Niektóre auta cierpią na typowe problemy, które występują w większości egzemplarzy obecnych na rynku. Problemy te są wynikiem błędów konstrukcyjnych, zastosowania części niskiej jakości, albo niemożliwości przewidzenia określonych uszkodzeń. Przykładem typowej awarii, która występuje w dużej części aut Honda Accord (CL, CM, rocznik 2003 – 2008) jest awaria tylnego łożyska.

Awarie łożyska zdarzają się w wielu starszych samochodach, Ich powodem jest przede wszystkim zużycie eksploatacyjne po przekroczeniu 250 albo 300 tys. kilometrów przebiegu.
Typowe objawy awarii łożyska to buczenie albo metaliczny pisk, zgrzyt (różnie można określić ten dźwięk, w zależności od auta) podczas jazdy.
Zazwyczaj powodem awarii łożyska jest awaria uszczelnienia, powodująca wyciek smaru. To definitywny koniec łożyska.
W starych samochodach, 30 lat temu, stosowano łożyska, które wymagały serwisowania. Kierowca musiał w nich co pewien czas stosować smar. Od ćwierć wieku stosuje się łożyska bezobsługowe.
Na przestrzeni ostatnich lat zmieniła się też technologia, bo zaczęto stosować elementy coraz bardziej zblokowane. Ma to na celu zmniejszenie kosztów produkcji auta. A także łatwiejszy montaż. Bo współczesne łożysko jest zabudowane w piaście, która musi jeszcze współpracować z czujnikami, niemal zawsze z czujnikiem ABS (prędkości obrotowej koła, z którego wskazań korzysta wiele systemów bezpieczeństwa aktywnego i nie tylko.

Honda Accord – awaria tylnego łożyska (lata 2003 – 2008)

Co jest powodem uszkodzenia tylnego łożyska w Hondach Accord z lat 2003 – 2008?
Powodem awarii jest zużycie się fabrycznego uszczelnienia wewnętrznego piasty koła od strony mocowania do wahacza zawieszenia.
Pomiędzy gniazdem montażowym wahacza a obudową łożyska zespolonego zastosowano o-ring (uszczelkę). Uszczelka ta jest zazwyczaj bardzo trwała. Problem leży jednak gdzie indziej.
Wahacz zawieszenia jest atakowany przez korozję. Wżery korozji występują w miejscu, gdzie oring styka się z wahaczem. Przez wżery wycieka smar z łożyska, a do samego łożyska dostaje się woda, niosąca zanieczyszczenia i wywołująca korozję wewnątrz mechanizmu łożyska.
Drugim źródłem problemu (na szczęście rzadziej powodującym degradację łożyska) jest miejsce mocowania czujnika prędkości obrotowej ABS. Tutaj również może dochodzić do uszkodzenia uszczelnienia. Jeśli to nastąpi, woda dostaje się do wnętrza, potem do łożyska – i znów zaczyna się korozja.

Jak usunąć problem? Naprawa tylnego łożyska w Hondach Accord CL, CM wymaga:
– zamontowania nowej piasty koła z zintegrowanym łożyskiem
– zamontowania nowego wahacza.
Jak pamiętamy, źródłem problemów jest wahacz. Jeśli nie zostanie wymieniony na nowy, woda znów będzie dostawać się do łożyska i je zniszczy.

 

By OSX - Own work, Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=15957954

By OSX – Own work, Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=15957954

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL ZAPRASZA DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW

MAGAZYN MOTORYZACYJNY – ciekawe artykuły o samochodach i motoryzacji

TECHNIKA MOTORYZACYJNA – poradniki motoryzacyjne. Jak serwisować, jak naprawiać, jak rozpoznać awarie?

TESTY SAMOCHODÓW – czyli rewia motoryzacyjnych gwiazd (testy samochodów nowych i testy samochodów używanych

ELEKTROMOBILNOŚĆ i SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – prawda o elektrycznych wynalazkach

MOTORYZACJA I POLITYKA – w jaki sposób współczesna polityka wpływa na motoryzację, kierowców, sposób eksploatacji i produkcję samochodów.

AKCESORIA MOTORYZACYJNE– narzędzia, wideorejestratory, kamery, mierniki, czujniki!

SAMOCHODY ŚWIATA – jakie, zupełnie nieznane w Polsce samochody, produkowane są w innych krajach?

DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA SAMOCHODOWE, REJESTRACJA I WYREJESTROWANIE

HUMOR I CIEKAWOSTKI, FELIETONY MOTORYZACYJNE – lekko i z humorem

MOTOCYKLE I JEDNOŚLADY

MOTOMILITARIA CZYLI MOTORYZACJA I WOJSKO

SLOW DRIVING – PODRÓŻE SAMOCHODEM PO POLSCE

WALKA Z KOROZJĄ – czyli bitwy toczone z największym wrogiem samochodów

ZAPRASZAMY RÓWNIEŻ DO POLUBIENIA MOTOREWIA.PL NA FACEBOOK I MOTOREWIA.PL NA TWITTER

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się

About The Author

Niezależny dziennikarz motoryzacyjny. Kocham swoją pracę i motoryzację. Nie wszystko, co piszę, wszystkim się podoba, a ponieważ jestem niezależny, mogę pisać, co mi się podoba. Pasjonuje mnie technika samochodowa, pewnie dlatego z niepokojem spoglądam na wynalazki, takie jak auta elektryczne. Brzydzę się „dziennikarstwem motoryzacyjnym”, które polega na skracaniu gotowych newsów, przychodzących z działów PR importerów samochodów. Współpracuję z kilkoma redakcjami i kilkoma znanymi firmami motoryzacyjnymi.