Wiele samochodów, poruszających się po naszych drogach, ma problemy ze światłami. Widać to szczególnie w nocy (kiedy źle ustawione albo za mocne światła oślepiają) albo w warunkach pogorszonej widoczności. Czy w trakcie deszczu albo mgły można używać świateł do jazdy dziennej? Nie, w trakcie deszczu albo mgły (a także zawsze po zmroku) należy korzystać ze standardowych świateł mijania.

Światła do jazdy dziennej DRL znalazły wielu użytkowników przede wszystkim dlatego, że uznano, iż pozwalają one oszczędzać paliwo.
Mniejsze zużycie energii –> mniejsze obciążenie alternatora -> mniejsze zużycie paliwa.
Wszystko wydaje się proste. W dodatku na rynku pojawiło się mnóstwo bardzo tanich zestawów świateł do jazdy dziennej, które można było zamontować w każdym warsztacie. Nie wyglądały one atrakcyjnie (zazwyczaj to poziome listwy z kilkoma diodami starego typu), ale (w teorii) spełniały swoje zadanie. W praktyce, niemal zawsze świeciły za słabo i szybko się psuły na skutek wilgoci i stosowania materiałów do produkcji, charakteryzujących się niską jakością. Częstym problemem takich świateł jest mruganie i słaba siła świecenia.
Za dobre, markowe światła do jazdy dziennej trzeba było zapłacić zazwyczaj kilkaset złotych. W tym przypadku światła miały zazwyczaj wystarczającą moc i zazwyczaj mechanik montował je tak, aby nie tworzyć nowego designu.

Światła do jazdy dziennej mogą powodować zagrożenie w ruchu drogowym – jeśli używa się ich w nieodpowiedni sposób. Albo jeśli stosuje się światła niskiej jakości – ostrzegają przedstawiciele firmy Philips

Pierwsza sprawa to wspomniana wcześniej niska jakość tanich produktów. Lampy szybko się psują, a przez to, że słabo świecą, auta są słabo widoczne.
Druga sprawa, to nieumiejętne korzystanie ze świateł do jazdy dziennej. Także tych dobrych, wysokiej jakości.

Każdy kierowca powinien pamiętać, że w warunkach pogorszonej widoczności nie wolno stosować świateł do jazdy dziennej. Podczas jazdy we mgle, w deszczu i podczas opadów śniegu należy włączyć standardowe światła mijania.

Kodeks Drogowy nakłada na kierujących obowiązek całodobowego używania świateł mijania. Ustawodawca zrobił jednak wyjątek i w punkcie drugim Art. 51 dopuszcza stosowanie zamiast świateł mijania, świateł do jazdy dziennej.
Wyjątek ten dotyczy wyłącznie:
– > czasu od zmierzchu do świtu
– > warunków normalnej przejrzystości powietrza.
– > po zmierzchu należy stosować światła mijania.
– > podczas pogorszenia się warunków atmosferycznych (mgła, deszcz, śnieg) należy niezwłocznie włączyć światła mijania.

Eksperci Philips przestrzegają: kiedy kierowca jedzie na światłach dziennych DRL, nie widać go z tyłu. Albowiem światła są zamontowane tylko z przodu, a tylne światła mijania nie działają. Tymczasem uruchomienie świateł mijania powoduje zapalenie lamp z przodu i z tyłu.

Philips apeluje o to by zwracać uwagę na to, czy oświetlenie zewnętrzne jest odpowiednie dla danych warunków pogodowych i pory dnia. W miarę możliwości warto sobie także wzajemnie przypominać o przełączeniu świateł – oczywiście w kulturalny sposób.

drl

Żarówki Philips – idealne do świateł mijania

Firma Philips jest jednym z liderów rynku oświetlenia samochodowego. Co ważne, wiele produktów powstaje w polskich zakładach.

W ofercie Philips znaleźć można 6 rodzajów żarówek halogenowych.
Różnią się one od siebie jakością światła, barwą (barwa żółta – biała jak w ksenonach) i żywotnością.
Każdy kierowca powinien wybrać taki model, jaki mu najbardziej odpowiada. Zmiana jednego parametru sprawia, że zmienia się inny. Na przykład większa siła światła obniża trwałość żarówki.

LongLife EcoVision
– Zielone opakowanie
– Wysoka żywotność – do 1500 godzin (standardowa 750 godzin)
– Standardowa żółta barwa 3100 K
– Odporne na skoki napięcia na kostkach przyłączeniowych
– Gdzie warto je stosować? W autach, gdzie wymiana żarówki jest utrudniona i trzeba zdemontować zderzak albo inne elementy, aby móc wymienić żarówkę.

1

Vision
– Uniwersalna
– Opakowanie pomarańczowe
– Więcej światła – strumień światła silniejszy o 30 procent od żarówek standardowych
– Trwałość do 600 godzin

2

VisionPlus
– Opakowanie fioletowe
– Jeszcze więcej światła – strumień światła silniejszy o 60 procent od żarówek standardowych
– Do 500 godzin pracy

3

X-TremeVision Pro150
– Opakowanie turkusowe
– Barwa biała – temperatura 3400 K – jaśniejsze o 150 procent od standardowych. Dla wielbicieli białego światła, jak w ksenonach albo światłach LED
– Wiązka światła dłuższa o 70 m

4

 

RacingVision GT200
– Opakowanie granatowe
– Strumień światła jaśniejszy o 200 procent od standardowych żarówek – barwa 3500K. Podobna do reflektorów ksenon.
– Zasięg wiązki o 80 dłuższy
– Trwałość do 250 godzin

5

 

WhiteVision Ultra
– Niebieskie opakowanie
– Barwa światła 4200K – biała, porównywalna z prawdziwymi ksenonami
– Trwałość do 350 godzin

6

Jak zmienia się parametry poszczególnych żarówek? Inżynierowie projektują inną budowę żarnika, albo inną kompozycję gazów. Żarówki Philips produkowane są także z wykorzystaniem szkła kwarcowego.

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL ZAPRASZA DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW

MAGAZYN MOTORYZACYJNY – ciekawe artykuły o samochodach i motoryzacji

TECHNIKA MOTORYZACYJNA – poradniki motoryzacyjne. Jak serwisować, jak naprawiać, jak rozpoznać awarie?

TESTY SAMOCHODÓW – czyli rewia motoryzacyjnych gwiazd (testy samochodów nowych i testy samochodów używanych

ELEKTROMOBILNOŚĆ i SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – prawda o elektrycznych wynalazkach

MOTORYZACJA I POLITYKA – w jaki sposób współczesna polityka wpływa na motoryzację, kierowców, sposób eksploatacji i produkcję samochodów.

AKCESORIA MOTORYZACYJNE– narzędzia, wideorejestratory, kamery, mierniki, czujniki!

SAMOCHODY ŚWIATA – jakie, zupełnie nieznane w Polsce samochody, produkowane są w innych krajach?

DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA SAMOCHODOWE, REJESTRACJA I WYREJESTROWANIE

HUMOR I CIEKAWOSTKI, FELIETONY MOTORYZACYJNE – lekko i z humorem

MOTOCYKLE I JEDNOŚLADY

MOTOMILITARIA CZYLI MOTORYZACJA I WOJSKO

SLOW DRIVING – PODRÓŻE SAMOCHODEM PO POLSCE

WALKA Z KOROZJĄ – czyli bitwy toczone z największym wrogiem samochodów

ZAPRASZAMY RÓWNIEŻ DO POLUBIENIA MOTOREWIA.PL NA FACEBOOK I MOTOREWIA.PL NA TWITTER

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się

About The Author

Niezależny dziennikarz motoryzacyjny. Kocham swoją pracę i motoryzację. Nie wszystko, co piszę, wszystkim się podoba, a ponieważ jestem niezależny, mogę pisać, co mi się podoba. Pasjonuje mnie technika samochodowa, pewnie dlatego z niepokojem spoglądam na wynalazki, takie jak auta elektryczne. Brzydzę się „dziennikarstwem motoryzacyjnym”, które polega na skracaniu gotowych newsów, przychodzących z działów PR importerów samochodów. Współpracuję z kilkoma redakcjami i kilkoma znanymi firmami motoryzacyjnymi.