Dumny Günter Trottel wyszedł z biura po godzinie czternastej i skierował się w stronę parkingu, na którym czekała na niego piękna, superwygodna i ekologiczna limuzyna. Już od trzech lat, dzięki Komisarzom Unii Europejskiej, pracowało się tylko sześć godzin dziennie. W krainie mlekiem i miodem płynącej (z wyraźnie ustalonymi kwotami), jaką była UE, wszystkim żyło się jak w bajce.

znajdował się w połowie drogi na parking, kiedy w srebrnej limuzynie błysnęły światła. Słychać było dźwięk otwieranego centralnego zamka, a samochód samodzielnie uruchomił silnik. Günter z dumą spojrzał na luksusowe auto, którego tak zazdrościli mu wszyscy. Po chwili wsiadł do środka.
– Dzień dobry, Günter! – usłyszał miły głos komputera samochodu – Poczekaj, aż testowanie zostanie ukończone!

Na dużym, dziesięciocalowym ekranie, umieszczonym w środkowym kokpicie, wyświetlały się różne informacje. Komputer sprawdzał ciśnienie opon, ilość paliwa, ilość oleju, sprawność czujników. Nagle na ekranie wyświetlił się wielki, czerwony trójkąt z wykrzyknikiem.
– System wykrył, iż piąty katalizator układu efektywnego oczyszczania spalin ma sprawność na poziomie 75%. W związku z tym Asystent Napraw umówił wizytę w autoryzowanej stacji obsługi na jutro na godzinę szesnastą trzydzieści. W ramach rezerwacji i na koszt przyszłej naprawy, pobrano z konta 350 Euro.
Günter podrapał się po głowie. Chcąc zatrzeć niemiłe wrażenie, nacisnął na ekranie dotykowym przycisk, który uruchamiał cyfrowe radio DAB. Następnie wybrał swoją ulubioną stację muzyczną, grającą bawarskie szlagiery. Ta muzyka zawsze nastawiała go pozytywnie do życia, Günter często jodłował sobie z radością w czasie jazdy. Lubił też w tym czasie docisnąć gaz. Tym razem jednak coś stanęło na przeszkodzie.
– Asystent Zachowania Kierowcy wykrył, iż ostatnim razem, podczas słuchania stacji z melodiami ludowymi, jechałeś bardzo agresywnie. Stacja została zablokowana. Dostępne stacje – numer 13 – muzyka relaksacyjna, numer osiemnaście – muzyka symfoniczna.
Günter zdenerwował się i to był jego kolejny błąd. Dotknął dźwigni zmiany biegów, ale ta nie dała przesunąć się na pozycję Drive.
– Asystent Bezpiecznej Jazdy wykrył, iż puls twojego serca jest niebezpiecznie wysoki. System wykrył także zbyt dużą ilość cukru we krwi. System zaleca kilkuminutowy spacer. Do tego czasu samochodu nie będzie można uruchomić. System wyśle także informacje do twojego lekarza rodzinnego a także do ubezpieczyciela medycznego. Pobrana zostanie opłata w wysokości 15 Euro.
– Donnerwetter! – zaklął Günter i wysiadł z samochodu.

Photo credit: dave_7 via Foter.com / CC BY

Photo credit: dave_7 via Foter.com / CC BY


Silnik zgasł, wyłączyły się światła, na ekranie wyświetlacza w środkowej konsoli widać było wyniki pomiarów, dotyczących ciśnienia krwi i ilości cukru we krwi. Źródłem informacji o zdrowiu był firmowy smart watch, z wielkim, podświetlanym logo, który pozwalał na bezkluczykowe uruchamiania auta i ogrzewania postojowego. Abonament za niego był niewielki, tylko 50 Euro miesięcznie.
Günter przypomniał sobie słodką kawę i batonika z orzechami, którego zjadł godzinę temu. Pospacerował kilka minut, uspokoił się, aż na ekranie smart watcha wyświetliła się ikonka z uśmiechniętym samochodem. To oznaczało, że można jechać.


Günter wsiadł, silnik uruchomił się, a pojazd automatycznie włączył klimatyzację i ustawił fotel, do tego, w okolicy odcinka lędźwiowego kręgosłupa, uruchomił miłe masowanie. Kierowca poruszył dźwignię i samochód posłusznie ruszył do przodu.
– Ograniczenie prędkości do trzydziestu – poinformował Asystent Rozpoznawania Znaków Drogowych i natychmiast zmniejszył prędkość samochodu.
– Sprawność układu oczyszczania spalin na poziomie osiemdziesiąt osiem procent – poinformował Asystent Ekologii.
– Jedziesz nieekonomicznie – spalanie mogłoby być o osiemnaście procent niższe – ostrzegł Asystent Ekologicznej Jazdy.

Photo credit: Yutaka Tsutano via Foter.com / CC BY

Photo credit: Yutaka Tsutano via Foter.com / CC BY


Z nadmiaru informacji wyłupiaste oczy Güntera stały się jeszcze większe. Nie uchroniło go to jednak przed popełnieniem błędu na skrzyżowaniu równorzędnym – Günter przekroczył linię zatrzymania o dziesięć centymetrów. W ostatniej chwili Asystent Bezpiecznego Hamowania wspólnie z Asystentem Skrzyżowania i Asystentem Skrętu W Prawo zatrzymali samochód.
Natychmiast kontrolę nad autem przejął Asystent Jazdy Autonomicznej, wespół z Asystentem Jazdy Po Mieście, wykorzystujące siedem głowic radarowych oraz jedenaście kamer, w tym trzy na podczerwień. Nie skończyło się tylko na zatrzymaniu
– Asystent Ostrzeżenia O Niebezpiecznej Jeździe informuje, że komputer przejął sterowanie nad samochodem. Asystent Obserwacji zanotował błąd, a dane, w tym materiał multimedialny, zostały przekazane do najbliższej placówki policji. Mandat w wysokości 300 Euro zostanie pobrany z konta.
Günter spocił się cały i oparł się o wygodny fotel. I tak skończyło się dobrze. Ostatnim razem, kiedy w rozmowie z kolegą krytykował nadmierną imigrację, otrzymał 1000 Euro kary, a przez miesiąc tuż nad jego tylną rejestracją wyświetlał się napis „faszysta”.

Photo credit: Andresael via Foter.com / CC BY-ND

Photo credit: Andresael via Foter.com / CC BY-ND


Asystent prowadził świetnie. Günter miał tylko trzy kilometry do domu z pracy. Do przejechania został już tylko jeden. Nagle na ekranie komputera znów wyświetlił się komunikat Asystenta Ekologicznej Jazdy.
– Sprawność szóstego katalizatora spadła poniżej sześćdziesięciu procent. Konieczne dopalanie sadzy.
Zamiast w stronę domu, auto skierowało się na najbliższą trasę, a potem na autostradę. Przy wjeździe na nią, Asystent Jazdy Po Autostradzie pobrał z konta Güntera 15 Euro za wjazd. Dziesięć minut później Asystent Świateł Drogowych ostrzegł, że sprawność czterdziestej siódmej diody w prawym adaptacyjnym reflektorze spadła o trzydzieści procent, co zagraża bezpieczeństwu i widoczności. Ostrzeżono policję, wysłano komunikat do serwisu, który prewencyjnie nakazał wymianę wszystkich diod w obu reflektorach. Kwadrans później, po przejechaniu pięćdziesięciu kilometrów po autostradzie, komputer uznał, że katalizatory wróciły do właściwej pracy. Auto jechało w stronę domu. Zrezygnowany Günter nie odzywał się wcale. Nawet nie patrzył na wyświetlacz i nie słuchał muzyki relaksacyjnej, która sączyła się z dwudziestu głośników wysokiej jakości, zamocowanych w super wyciszonych drzwiach, wyposażonych w Asystenta Dociągania, Asystenta Ochrony Przed Nadmiernym Wiatrem i Asystenta Redukcji Szumu. Krople potu spływały po tapicerce z najlepszej skóry.


Na horyzoncie było widać już dom Güntera, gdy nagle ekran komputera wyświetlił kolejny, wielki wykrzyknik.
– Asystent Finansowy informuje, że nie spłacona została rata kredytu za samochód, termin płatności właśnie minął. Opłata karna wyniesie 20 Euro. Do czasu spłaty raty zablokowane zostaną funkcje dodatkowe pojazdu. Terminowe płacenie rat obowiązkiem każdego użytkownika. O opóźnieniu spłaty poinformowany zostanie także pracodawca oraz ubezpieczyciel i poręczyciele.


W samochodzie natychmiast wyłączyła się muzyka i klimatyzacja. Zakończył się też miły masaż, który zapewniał wysokiej klasy fotel wyposażony w Asystenta Masażu, Asystenta Wentylacji i Asystenta Ustawiania. Auto połączyło się z internetem i pobrało informacje o wolnych miejscach parkingowych, co było możliwe dzięki Asystentowi Wyszukiwania Wolnych Miejsc. Günter chciał chwycić kierownicę i wjechać na to, znajdujące się bliżej domu, ale komputer samodzielnie zaparkował kilka metrów dalej, na samym środku parkingu. Günter wysiadł, auto wyłączyło silnik, po czym zamknęło wszystkie zamki. Günter z przyzwyczajenia obejrzał się w stronę samochodu. LED – owe podświetlenie tablic rejestracyjnych z przodu i z tyłu auta wyświetlało teraz podświetlony na czerwono komunikat – NIE SPŁACONA RATA KREDYTU.

MENU

POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL ZAPRASZA DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW

MAGAZYN MOTORYZACYJNY – ciekawe artykuły o samochodach i motoryzacji

TECHNIKA MOTORYZACYJNA – poradniki motoryzacyjne. Jak serwisować, jak naprawiać, jak rozpoznać awarie?

TESTY SAMOCHODÓW – czyli rewia motoryzacyjnych gwiazd (testy samochodów nowych i testy samochodów używanych

ELEKTROMOBILNOŚĆ i SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – prawda o elektrycznych wynalazkach

MOTORYZACJA I POLITYKA – w jaki sposób współczesna polityka wpływa na motoryzację, kierowców, sposób eksploatacji i produkcję samochodów.

AKCESORIA MOTORYZACYJNE– narzędzia, wideorejestratory, kamery, mierniki, czujniki!

SAMOCHODY ŚWIATA – jakie, zupełnie nieznane w Polsce samochody, produkowane są w innych krajach?

DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA SAMOCHODOWE, REJESTRACJA I WYREJESTROWANIE

HUMOR I CIEKAWOSTKI, FELIETONY MOTORYZACYJNE – lekko i z humorem

MOTOCYKLE I JEDNOŚLADY

MOTOMILITARIA CZYLI MOTORYZACJA I WOJSKO

SLOW DRIVING – PODRÓŻE SAMOCHODEM PO POLSCE

WALKA Z KOROZJĄ – czyli bitwy toczone z największym wrogiem samochodów

ZAPRASZAMY RÓWNIEŻ DO POLUBIENIA MOTOREWIA.PL NA FACEBOOK I MOTOREWIA.PL NA TWITTER

CHCESZ SKOMENTOWAĆ NASZ ARTYKUŁ? NAPISAĆ SZCZERZE, CO O NIM MYŚLISZ?

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się