PODRÓŻE SAMOCHODEM PO POLSCE

WALKA Z KOROZJĄ – czyli bitwy toczone z największym wrogiem samochodów

 

ZAPRASZAMY RÓWNIEŻ DO POLUBIENIA MOTOREWIA.PL NA FACEBOOK I MOTOREWIA.PL NA TWITTER

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

 

Odwiedź także StrefaMotoryzacji.Online – portal motoryzacyjny o technice stosowanej w samochodach

Podziel się

About The Author

Niezależny dziennikarz motoryzacyjny. Kocham swoją pracę i motoryzację. Nie wszystko, co piszę, wszystkim się podoba, a ponieważ jestem niezależny, mogę pisać, co mi się podoba. Pasjonuje mnie technika samochodowa, pewnie dlatego z niepokojem spoglądam na wynalazki, takie jak auta elektryczne. Brzydzę się „dziennikarstwem motoryzacyjnym”, które polega na skracaniu gotowych newsów, przychodzących z działów PR importerów samochodów. Współpracuję z kilkoma redakcjami i kilkoma znanymi firmami motoryzacyjnymi.