Wypadanie zapłonów co to jest naprawa

Wypadanie zapłonu to problem samochodów z silnikami benzynowymi. Najczęstszym objawem wypadania zapłonów jest szarpanie silnika podczas jazdy. Wypadanie zapłonów prowadzi do problemów podczas jazdy, utraty mocy przez silnik, a także zniszczenia katalizatora trójdrożnego. Wypadanie zapłonów powinno spowodować zapalenie się kontrolki check engine i zapisanie kodu błędu w pamięci sterownika.

Co to jest wypadanie zapłonu albo wypadanie zapłonów?

Do cylindra silnika benzynowego trafia powietrze i benzyna. Wszystko jest idealnie zmierzone przez czujniki, które mierzą ilość zasysanego powietrza i jego temperaturę. Dane te są przesyłane do sterownika silnika. Na ich podstawie sterownik dobiera ilość paliwa, sterując momentem otwarcia i czasem otwarcia wtryskiwaczy, które dawkują paliwo (do kolektora dolotowego w przypadku wtrysku MPI albo do wnętrza cylindra w przypadku wtrysku bezpośredniego).
Mieszanka paliwa i powietrza musi się zapalić w określonym momencie, przy określonym położeniu tłoka w cylindrze. W tym odpowiednim momencie na elektrodzie świecy zapłonowej powinna pojawić się iskra, która powoduje zapłon mieszanki paliwowo-powietrznej.

Jeśli tej iskry nie ma – następuje wypadanie zapłonu.
Niespalone paliwo trafia do układu wydechowego, a potem dalej, ze spalinami do katalizatora trójdrożnego. Niespalone paliwo może doprowadzić do uszkodzenia katalizatora trójdrożnego (wówczas może pojawić się grzechotanie spod auta i -> błąd PO420 niska wydajność katalizatora).
Dodatkowe objawy wypadania zapłonów (bardzo uciążliwe) to
• Szarpanie silnika podczas jazdy (przeczytaj -> dlaczego silnik benzynowy szarpie)
• Drgania nadwozia samochodu, wyczuwalne w kabinie i na kierownicy
• Falowanie obrotów silnika

Co to jest wypadanie zapłonów, jak naprawić wypadanie zapłonów
Wypadanie zapłonów, wymiana świec zapłonowych, wymiana cewek zapłonowych  Motorewia.pl  Michał Lisiak

Co jest powodem wypadania zapłonów?

Aby to sprawdzić, potrzebna jest diagnostyka komputerowa samochodu.
Przede wszystkim trzeba odczytać kod błędu zapisany w pamięci sterownika. Do tego celu wystarczy proste -> urządzenie diagnostyczne ELM327, które każdy kierowca może kupić za 20 złotych. Niezbędny jeszcze smartfon i program z Google Play. Jest całe mnóstwo darmowych programów. Płatne mają znacznie więcej opcji.
Po odczytaniu kodu błędu kierowca powinien wiedzieć, że powodem awarii jest wypadanie zapłonów i na którym cylindrze do niego dochodzi.
Typowy -> kod błędu przy wypadaniu zapłonów to:
P0301 – wypadanie zapłonów na pierwszym cylindrze
P0302 – wypadanie zapłonów na drugim cylindrze
P0303 – wypadanie zapłonów na trzecim cylindrze
P0304 – wypadanie zapłonów na czwartym cylindrze itd.

Niestety, diagnostyka komputerowa nie pomoże ustalić dokładnie, który element jest winny. Nie sprawdzimy, czy to świeca, czy to cewka. Trzeba wymienić i jedno i drugie.
W starszych samochodach najlepiej zacząć od -> przewodów zapłonowych (przewodów wysokiego napięcia). To one najczęściej powodują problemy.

Przewody zapłonowe, aparat zapłonowy wypadanie zapłonów
Przewód zapłonowy i kopułka aparatu zapłonowego – Motorewia.pl

Wypadanie zapłonów przy rozgrzanym silniku podczas jazdy

Typowe objawy to: szarpanie (delikatne, narastające), – > utrata mocy przez silnik, wibracje. Zapala się kontrolka check engine. Obroty na obrotomierzu mogą falować.

Wypadanie zapłonu na biegu jałowym podczas postoju

Objawy są takie same jak powyżej. Falowanie obrotów na obrotomierzu może być tak silne, że jednostka napędowa może momentami przygasać.

Czy można samodzielnie wymienić uszkodzone elementy układu zapłonowego?

Nie ma z tym najmniejszego problemu. Wystarczą podstawowe narzędzia (plus klucz do świec, może być potrzeby bardzo długi) i ostrożność. Należy odłączyć akumulator podczas pracy. Ważne jest, aby dokręcić świece zapłonowe z odpowiednim momentem. Należy też uważać na wszystkie delikatne złącza i zapadki przy przewodach sterujących cewkami zapłonowymi.

 

MENU
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
– > MAGAZYN MOTORYZACYJNY
– > TECHNIKA MOTORYZACYJNA I DIAGNOSTYKA
– > SAMODZIELNE NAPRAWY SAMOCHODÓW– ZAOCZNE TECHNIKUM DRUCIARSTWA SAMOCHODOWEGO
– > ELEKTROMOBILNOŚĆ I SAMOCHODY ELEKTRYCZNE, WADY ELEKTROMOBILNOŚCI
– > DETAILING
– > FELIETONY MOTORYZACYJNE, CIEKAWOSTKI MOTORYZACYJNE, HUMOR MOTORYZACYJNY
– > DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA
– > MOTOCYKLE
– > MILITARIA – MOTORYZACJA I WOJSKO
– > MOTORYZACJA I POLITYKA
– > TESTY SAMOCHODÓW
– > AKCESORIA DLA KIEROWCÓW
– > SAMOCHODY ŚWIATA
– > PODRÓŻE i SLOW DRIVING
– > MOTOREWIA NA FACEBOOK
– > MOTOREWIA NA TWITTER
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się

Napisane przez

Michał Lisiak

Niezależny dziennikarz motoryzacyjny. Kocham swoją pracę i motoryzację. Nie wszystko, co piszę, wszystkim się podoba, a ponieważ jestem niezależny, mogę pisać, co mi się podoba. Pasjonuje mnie technika samochodowa, pewnie dlatego z niepokojem spoglądam na wynalazki, takie jak auta elektryczne.
Brzydzę się „dziennikarstwem motoryzacyjnym”, które polega na skracaniu gotowych newsów, przychodzących z działów PR importerów samochodów.
Współpracuję z kilkoma redakcjami i kilkoma znanymi firmami motoryzacyjnymi.