Nieprzewidywalna pogoda sprawia, że wysokie temperatury panują nie tylko w okresie lata, ale również zdarzają się we wrześniu i nawet w październiku. Dlatego każdy kierowca powinien pamiętać o tym, jak zabezpieczyć swój pojazd przed szkodliwym wpływem upałów.


Upał ma bardzo negatywny wpływ na samochód. Przede wszystkim niszczy zewnętrzną warstwę lakieru samochodu. Skutkiem negatywnego działania silnych promieni słonecznych są odbarwienia typu kreda, czyli białe plamy, wyglądające tak, jakby znajdowały się pod lakierem. Silne promienie słońca znacząco przyspieszają starzenie się lakieru.
Poza tym wysoka temperatura i promienie ultrafioletowe działają negatywnie na elementy z tworzywa sztucznego, znajdujące się na zewnątrz i w środku pojazdu. Tracą one swój głęboki kolor, płowieją, pękają, starzeją się.
Silne promienie słoneczne są też destrukcyjne dla gumy. Przyspieszają zużycie (powodują twardnienie, pękanie i utratę koloru) gumowych zderzaków, elementów gumowych takich jak uszczelki, wycieraczek (piór wycieraczek) oraz opon.
Promienie ultrafioletowe i wysoka temperatura niszczą również elementy we wnętrzu kabiny: tworzywa, elementy dekoracyjne, jak również powodują płowienie tkanin, z których wykonano tapicerkę na siedzeniach.


Bardzo wysoka temperatura w trakcie upałów nagrzewa wnętrze auta, nawet do 70 st. Celsjusza. Nie jest to optymalna temperatura dla tworzyw, tkanin, gumy, czy znajdującej się w aucie elektroniki.
Wysokie temperatury są również groźne dla akumulatorów samochodowych a także baterii (jeśli np. pozostawiamy w aucie nawigację GPS).

pokrow

 

Jak chronić samochód przed skutkami upałów?


Trzeba stosować środki ochronne do karoserii (woski), tworzyw sztucznych (na zewnątrz i w środku auta), a także do gumy (między innymi do opon), które zapobiegną utracie koloru, pękaniu i uszkodzeniom.
Trzeba unikać szoków termicznych. Nagrzanego słońcem samochodu nie wolno spłukiwać zimną wodą (np. podczas mycia), co może spowodować uszkodzenia lakieru.


Auto warto chronić przed nagrzewaniem. Aby ochronić jego wnętrze, można zastosować na przednią szybę matę antyszronową, taką, którą stosuje się zimą, aby chronić szyby przed zamarznięciem. Można ją zamontować na zewnątrz, albo w środku, za szybą.
Boczne szyby można chronić tak samo, za pomocą osłon antyszronowych, albo przy pomocy opuszczanych żaluzji (roletek), które montuje się za pomocą przyssawek do szyby. W ochronie wnętrza przed nadmiernym światłem pomagają również przyciemnione, boczne szyby.


Najlepiej jednak chronić cały pojazd, a nie tylko jego wnętrze. Garaż w czasie upałów spełnią swoją rolę tylko wtedy, gdy jest murowany. Blaszane budy nagrzewają się na słońcu jeszcze bardziej, niż samochód.
Posiadacze działek mogą również zbudować sobie wiatę – sam dach, chroniący przed nagrzewaniem.


Inne, proste rozwiązanie, to zastosowanie pokrowca na samochód (plandeki samochodowej), która ochroni lakier przed wpływem słońca i promieni ultrafioletowych, a dodatkowo także przed kurzem, ptasimi odchodami, kwaśnym deszczem itd. Jeśli kierowca będzie odpowiednio sprytny i przy dużym zagrożeniu podłoży pod plandekę stary koc albo kołdrę, samochód będzie dodatkowo zabezpieczony przed skutkami silnego gradu.
Trzeba jednak pamiętać o tym, aby zakupić pokrowiec lepszej jakości, np. polski a nie chiński. Taki pokrowiec jest nie tylko wykonany z lepszego, oddychającego materiału. Producent daje na niego również gwarancję – najczęściej na dwa lata. Co z tego, że chiński kosztuje 35 zł, jeśli po miesiącu podrze się na strzępy?


O czym jeszcze warto pamiętać w trakcie upałów? Przed rozpoczęciem jazdy trzeba otworzyć wszystkie drzwi i okna, aby wyrównać temperaturę na zewnątrz i w środku auta, dodatkowo przewietrzając wszelakie chemiczne związki, które może wydzielać podgrzany plastyk.
Nie powinno się zostawiać we wnętrzu auta baterii litowo – jonowych (np.w nawigacjach i telefonach) i aerozoli, bo istnieje ryzyko, że w wysokiej temperaturze wybuchną.

 

Jeśli korzystamy z klimatyzacji, to po przewietrzeniu auta i wyrównaniu temperatury, pamiętajmy, że różnica pomiędzy temperaturą we wnętrzu kabiny a temperaturą na zewnątrz, nie może przekraczać 7 – 8 st. Celsjusza. Jeśli przekroczy, trzeba liczyć się z szokiem termicznym, co przełoży się np. na przeziębienie i problemy z gardłem.

MENU

POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL ZAPRASZA DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW

MAGAZYN MOTORYZACYJNY – ARTYKUŁY O PASJONUJĄCYM ŚWIECIE MOTORYZACJI

TECHNIKA MOTORYZACYJNA – PORADNIKI MOTORYZACYJNE O TYM, JAK SOBIE RADZIC Z KŁOPOTLIWYMI PODZESPOŁAMI I JAK SERWISOWAĆ NASZE SAMOCHODY

ELEKTROMOBILNOŚĆ i SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – BRUTALNA PRAWDA O ELEKTRYCZNYCH WYNALAZKACH

FELIETONY MOTORYZACYJNE, HUMOR I CIEKAWOSTKI – CZYLI LEKKO I PRZYJEMNIE O NASZYCH AUTACH I NIE TYLKO

MOTOCYKLE I JEDNOŚLADY

MOTORYZACJA I POLITYKA – BEZ OGRÓDEK O TYM, JAK POLITYKA WPŁYWA NA ROZWÓJ WSPÓŁCZESNEJ MOTORYZACJI

MOTORYZACJA I WOJSKO

REWIA MOTORYZACYJNYCH GWIAZD – TESTY SAMOCHODOW OSOBOWYCH

SAMOCHODY ŚWIATA – CO CIEKAWEGO PRODUKUJA W INNYCH KRAJACH, O CZYM NIE MÓWI SIĘ W POLSCE?

ZAPRASZAMY RÓWNIEŻ DO POLUBIENIA MOTOREWIA.PL NA FACEBOOK I MOTOREWIA.PL NA TWITTER

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się

About The Author

Niezależny dziennikarz motoryzacyjny. Kocham swoją pracę i motoryzację. Nie wszystko, co piszę, wszystkim się podoba, a ponieważ jestem niezależny, mogę pisać, co mi się podoba. Pasjonuje mnie technika samochodowa, pewnie dlatego z niepokojem spoglądam na wynalazki, takie jak auta elektryczne. Brzydzę się „dziennikarstwem motoryzacyjnym”, które polega na skracaniu gotowych newsów, przychodzących z działów PR importerów samochodów. Współpracuję z szeregiem redakcji i firm, między innymi z Motointegrator, Autofakty, Allegro.pl (dział poradniki) itd. Zawsze jestem otwarty na ciekawą współpracę. Jest mi niezwykle miło, że odwiedzacie Państwo moją stronę. Kontakt: redakcja@motorewia.pl