Każdy samochód wymaga odpowiedniego serwisowania, które wiąże się z koniecznością wymiany płynów, filtrów i części eksploatacyjnych. Każdy samochód wymaga okresowych napraw, bo wiele podzespołów się zużywa. Tymczasem w ostatnich miesiącach wzrosły ceny napraw. Na czym zatem można zaoszczędzić? Na częściach, płynach i filtrach. Jeśli wybierzemy dobry internetowy sklep z częściami samochodowymi, płyny i części samochodowe uda nam się kupić w atrakcyjnych cenach.

Każde auto wymaga nowych części zamiennych, nowych płynów eksploatacyjnych, nowych filtrów. Wyjątkiem są regeneracje, dzięki którym nie musimy kupować nowych, bardzo drogich podzespołów. Są one naprawiane przez specjalistów, także z użyciem nowych części. Regenerować można wtryskiwacze wtrysku bezpośredniego, pompy wysokiego ciśnienia, reflektory wykonane w technologii LED, sterowniki silnika i turbosprężarki.
Naprawie można poddać także zewnętrzne części blacharsko – lakiernicze, stosując spawanie, wypełnianie szpachlą, a także lakierowanie. Czasami można też naprawić małe ubytki w szybach.
W przypadku pozostałych awarii potrzebne będą nowe części samochodowe.

Części samochodowe i płyny potrzebne do serwisowania samochodu

Jak wspomnieliśmy wcześniej, każde auto wymaga regularnego serwisowania. Jeśli kierowca go zaniecha, wiele podzespołów samochodu ulegnie przyspieszonemu zużyciu. To przede wszystkim najważniejsze i najdroższe podzespoły, jak silnik z osprzętem i skrzynia biegów.
Brak serwisu to także problemy z bezpieczeństwem jazdy. Nie wspominając o całkowitej utracie zaufania do auta, które będzie stale zawodzić. Do czego potrzebny jest samochód, który nie chce się uruchomić, sprawia problemy w trakcie jazdy, stuka, hałasuje, ściąga?

aku5

Co trzeba serwisować w samochodzie? Zróbmy małe podsumowanie


– Olej silnikowy – standardowo co 15 tys. km, razem z filtrem oleju. Warto zastosować także płukankę i nowy korek oleju.
– Olej przekładniowy w skrzyni manualnej – co 100 tys. km przebiegu.
– Olej przekładniowy w skrzyni automatycznej – co 40 tys. km przebiegu.
– Płyn Haldex w autach z dołączanym napędem 4×4 – co 40 tys. km przebiegu.
– Olej przekładniowy w skrzyni rozdzielczej, w autach z napędem 4×4 – co 40 tys. km przebiegu.
– Płyn hamulcowy – co 2/3 lata.
– Płyn wspomagania – co 2/4 lata.
– Płyn chłodniczy – co 2 lub 5 lat, w zależności od rodzaju płynu w układzie.
– Napęd rozrządu – zgodnie z zaleceniami producenta auta, najczęściej co 100 tys. km lub co 5 lat. Wymienia się wraz z pompą wody.
– Pasek wieloklinowy – co 30 tys. km przebiegu.
– Filtr powietrza – co 2 lata, a lepiej co rok.
– Filtr kabinowy – co rok.
– Klocki hamulcowe i tarcze hamulcowe – przy objawach zużycia, zazwyczaj co 2 – 3 lata.
– Sprzęgło – zazwyczaj co 100 – 150 tys. km, wraz z dwumasowym kołem zamachowym, jeśli występuje.
– Wycieraczki – co pół roku.
– Wtryskiwacze wtrysku bezpośredniego – co 150 – 250 tys. km przebiegu.
– Świece zapłonowe – co 50 tys. km przebiegu;
– Świece żarowe w dieslach – co 100 tys. km przebiegu;
– Żarówki halogenowe – co kilkanaście miesięcy;
– Żarówki ksenon – co 4/5 lat;
– Filtr paliwa – raz na rok;
– Akumulator rozruchowy 12V – co 4/5 lat.

Czynności serwisowe to także utrzymywanie auta w czystości, zabezpieczanie lakieru, ochrona podwozia i progów przed korozją, smarowanie elementów mechanicznych… Do tego wszystkiego potrzebne są specjalne smary i środki.

By Cschirp - Own work, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=28426399

By Cschirp – Own work, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=28426399

Części samochodowe potrzebne do napraw

Poza czynnościami serwisowymi, trzeba pamiętać o tym, że w aucie również może się coś zepsuć albo zużyć.

Co się najczęściej psuje?
Przede wszystkim elementy zawieszenia: tuleje wahaczy, sworznie wahaczy, amortyzatory, sprężyny, łączniki stabilizatora. Trwałość tych elementów jest duża, jednak wszystko zależy od sposobu eksploatacji auta.
Po większych przebiegach awariom mogą ulegać elementy osprzętu silnika, takie jak rozruszniki, alternatory, a poza nimi także różnej maści czujniki.

Mogą zdarzyć się problemy, wywołane przez uszkodzenia elektryki i elektroniki, np. podnośników szyb.

Używane części samochodowe – czy to się opłaca?

Nie jest to dobre i bezpieczne rozwiązanie. Co prawda, w sieci można znaleźć wszystko z demontażu. Nawet używane paski rozrządu. Jednak trzeba pamiętać, że opłacalny może być zakup jedynie części blacharskich, jeśli są w dobrym stanie, reflektorów czy foteli.

Dobry sklep z częściami samochodowymi: autofixer.com

Kierowca, udający się do warsztatu ma do wyboru dwie opcje: zlecić zakup części mechanikowi, albo dostarczyć samodzielnie część do naprawy.
Jeśli część zostanie kupiona przez mechanika, to trzeba się spodziewać, że zostanie ona obłożona dodatkową marżą dla warsztatu. Poza tym mechanik nie będzie się bawić w wyszukiwanie najtańszej części. Weźmie taką, jaką szybko znajdzie, bo w warsztacie pracy mu nie brakuje.
Samodzielny zakup części jest opłacalny, bo to kierowca wybiera część w odpowiednim przedziale cenowym. Po drugie, kierowca ma paragon, który jest podstawą gwarancji.

Są też kierowcy, którzy samodzielnie naprawiają auta. To prawda, są czynności, które można wykonać samodzielnie. Jeśli ktoś ma podstawową wiedzę, podstawowe narzędzia i kanał, bez problemu wymieni większość czujników, akumulator, lampy, świece zapłonowe, filtry, płyny eksploatacyjne i wiele innych.

W obydwu przypadkach warto odwiedzić sklep internetowy Autofixer, w którym można kupić części samochodowe w świetnej cenie. Sklep należy do sieci TecAliance, co umożliwia korzystanie z profesjonalnych baz danych, umożliwiających dobór części i płynów według referencji.

Kupujący w Autofixer mogą korzystać z bardzo prostej w obsłudze wyszukiwarki, która pomoże im idealnie dobrać części samochodowe do auta.

Michael Barera, CC BY-SA 4.0 , via Wikimedia Commons

Michael Barera, CC BY-SA 4.0 <https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0>, via Wikimedia Commons

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL ZAPRASZA DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW

MAGAZYN MOTORYZACYJNY – ciekawe artykuły o samochodach i motoryzacji

TECHNIKA MOTORYZACYJNA – poradniki motoryzacyjne. Jak serwisować, jak naprawiać, jak rozpoznać awarie?

TESTY SAMOCHODÓW – czyli rewia motoryzacyjnych gwiazd (testy samochodów nowych i testy samochodów używanych

ELEKTROMOBILNOŚĆ i SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – prawda o elektrycznych wynalazkach

MOTORYZACJA I POLITYKA – w jaki sposób współczesna polityka wpływa na motoryzację, kierowców, sposób eksploatacji i produkcję samochodów.

AKCESORIA MOTORYZACYJNE– narzędzia, wideorejestratory, kamery, mierniki, czujniki!

SAMOCHODY ŚWIATA – jakie, zupełnie nieznane w Polsce samochody, produkowane są w innych krajach?

DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA SAMOCHODOWE, REJESTRACJA I WYREJESTROWANIE

HUMOR I CIEKAWOSTKI, FELIETONY MOTORYZACYJNE – lekko i z humorem

MOTOCYKLE I JEDNOŚLADY

MOTOMILITARIA CZYLI MOTORYZACJA I WOJSKO

SLOW DRIVING – PODRÓŻE SAMOCHODEM PO POLSCE

WALKA Z KOROZJĄ – czyli bitwy toczone z największym wrogiem samochodów

ZAPRASZAMY RÓWNIEŻ DO POLUBIENIA MOTOREWIA.PL NA FACEBOOK I MOTOREWIA.PL NA TWITTER

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się

About The Author