Jak sprawdzić układ hamulcowy samochodu? Na co zwrócić uwagę podczas kontroli układu hamulcowego w samochodzie?

Układ hamulcowy to kluczowy element wyposażenia samochodu. Ma on ogromny wpływ na bezpieczeństwo jazdy. We współczesnych samochodach działanie układu hamulcowego jest modulowane przez systemy bezpieczeństwa aktywnego. Od trzech najważniejszych zaczynając (ABS – układ zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania, ASR – układ zapobiegający blokowaniu kół podczas ruszania i ESP – układ zapobiegający poślizgom nad i podsterownym) a na dodatkowych systemach kończąc (np. systemy kontrolujące zjazd ze stromego wzniesienia).
Niesprawny układ hamulcowy może doprowadzić do tragedii, albo do strat finansowych.

Dlatego rozpoczynamy cykl artykułów o układzie hamulcowym samochodu osobowego (w autach ciężarowych i autobusach stosuje się pneumatyczne układy hamulcowe).

DSCF8775

 

Jak sprawdzić układ hamulcowy w samochodzie – podstawowa kontrola

Musimy pamiętać o jednej rzeczy. Samochód, w którym będzie wykonywana podstawowa kontrola układu hamulcowego, powinien mieć czyste podwozie. W przeciwnym razie dostęp do wielu elementów układu hamulcowego będzie utrudniony.

Jak po kolei sprawdzić układ hamulcowy w samochodzie osobowym?

  • Skontrolować deskę rozdzielczą auta. Czy pojawiają się na niej kontroli ostrzegawcze, informujące o niewłaściwej pracy układu hamulcowego, albo układów bezpieczeństwa aktywnego, połączonych z układem hamulcowym (ABS, ASR, ESP)? Czy pojawiają się na niej kontrolki mówiące o konieczności wymiany klocków hamulcowych (w autach z czujnikami zużycia klocków hamulcowych)?
  • Sprawdzić poziom płynu hamulcowego w zbiorniczku.
  • Sprawdzić, czy zbiorniczek płynu hamulcowego ma zamknięcie i czy jest ono szczelne.
  • Skontrolować stopień zawodnienia płynu hamulcowego w zbiorniczku za pomocą prostego elektronicznego testera układu hamulcowego. Mocno zawodniony płyn (powyżej 3 %) nadaje się do natychmiastowej wymiany.
  • Sprawdzić, czy pod maską silnika, w okolicach pompy układu hamulcowego i urządzenia, zwiększającego ciśnienie płynu hamulcowego w razie nagłego hamowania, nie ma wycieków płynu hamulcowego.
  • Sprawdzić, czy na pompie hamulcowej znajduje się gumowa osłona.
  • Sprawdzić, czy odpowietrznik pompy hamulcowej ma zamontowaną osłonę.

 

Photo by exfordy on Foter.com / CC BY

Photo by exfordy on Foter.com / CC BY

Sprawdzenie układu hamulcowego po zdjęciu każdego koła (po kolei):

  • Skontrolować stan tarcz hamulcowych, pod kątem pęknięć, głębokich rys i stopnia skorodowania.
  • Sprawdzić grubość tarcz hamulcowych za pomocą suwmiarki i porównać ją z danymi producenta, dotyczącymi minimalnej grubości tarcz hamulcowych w danym aucie. W niektórych modelach tarcz hamulcowych oznaki minimalnej grubości mogą znajdować się na tarczy hamulcowej.
  • Sprawdzić stopień skorodowania zacisków hamulcowych.
  • Skontrolować grubość klocków hamulcowych.
  • Sprawdzić, czy w zaciskach hamulcowych nie dochodzi do wycieków płynu hamulcowego.
  • Skontrolować, w jakim stanie są elastyczne przewody hamulcowe, łączące zaciski hamulcowe ze sztywnymi przewodami hamulcowymi (doprowadzonymi do krańców podwozia samochodu). Sprawdzić, czy przewody hamulcowe nie są mokre, popękane i sparciałe.

Podstawowa kontrola układu hamulcowego po wejściu pod auto:

  • Sprawdzić, w jakim stanie są metalowe przewody układu hamulcowego – czy nie są skorodowane, załamane, nieszczelne, zagięte.
Źródło: https://www.denismahony.ie/

Źródło: https://www.denismahony.ie/

Podstawowe sprawdzenie układu hamulcowego przed rozpoczęciem jazdy:

  • Sprawdzić, czy pedał hamulca ma odpowiednio zamocowaną okładzinę.
  • Skontrolować, czy nic nie zakłóca jego pracy – np. zagięty dywanik albo wykładzina.
  • Sprawdzić skok roboczy pedału hamulca – czy nie jest on zbyt miękki (pedał wpada w podłogę) albo zbyt twardy (pedał stawia bardzo silny opór).

Podstawowe sprawdzenie układu hamulcowego podczas jazdy

  • Sprawdzenie skuteczności układu hamulcowego podczas delikatnego hamowania.
  • Sprawdzenie skuteczności układu hamulcowego podczas silnego hamowania.
  • Zwrócenie uwagi na zachowanie się samochodu podczas hamowania – czy na kierownicy pojawia się wyczuwalne bicie?
  • Czy samochód utrzymuje prosty tor jazdy, czy po naciśnięciu pedału hamulca znosi go w którąś stronę?
  • Czy podczas hamowania pojawiają się odgłosy takie jak zgrzyty, piski, metaliczne tarcie?
  • Czy podczas hamowania i po jego zakończeniu czuć w samochodzie woń spalonego asfaltu?

Wstępne sprawdzenie układu hamulcowego po zakończonej jeździe

  • Sprawdzenie felg samochodu – czy któraś z nich nie uległa silnemu nagrzaniu. Może to oznaczać, że w danym kole klocek trze o tarczę podczas jazdy.

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL ZAPRASZA DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW

MAGAZYN MOTORYZACYJNY – ciekawe artykuły o samochodach i motoryzacji

TECHNIKA MOTORYZACYJNA – poradniki motoryzacyjne. Jak serwisować, jak naprawiać, jak rozpoznać awarie?

TESTY SAMOCHODÓW – czyli rewia motoryzacyjnych gwiazd (testy samochodów nowych i testy samochodów używanych

ELEKTROMOBILNOŚĆ i SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – prawda o elektrycznych wynalazkach

MOTORYZACJA I POLITYKA – w jaki sposób współczesna polityka wpływa na motoryzację, kierowców, sposób eksploatacji i produkcję samochodów.

AKCESORIA MOTORYZACYJNE– narzędzia, wideorejestratory, kamery, mierniki, czujniki!

SAMOCHODY ŚWIATA – jakie, zupełnie nieznane w Polsce samochody, produkowane są w innych krajach?

DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA SAMOCHODOWE, REJESTRACJA I WYREJESTROWANIE

HUMOR I CIEKAWOSTKI, FELIETONY MOTORYZACYJNE – lekko i z humorem

MOTOCYKLE I JEDNOŚLADY

MOTOMILITARIA CZYLI MOTORYZACJA I WOJSKO

SLOW DRIVING – PODRÓŻE SAMOCHODEM PO POLSCE

WALKA Z KOROZJĄ – czyli bitwy toczone z największym wrogiem samochodów

ZAPRASZAMY RÓWNIEŻ DO POLUBIENIA MOTOREWIA.PL NA FACEBOOK I MOTOREWIA.PL NA TWITTER

CHCESZ SKOMENTOWAĆ NASZ ARTYKUŁ? NAPISAĆ SZCZERZE, CO O NIM MYŚLISZ?

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się

About The Author

Niezależny dziennikarz motoryzacyjny. Kocham swoją pracę i motoryzację. Nie wszystko, co piszę, wszystkim się podoba, a ponieważ jestem niezależny, mogę pisać, co mi się podoba. Pasjonuje mnie technika samochodowa, pewnie dlatego z niepokojem spoglądam na wynalazki, takie jak auta elektryczne. Brzydzę się „dziennikarstwem motoryzacyjnym”, które polega na skracaniu gotowych newsów, przychodzących z działów PR importerów samochodów. Współpracuję z szeregiem redakcji i firm, między innymi z Motointegrator, Valvoline, Allegro.pl, Amtra, K2 itd. Zawsze jestem otwarty na ciekawą współpracę. Jest mi niezwykle miło, że odwiedzacie Państwo moją stronę. Kontakt: redakcja@motorewia.pl