Sonda lambda to czujnik tlenu, montowany w układzie wydechowym. Czasami ulega awarii. Nagły wzrost zużycia paliwa (nawet o 50 procent) może być spowodowany przez uszkodzoną sondę lambda. Czujnik ilości tlenu w układzie wydechowym pracuje w bardzo trudnych warunkach, dlatego o jego uszkodzenie nie jest trudno. Jednak w wielu autach służy bezawaryjnie nawet przez 300 tys. km przebiegu. Jak rozpoznać, że w samochodzie występuje awaria sondy lambda?

Sonda lambda to czujnik zawartości tlenu w spalinach (czyli dokładnie niespalonego powietrza, jakie znalazło się w spalinach), zamontowany w układzie wydechowym samochodu. Dokładnie – przykręcony do gniazda montażowego w rurze wydechowej, albo w katalizatorze.
Sonda lambda przypomina wyglądem i wielkością świecę zapłonową. Wyjątkiem jest to, że w dolnej części sondy znajduje się przewód zasilająco – sygnałowy. Przewód ten łączy sondę lambda z komputerem sterującym pracą silnika (sterownikiem silnika).

Sonda lambda – awaria sondy lambda – sonda lambda objawy – https://www.motorewia.pl Autor Michał Lisiak

Sonda lambda – awaria sondy lambda – sonda lambda objawy – https://www.motorewia.pl
Autor Michał Lisiak

Po co stosuje się sondę lambda?

Sonda lambda wpływa na dobór mieszanki paliwowo – powietrznej i pracę katalizatora.
Skład mieszanki paliwowo – powietrznej (stosunek ilości zasysanego powietrza do ilości wtryskiwanego paliwa) może się zmieniać w zależności od warunków jazdy. Przy rozgrzewaniu silnika i przy dynamicznej jeździe trzeba stosować bogatą mieszankę (więcej paliwa, mniej powietrza). Przy standardowej jeździe można stosować ubogą mieszankę (mniej paliwa, więcej powietrza), co pozwala na zmniejszenie spalania.
Bez względu na to, czy silnik pracuje na ubogiej, czy na bogatej mieszance, stosunek powietrza do paliwa musi zawierać się w pewnym przedziale, który jest bezpieczny i umożliwia właściwą pracę jednostki napędowej. Równocześnie, przedział ten zapewnia zwiększenie sprawności katalizatora w silnikach diesla i katalizatora trójdrożnego w silnikach zasilanych benzyną. Zastosowanie sondy lambda zwiększyło sprawność katalizatora do 95 procent.

Standardowo w samochodzie stosuje się dwie sondy lambda:
sonda lambda diagnostyczna (regulacyjna) – jest wkręcona w ->kolektor wydechowy

Sonda lambda regulacyjna, wkręcona w kolektor wylotowy. Sonda lambda – awaria sondy lambda – sonda lambda objawy – https://www.motorewia.pl Autor Michał Lisiak

Sonda lambda regulacyjna, wkręcona w kolektor wylotowy. Sonda lambda – awaria sondy lambda – sonda lambda objawy – https://www.motorewia.pl
Autor Michał Lisiak


sonda lambda korekcyjna – do sprawdzania działania pierwszej. Jest zamontowana zaraz za katalizatorem i wkręcona w gniazdo montażowe w rurze wydechowej. Może być też wkręcona w katalizator.

Budowa sondy lambda

Sonda lambda ma wielkość świecy zapłonowej. W górnej części znajduje się czujnik, zanurzony w strumieniu spalin. Z dolnej części sondy wyprowadzony jest przewód zasilająco sygnałowy.
Sonda jest wykonana z bardzo wytrzymałych materiałów, bo temperatura spalin osiąga wartości kilkuset stopni Celsjusza. Do tego dochodzą drgania, a także wilgoć i sól drogowa, atakujące część sondy lambda, znajdującą się na zewnątrz.

Stosowane były trzy rodzaje sond lambda
– Sonda lambda zmiennonapięciowa – np. z czujnikiem cyrkonowym. Wykorzystują one jony tlenu, które przechodzą przez element pomiarowy, generując napięcie. Sonda może odczytać, czy stężenie tlenu jest za wysokie, albo za niskie. Na tej podstawie wysyła sygnał w postaci napięcia – wyższego lub niższego, do sterownika silnika.
– Sonda lambda zmiennooporowa – ma korpus wykonany z dwutlenku tytanu, pokryty powłoką z platyny. Przy mniejszej ilości tlenu w spalinach, dwutlenek tytanu wykazuje większy opór przepływu prądu, a przy większej ilości tlenu – mniejszy opór. Podobnie jak poprzedniczka, wskazuje stężenie tlenu za wysokie albo za niskie.
– Sonda lambda szerokopasmowa – stosowana w najnowszych autach. Wykorzystuje czujniki z charakterystyką liniową. Wskazują one dokładnie ilość tlenu w spalinach. Dzięki temu sterownik silnika może bardziej precyzyjnie dobierać skład mieszanki paliwowo – powietrznej. Sonda szerokopasmowa wykorzystuje dwa czujniki cyrkonowe, ma także własny układ ogrzewania, aby szybko rozpocząć pracę i pomiar.

Sonda lambda – awaria sondy lambda – sonda lambda objawy – https://www.motorewia.pl Autor Michał Lisiak

Sonda lambda – awaria sondy lambda – sonda lambda objawy – https://www.motorewia.pl
Autor Michał Lisiak

Trwałość sondy lambda

Może wytrzymać do 300 tys. km, albo znacznie więcej (z własnego doświadczenia). Może się zepsuć po 100 albo 150 tys. km przebiegu. Od czego to zależy?
Oczywiście, od jakości podzespołu zastosowanego na pierwszy montaż przez producenta.
Poza tym także od warunków pracy. Wystarczy jeździć często po tzw. dziurach, aby uszkodzić przewód zasilająco sygnałowy. Albo mechanicznie uszkodzić korpus, np. kamieniem.

Sonda może również ulec zanieczyszczeniu (dokładnie, jej element pomiarowy), co będzie powodowało problemy z właściwym odczytem.

Objawy awarii sondy lambda

– Zapalona kontrolka check engine i zapisanie kodu błędu.
– Zwiększenie zużycia paliwa – o 30 lub nawet o 50 procent w stosunku do standardowych wartości.
– Nierównomierna praca silnika – zmiany prędkości obrotowej jednostki napędowej.
– Większa emisja spalin, zwłaszcza węglowodorów i tlenków węgla.
– Czarny dym z rury wydechowej na skutek pracy na bogatej mieszance paliwa. Taki dym zapycha w przyspieszonym tempie ->filtr cząstek stałych.

Jak sprawdzić sondę lambda?

– Podłączyć czujnik diagnostyczny i odczytać kod błędu, zapisany w pamięci sterownika.
– Sprawdzić stan przewodu zasilająco sygnałowego a także jego właściwego podłączenia do gniazdka.
– Sprawdzić samą sondę za pomocą urządzeń pomiarowych, np. kontrolując zmiany napięcia za pomocą oscyloskopu lub specjalnego testera sond lambda.

Sondy psują się na skutek uszkodzenia przewodów (zwarcia, przetarcia, przerwanie), zwarć wewnętrznych, korozji, przegrzania sondy (np. na skutek awarii silnika), zabrudzenia sondy tłustym osadem (kiedy zużyty silnik przepuszcza olej silnikowy do komór spalania), zaśniedzenia (pokrycia korozją) styków elektrycznych we wtyczce.

Sondę lambda wymienia się na nową. Uwaga – w sklepach internetowych często można znaleźć chińskie zamienniki sond lambda, które są tyle warte, co większość tanich produktów z Kraju Środka. Szkoda pieniędzy.
Nowa, markowa sonda lambda kosztuje od 100 do 300 zł.

Wymiana sondy lambda w starszym aucie może być niestety związana z koniecznością małego remontu ->układu wydechowego. Nie da się wkręcić sondy lambda w miejsce, które jest skorodowane.

Sondę lambda można wymienić samodzielnie, jeśli ma się dostęp do kanału. Trzeba pamiętać o tym, żeby używać klucza dynamometrycznego i trzeba znać moment odkręcenia i dokręcenia. Trzeba pamiętać o odpowiednim zamocowaniu przewodu i jego ochronie przed uszkodzeniami. Trzeba usunąć błędy z pamięci sterownika.
Niektórzy producenci zalecają stosowanie smaru, inni oferują sondy, które są fabrycznie posmarowane (ich gwint), albo producenci zalecają by sond nie smarować.

Oczywiście, najlepiej kupić sondę samodzielnie, a jej wymianę zlecić w warsztacie. Sondę dobiera się do konkretnego modelu silnika auta. W wielu sklepach (z katalogami elektronicznymi) można ją idealnie dobrać, stosując numer VIN.

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL ZAPRASZA DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW

MAGAZYN MOTORYZACYJNY – ciekawe artykuły o samochodach i motoryzacji

TECHNIKA MOTORYZACYJNA – poradniki motoryzacyjne. Jak serwisować, jak naprawiać, jak rozpoznać awarie?

TESTY SAMOCHODÓW – czyli rewia motoryzacyjnych gwiazd (testy samochodów nowych i testy samochodów używanych

ELEKTROMOBILNOŚĆ i SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – prawda o elektrycznych wynalazkach

MOTORYZACJA I POLITYKA – w jaki sposób współczesna polityka wpływa na motoryzację, kierowców, sposób eksploatacji i produkcję samochodów.

AKCESORIA MOTORYZACYJNE– narzędzia, wideorejestratory, kamery, mierniki, czujniki!

SAMOCHODY ŚWIATA – jakie, zupełnie nieznane w Polsce samochody, produkowane są w innych krajach?

DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA SAMOCHODOWE, REJESTRACJA I WYREJESTROWANIE

HUMOR I CIEKAWOSTKI, FELIETONY MOTORYZACYJNE – lekko i z humorem

MOTOCYKLE I JEDNOŚLADY

MOTOMILITARIA CZYLI MOTORYZACJA I WOJSKO

SLOW DRIVING – PODRÓŻE SAMOCHODEM PO POLSCE

WALKA Z KOROZJĄ – czyli bitwy toczone z największym wrogiem samochodów

ZAPRASZAMY RÓWNIEŻ DO POLUBIENIA MOTOREWIA.PL NA FACEBOOK I MOTOREWIA.PL NA TWITTER

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się