Objawy awarii pompy paliwa. Jak rozpoznać awarię pompy paliwa? Kiedy należy wymienić pompę paliwa? Jaka jest trwałość pompy paliwa? Od czego zależy trwałość pompy paliwa?
Awaria pompy paliwa skutecznie utrudnia, albo (najczęściej) całkowicie uniemożliwia korzystanie z samochodu. Jak nietrudno się domyślić, pompa paliwa ma za zadanie zapewnienie obiegu paliwa w samochodzie z silnikiem benzynowym albo wysokoprężnym.
Dlaczego obiegu? Wydawać by się mogło, że zadaniem pompy paliwa jest dostarczanie paliwa do silnika, a dokładnie, do układu wtryskowego paliwa. Nie tylko. Praca pompy paliwa ma także na celu zapewnienie możliwości powrotu do baku niespalonego paliwa. A zatem jest to obieg.
Pompy paliwa są montowane w zbiorniku paliwa albo pod maską samochodu. Najczęściej stosuje się pompy, które są zanurzone w zbiorniku paliwa. W tym przypadku paliwo pełni także dodatkową funkcję – chłodzi pompę paliwa. A sama pompa pracuje cicho, dzięki umieszczeniu jej w zbiorniku. Jest też zabezpieczona przed uszkodzeniami mechanicznymi. Pompy paliwa generują różne ciśnienie, w zależności od tego, w jakim silniku są stosowane.
Przykładowo, w popularnym i trwałym układzie z wtryskiem wielopunktowym MPI, pompa paliwa może znajdować się w baku (pompa zbiornikowa), albo pod podwoziem (pompa przewodowa). Pompa paliwa w takim układzie doprowadza paliwo do rozdzielacza, który zasila wszystkie wtryskiwacze (z zastosowaniem po drodze filtra paliwa, albo siatki). W tym układzie stosuje się regulator ciśnienia, który zapewnia stałe ciśnienie paliwa o wartosci 0,35 MPA.
W samochodach z układem wtrysku bezpośredniego stosuje się najczęściej pompy wyporowe, które tłoczą paliwa pod ciśnieniem od 0,3 do 0,5 MPa. Dalej paliwo trafia do wysokociśnieniowej pompy paliwa, która znacząco zwiększa jego ciśnienie, zgodnie z wymaganiami danej jednostki napędowej (np. do 12 MPa).
Objawy awarii pompy paliwa
*Nie jest możliwe uruchomienie silnika – rozrusznik kręci (akumulator jest sprawny), układ zapłonowy działa, nie ma żadnych błędów ze strony czujników, w baku jest odpowiednia ilość paliwa. Silnik kręci, a nie odpala.
* Bardzo trudny rozruch silnika.
* Silnik gaśnie po uruchomieniu, albo gaśnie przy większych obciążeniach (po naciśnięciu pedału gazu).
* Szarpanie silnika podczas jazdy, po naciśnięciu pedału gazu. Jest spowodowane tym, że pompa nie jest w stanie zapewnić odpowiednich ilości paliwa dla jednostki napędowej.
Powody awarii pompy paliwa
Na początek, przed posądzeniem pompy paliwa o awarię, należy sprawdzić bezpiecznik pompy paliwa a także przekaźnik pompy paliwa.
– > Awaria przekaźnika pompy paliwa
– > Warto także sprawdzić stan filtra paliwa – czy nie jest zapchany.
Co powoduje awarię pompy paliwa?
* Zużycie mechaniczne przy dużych przebiegach;
* Zużycie na skutek przegrzania – dochodzi do niego wtedy, gdy kierowca stale jeździ na rezerwie.
* Uszkodzenie na skutek zanieczyszczeń, znajdujących się w baku, zassanych przez pompę (np. rdzy). Rdza pojawia się w zbiorniku paliwa ze względu na wodę. Skąd bierze się woda w zbiorniku paliwa? To także rezultat tankowania małych ilości paliwa.
* Uszkodzenie pompy paliwa w autach z LPG. W tego typu autach wielu kierowców tankuje minimalne ilości paliwa, potrzebne tylko do uruchomienia samochodu. W baku pojawia się woda i zanieczyszczenia. Pompa paliwa ulega przegrzaniu.
* Problemy z zasilaniem elektrycznym pompy, spowodowane przegrzaniem styków, albo skorodowaniem styków.
* Problemy z przewodami elektrycznymi, zasilającymi pompę paliwa – mogą one ulec uszkodzeniom mechanicznym.
* Awaria przekaźnika pompy paliwa albo przepalenie bezpiecznika pompy paliwa.
Ile kosztuje pompa paliwa
Standardowo od 70 do 300 zł, zależnie od modelu auta. Czasami można się niemile zaskoczyć (np. Alfa Romeo 150 1.8 MPI – pompa paliwa kosztuje… 1500 zl.).
Jak dbać o pompę paliwa?
Warto tankować większe ilości paliwa, a także stosować dodatki, które czyszczą układ paliwowy i usuwają wodę z baku paliwa. Należy także sprawdzać stan przewodów elektrycznych i chronić je przed wilgocią oraz uszkodzeniami mechanicznymi.
MENU
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
– > MAGAZYN MOTORYZACYJNY
– > TECHNIKA MOTORYZACYJNA I DIAGNOSTYKA
– > SAMODZIELNE NAPRAWY SAMOCHODÓW– ZAOCZNE TECHNIKUM DRUCIARSTWA SAMOCHODOWEGO
– > ELEKTROMOBILNOŚĆ I SAMOCHODY ELEKTRYCZNE, WADY ELEKTROMOBILNOŚCI
– > DETAILING
– > FELIETONY MOTORYZACYJNE, CIEKAWOSTKI MOTORYZACYJNE, HUMOR MOTORYZACYJNY
– > DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA
– > MOTOCYKLE
– > MILITARIA – MOTORYZACJA I WOJSKO
– > MOTORYZACJA I POLITYKA
– > TESTY SAMOCHODÓW
– > AKCESORIA DLA KIEROWCÓW
– > SAMOCHODY ŚWIATA
– > PODRÓŻE i SLOW DRIVING
– > MOTOREWIA NA FACEBOOK
– > MOTOREWIA NA TWITTER
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ