Doszło do rozładowania akumulatora. Nie można uruchomić silnika. Czasami dodatkowo nie działa też centralny zamek. Nie można dostać się do wnętrza samochodu. Co robić?
Jak uruchomić rozładowany akumulator? Jak zastosować przewody rozruchowe? Jak zastosować booster? Czy awaryjne uruchomienie akumulatora wystarczy, aby przywrócić samochodowi sprawność? Niestety, nie.

Co roku w artykułach typu „jak przygotować samochód do zimy?” pojawiają się te same, bzdurne porady, powtarzane jak mantra. Zamontuj opony zimowe, wymień płyn do spryskiwaczy na zimowy i koniecznie kup przewody rozruchowe.
Nie musisz kupować opon zimowych, jeśli masz całoroczne. Nie musisz wymieniać płynu do spryskiwaczy na zimowy, jeśli do zbiorniczka dolejesz denaturatu albo koncentratu zimowego płynu do spryskiwaczy (to rekomendujemy). Przewody zapłonowe też nie są Ci potrzebne. Dlaczego? Po kolei. Krok po kroku. Dojdziemy do wyjaśnienia.
Ach, jeszcze rozmrażacz do zamków. Też zawsze jest na liście.

Akumulator rozładował się tak, że nie można uruchomić centralnego zamka

Po każdej zimie pojawiają się statystyki, informujące o tym, z jakich powodów kierowcy wzywali pomoc drogową. Najczęstszym powodem jest awaria akumulatora. Kolejnym: niemożność wejścia do auta, ze względu na… rozładowanie akumulatora.

Kierowcy przyzwyczaili się do tego, że obecnie niemal każdy samochód jest wyposażony w centralny zamek. Jak jest centralny zamek to jest i elektroniczny kluczyk. A jak dojdzie do rozładowania akumulatora i centralny zamek przestaje działać?
To wtedy jest panika, albo gorszy stan (moja ŚP babcia określała to „kołowacizna w głowie”) i dzwoni się po pomoc drogową.
Ja tam pomocy drogowej nie żałuję, sam takowej nie prowadzę, żebym uważał ich za konkurencję. Wręcz przeciwnie. Po to jest, żeby pomagała.

Jednak…
To, że auto ma na wyposażeniu fabryczny centralny zamek, nie oznacza, że producent zapomniał o standardowym zamku.
W drzwiach kierowcy znajduje się zwykły bębenek. Może być ukryty pod zapadką w klamce. W kluczyku elektronicznym znajduje się standardowy grot.

To zabezpieczenie, dzięki któremu można otworzyć auto z rozładowanym akumulatorem. Albo zamknąć samochód, w którym nie ma akumulatora. Wtedy zamyka się drzwi od środka, poza drzwiami kierowcy. A drzwi kierowcy zamyka się z kluczyka. Proste.

Rozładowany akumulator – jak otworzyć samochód z rozładowanym akumulatorem – centralny zamek nie działa bo akumulator się rozładował https://www.motorewia.pl

Rozładowany akumulator – jak otworzyć samochód z rozładowanym akumulatorem – centralny zamek nie działa bo akumulator się rozładował https://www.motorewia.pl

 

Rozładowany akumulator – jak otworzyć samochód z rozładowanym akumulatorem – centralny zamek nie działa bo akumulator się rozładował https://www.motorewia.pl

Rozładowany akumulator – jak otworzyć samochód z rozładowanym akumulatorem – centralny zamek nie działa bo akumulator się rozładował https://www.motorewia.pl

Rozładowany akumulator – czym go reanimować?

Istnieją dwa sposoby.
Sposób pierwszy: uruchomienie samochodu za pomocą przewodów rozruchowych. Potrzebny jest inny kierowca, z autem, które ma naładowany akumulator. Do tego ten naładowany akumulator powinien mieć większą pojemność od rozładowanego akumulatora.
Kierowcy często wieją, gdy widzą potrzebującego, szukającego dawcy do uruchomienia silnika. I prawidłowo. Sam tak robię.
Dlaczego? Można doprowadzić do rozładowania własnego akumulatora. Poza tym niewłaściwe podłączenie akumulatora może spowodować jego eksplozję. A chyba nikt nie chce oberwać elektrolitem z kwasem siarkowym.

Swego czasu pewien kierowca poprosił mnie o możliwość uruchomienia auta. Było mi go szkoda, więc postanowiłem mu pomóc. Jednak do pożyczki prądu nie doszło. Dlaczego? Bo pan był potrzebujący, a równocześnie, bardzo mądry. Mądrzejszy ode mnie. Wiedział lepiej, jak podłączyć przewody zapłonowe. Dlatego prądu nie dostał.

Jak podłączyć przewody rozruchowe, gdy dojdzie do rozładowania akumulatora?
– > Przewód dodatni (czerwone klemy) podłącza się do bieguna dodatniego w aucie dawcy i do bieguna dodatniego w aucie biorcy.
– > Przewód ujemny (czarne klemy) podłącza się do bieguna ujemnego w samochodzie dawcy i do elementu karoserii, niepokrytego tworzywem lub gumą w samochodzie biorcy. Albowiem karoseria w samochodzie pełni rolę bieguna ujemnego. (to był powód odmowy pożyczenia prądu, gdyż Pan chciał na siłę łączyć bieguny ujemne).
– > Następnie uruchamia się silnik w aucie dawcy. Moim zdaniem powinien on popracować ok. minuty.
– > Wtedy można spróbować uruchomić silnik w aucie biorcy.

Tak samo, jak przewody rozruchowe, podłącza się booster, czyli awaryjną baterię z klemami.

Załóżmy, że uda się uruchomić silnik samochodu. Zadowolony kierowca rusza dalej.
Wrzuca przewody rozruchowe na tylne siedzenie.
Czy na tym problem się kończy?
Absolutnie. I właśnie dlatego nie ma sensu wożenia ze sobą przewodów zapłonowych.

Rozładowany akumulator – głębokie rozładowanie akumulatora– jak uruchomić samochód z rozładowanym akumulatorem – https://www.motorewia.pl

Rozładowany akumulator – głębokie rozładowanie akumulatora– jak uruchomić samochód z rozładowanym akumulatorem – https://www.motorewia.pl

Głębokie rozładowanie akumulatora – jakie są jego skutki?

Skutki są po prostu fatalne.
Głębokie rozładowanie akumulatora jest zawsze destrukcyjne.
W najgorszym przypadku akumulator nie będzie już przyjmować prądu z alternatora. Ani z ładowarki.

Czyli, uda się uruchomić auto za pomocą przewodów zapłonowych, albo za pomocą boostera (baterii). A po wyłączeniu silnika problem znów się powtórzy. Bo w akumulatora nie będzie w ogóle prądu.

W nieco lepszym przypadku akumulator pobiera prąd ładowania. Jednak jego pojemność po głębokim rozładowaniu drastycznie spada. Po głębokim rozładowania akumulatora może zostać w nim w najlepszym wypadku do 50 % poprzedniej pojemności. W najgorszym – ok. 10 procent.

A zatem – niestety, głębokie rozładowanie prowadzi do uszkodzenia akumulatora. Nieodwracalnego uszkodzenia.
I aby odzyskać pełną sprawność auta, należy akumulator wymienić na nowy.

Jak chronić akumulator przed głębokim rozładowaniem?

Akumulator rozładowuje się na skutek:
– > bezczynności samochodu (na skutek procesów samo rozładowania)
– > jazdy na krótkich trasach (akumulator nie może zostać doładowany przez akumulator do pełna)
– > dużego poboru prądu po wyłączeniu silnika, przekraczającego wartości fabryczne (na skutek zamontowania dodatkowych urządzeń, np. alarmu samochodowego, stacji multimedialnej, albo awarii w instalacji)
– > pozostawienia włączonego odbiornika prądu (np. żarówki w bagażniku).
– > wystawienia akumulatora (samochodu) na działanie mrozu
– > wystawienia akumulatora (samochodu) na działanie wysokich temperatur dodatnich – procesy samorozładowania przyspieszają.

Akumulator warto od czasu do czasu doładować do pełna za pomocą ładowarki (prostownika).
To znacząco przedłuża jego żywot i chroni przed głębokim rozładowaniem.

Akumulator po głębokim rozładowaniu – co robić?

Zamiast błagać o pożyczenie prądu albo dzwonić po pomoc drogową – po prostu trzeba iść do sklepu motoryzacyjnego i kupić nowy akumulator, dopasowany do naszego auta. A stary trzeba oddać sprzedawcy, żeby dostać kaucję, być w zgodzie z przepisami i nie mieć problemu ze starym akumulatorem.

Dobry akumulator (np. polski) można kupić za ok. 250 – 300 złotych. Polskie firmy to np. JenoxAutopart
, Centra, ZAP Schnajder, Loxa.

 

Jak dobrać akumulator do samochodu?
Producenci akumulatorów mają często na swoich stronach wyszukiwarki. Wystarczy wpisać tam dane auta, aby uzyskać informacje o potrzebnym akumulatorze. Jeśli szukamy sami, to należy:
– > wziąć pod uwagę pojemność – może być o 10 % większa lub mniejsza od zalecanej
– > prąd rozruchowy, może być nieco wyższy
– > rozmiar akumulatora
– > rozmieszczenie biegunów
I to wszystko.

Warto unikać zakupu najtańszych, w większości chińskich wynalazków marnej jakości.
Są tańsze o kilkadziesiąt złotych. Zdechną po dwuletniej eksploatacji, zaraz po zakończeniu gwarancji.
Przy odpowiednim traktowaniu (doładowywanie, sprawna instalacja) akumulator może pracować do 5 lat. Czasami dłużej. Mój rekordzista pracował 7 lat.

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL ZAPRASZA DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW

MAGAZYN MOTORYZACYJNY – ciekawe artykuły o samochodach i motoryzacji

TECHNIKA MOTORYZACYJNA – poradniki motoryzacyjne. Jak serwisować, jak naprawiać, jak rozpoznać awarie?

TESTY SAMOCHODÓW – czyli rewia motoryzacyjnych gwiazd (testy samochodów nowych i testy samochodów używanych

ELEKTROMOBILNOŚĆ i SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – prawda o elektrycznych wynalazkach

MOTORYZACJA I POLITYKA – w jaki sposób współczesna polityka wpływa na motoryzację, kierowców, sposób eksploatacji i produkcję samochodów.

AKCESORIA MOTORYZACYJNE– narzędzia, wideorejestratory, kamery, mierniki, czujniki!

SAMOCHODY ŚWIATA – jakie, zupełnie nieznane w Polsce samochody, produkowane są w innych krajach?

DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA SAMOCHODOWE, REJESTRACJA I WYREJESTROWANIE

HUMOR I CIEKAWOSTKI, FELIETONY MOTORYZACYJNE – lekko i z humorem

MOTOCYKLE I JEDNOŚLADY

MOTOMILITARIA CZYLI MOTORYZACJA I WOJSKO

SLOW DRIVING – PODRÓŻE SAMOCHODEM PO POLSCE

WALKA Z KOROZJĄ – czyli bitwy toczone z największym wrogiem samochodów

 

ZAPRASZAMY RÓWNIEŻ DO POLUBIENIA MOTOREWIA.PL NA FACEBOOK I MOTOREWIA.PL NA TWITTER

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

 

Podziel się