Dlaczego silnik benzynowy szarpie podczas jazdy? Co jest powodem szarpania silnika? Silnik benzynowy szarpie- przyczyny problemu.
Szarpanie silnika podczas jazdy standardowo zaczyna się od niewielkich, lekko odczuwalnych szarpnięć. Później problem szarpania stopniowo narasta, aż dochodzi do takiego momentu, że z samochodu nie da się normalnie korzystać.
Szarpanie silnika podczas jazdy może również przyjąć formę bardzo gwałtowną, problem pojawia się od razu i bardzo szybko narasta. Co jest powodem szarpania jednostki napędowej?
Silnik benzynowy szarpie na skutek problemów z dostarczaniem powietrza
* Blokowanie dostępu do świeżego powietrza. Co jest powodem? Brudny, bardzo długo niewymieniany -> filtr powietrza. Warto go sprawdzić i jeśli jest mocno zabrudzony, zamontować nowy.
• I odwrotnie: tzw. lewe powietrze, które dostaje się do silnika. Czujniki takie jak przepływomierz powietrza, dokładnie odmierzają ilość powietrza, jaka jest zasysana przez układ dolotowy. Do odmierzonej ilości powietrza wtryskiwana jest odmierzona dawka paliwa. Jeśli powietrze dostaje się nie tylko przez układ dolotowy, ale też przez nieszczelności w kolektorze dolotowym (powód – > Uszkodzona uszczelka kolektora dolotowego), to jest go zbyt wiele w stosunku do paliwa. Silnik słabnie i szarpie.
• Problemy z właściwym doładowaniem silnika na skutek -> awarii turbosprężarki, sterowania turbosprężarki lub uszkodzonego kompresora (zależnie od zastosowanej technologii).
Szarpanie silnika benzynowego na skutek problemów z dostarczaniem paliwa
Co może być powodem?
• Zapchany filtr paliwa. Jeśli jest niedrożny, ciśnienie paliwa bardzo spada. Na skutek braków paliwa silnik może szarpać.
• -> Problemy z pompą paliwa zanurzoną w baku. Zazwyczaj kiedy kończy się jej techniczne życie, może pracować z coraz mniejszą wydajnością. Jak w przypadku zapchanego filtra paliwa. Zbyt małe ciśnienie paliwa powoduje szarpanie.
• Początkowo problem w obydwu sytuacjach będzie pojawiać się wtedy, gdy kierowca będzie jechać z większą prędkością. Z czasem braki paliwa będą dokuczać już przy niższych prędkościach obrotowych jednostki napędowej.
• W silnikach z bezpośrednim wtryskiem paliwa – problemy generowane przez zapchane wtryskiwacze wtrysku bezpośredniego lub uszkodzoną pompę wtryskową wysokiego ciśnienia. Powodem szarpania jest zbyt niskie ciśnienie paliwa.
Silnik benzynowy szarpie – najczęstsza przyczyna problemu
Na koniec zostawimy sobie najczęstszą przyczynę szarpania silnika benzynowego. Co nią jest? Problemy z układem zapłonowym.
Jaką rolę pełni układ zapłonowy w silniku benzynowym? Jego zadaniem jest zapalanie mieszanki paliwowo-powietrznej w cylindrach, w określonym momencie, przy odpowiednim położeniu tłoka w cylindrze. Zadanie to wykonuje świeca zapłonowa, na której przeskakuje iskra.
W starszych samochodach stosowany był układ:
Jedna cewka zapłonowa – rozdzielacz zapłonu (palec rozdzielacza napędzany przez wałek rozrządu, obracający się w kopułce) – przewody zapłonowe – świece zapłonowe.
Obecnie stosowany jest układ
Sterownik elektroniczny – Jedna cewka zapłonowa – Jedna świeca zapłonowa
Albo
Sterownik elektroniczny – Zblokowany zespół cewek zapłonowych – Świece zapłonowe
Co może być powodem szarpania? Każdy wymieniony wyżej element.
-> Cewka zapłonowa lub zespół cewek
-> Przewody zapłonowe
-> Świece zapłonowe.
Awarie tych podzespołów powodują, że dochodzi do wypadania zapłonów. -> Co to jest wypadanie zapłonów? Do cylindra trafiła powietrze i paliwo, ale nie ma przeskoku iskry na elektrodach świecy. Nie dochodzi do zapalenia mieszanki paliwowo-powietrznej. Silnik szarpie.
Powodem tego, że nie doszło do zapalenia mieszanki, jest awaria cewki, awaria przewodu zapłonowego, awaria rozdzielacza zapłonu i samych świec zapłonowych. A także sterownika cewek zapłonowych.
Jeśli masz auto, które jest wyposażone w instalację gazową, przeczytaj -> Szarpanie silnika na gazie
MENU
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
– > MAGAZYN MOTORYZACYJNY
– > TECHNIKA MOTORYZACYJNA I DIAGNOSTYKA
– > SAMODZIELNE NAPRAWY SAMOCHODÓW– ZAOCZNE TECHNIKUM DRUCIARSTWA SAMOCHODOWEGO
– > ELEKTROMOBILNOŚĆ I SAMOCHODY ELEKTRYCZNE, WADY ELEKTROMOBILNOŚCI
– > DETAILING
– > FELIETONY MOTORYZACYJNE, CIEKAWOSTKI MOTORYZACYJNE, HUMOR MOTORYZACYJNY
– > DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA
– > MOTOCYKLE
– > MILITARIA – MOTORYZACJA I WOJSKO
– > MOTORYZACJA I POLITYKA
– > TESTY SAMOCHODÓW
– > AKCESORIA DLA KIEROWCÓW
– > SAMOCHODY ŚWIATA
– > PODRÓŻE i SLOW DRIVING
– > MOTOREWIA NA FACEBOOK
– > MOTOREWIA NA TWITTER
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ