Wahacz - budowa wahacz zawieszenia, awarie wahaczy https://www.motor

Wahacz to jeden z najważniejszych elementów zawieszenia samochodowego. Zadaniem wahacza jest prowadzenie kół samochodu, a sam wahacz jest łącznikiem pomiędzy podwoziem auta (ramą lub płytą podłogową) a kołami. Jak naprawia się wahacz? Jaki sposób naprawy wahacza jest najlepszy? Czy warto zamontować kompletny nowy wahacz? Czy warto wymienić sworzeń wahacza? Czy warto wymienić tuleje wahacza/tuleje metalowo gumowe/silentblocki?

Co to jest wahacz?

Wahacz to część zawieszenia samochodu, która prowadzi koła auta. Wahacze są odpowiednio wyprofilowane. Wahacz jest zamontowany do podwozia samochodu i do zwrotnicy koła.
Ile wahaczy jest w zawieszeniu samochodu? W popularnym zawieszeniu przedniego koła, czyli kolumnie McPhersona, stosuje się tylko jeden wahacz dolny.
W samochodach wyższych klas (D, E) stosuje się często dwa wahacze (wahacz dolny i górny) w zawieszeniu przedniego koła i nawet trzy w zawieszeniu tylnego koła. To zawieszenie wielowahaczowe, które jest komfortowe i pozwala na precyzyjne prowadzenie auta. Nie bez powodu auta, którymi się najlepiej jeździ (np. Alfy Romeo, Lexusy) mają zawieszenie wielowahaczowe.

Jak zbudowany jest wahacz? Z jakich części składa się wahacz?

Wahacz może mieć różny kształt, najczęściej zbliżonym do litery U, litery V, ale są też wahacze w kształcie litery I. Zasadnicza część wahacza wykonana jest z jednolitego stopu metalu.

Poza głównym elementem metalowym wahacz składa się też z z:
• Sworznia wahacza – czyli przegubu metalowo – gumowego, który łączy wahacz ze zwrotnicą koła. Może być przymocowany na stałe albo przykręcony śrubami (wymienny).
• Tulei metalowo – gumowej, albo dwóch tulei metalowo – gumowych, które łączą wahacz z podwoziem samochodu. Tuleje metalowo gumowe (inna nazwa to silentblocki) mają też za zadanie eliminowanie drgań, przed przenoszeniem ich na podwozie auta. Dlatego poza bezpieczeństwem i zapewnieniem pewnego prowadzenia, mają wpływ na komfort.

Co to jest wahacz? Jak zbudowany jest wahacz? Budowa wahacza w samochodzie. Wahacz schemat
Zdjęcie Mila Hamid, opis Michał Lisiak

Awaria wahacza – objawy

Objawy awarii wahacza samochodu są zawsze standardowe:
• stuki i hałas podczas jazdy;
• zdecydowanie gorsze prowadzenie samochodu;
• konieczność częstej korekty toru jazdy (uszkodzone tuleje);
• niepewne wchodzenie w zakręty (tuleje).

Po wejściu pod samochód można zauważyć uszkodzenia przegubu metalowo gumowego sworznia wahacza oraz tulei metalowo-gumowych. Te ostatnie mogą też skrzypieć podczas jazdy. Nie można ich niczym smarować, tylko powinno się je wymienić.
Stan wahaczy jest sprawdzany w trakcie przeglądu w Stacji Kontroli Pojazdów. W przypadku stwierdzenia uszkodzeń diagnosta nie powinien wydać pozytywnego wyniku badania technicznego.

UWAGA: Jeśli pojawią się objawy uszkodzenia zawieszenia, takie jak wymienione powyżej, warto pojechać do swojej stacji diagnostycznej. Diagnosta precyzyjnie ustali, który element zawieszenia wymaga wymiany. Wystarczy go kupić i odwiedzić warsztat.

Tuleja metalowo gumowa. wymiana tulei metalowo gumowej. Jak wymienić tuleję metalowo gumową. Naprawa wahacza.
Mila Hamid dla Motorewia.pl

Uszkodzony wahacz – co się w nim psuje?

Awaria tulei metalowo gumowych oznacza przede wszystkim pogorszone prowadzenie i gorszy komfort jazdy.W przypadku uszkodzenia sworznia wahacza może dojść do wypięcia koła

Wypięcie koła (wypięcie przedniego koła) jedna z najgorszych awarii


(zwłaszcza w zawieszeniu typu MacPherson gdzie jest tylko jeden wahacz) i do wypadku.

Sam metalowy element wahacza (ramię wahacza) może ulec uszkodzeniu na skutek ataków korozji albo w wyniku wypadku. Na szczęście dzieje się to rzadko.

Sworzeń wahacza. Co to jest sworzeń wahacza? Wymiana sworznia wahacza. Przegub metalowo gumowy wahacza zawieszenia
Zdjęcie Mila Hamid dla Motorewia, opis Michał Lisiak

Wymiana wahacza – czy wymienić cały wahacz, sworzeń wahacza czy tuleje metalowo gumowe?

W przypadku uszkodzenia elementu metalowego (ramię) albo jego mocnego naruszenia przez korozję, należy wymienić cały wahacz.
Jeśli doszło do uszkodzenia sworznia albo tulei, a wahacz jest aluminiowy (takie stosuje się w autach premium), należy wymienić cały wahacz. Dlaczego? Bo w trakcie montowania do niego tulei albo sworznia, można go uszkodzić.

Jeśli wahacz jest stalowy (wykonany ze stopu innego niż aluminium) to:
• Należy sprawdzić, czy w danym modelu wahacza producent przewidział możliwość wymiany tulei albo sworznia. Jeśli tak – można kupić zestaw naprawczy.
• Jeśli producent przewidział możliwość naprawy – wymiana sworznia może być przeprowadzona bez demontażu wahacza z podwozia. To znacznie upraszcza sprawę.
Ale… Przed podjęciem decyzji o wymianie samego sworznia należy sprawdzić, ile kosztuje nowy, kompletny wahacz. Może się okazać, że jego zakup jest bardziej opłacalny. Nawet, gdy nowy, kompletny wahacz jest nieco droższy, to lepiej kupić kompletny.
• Podobna sytuacja ma miejsce w przypadku uszkodzonych tulei metalowo gumowych. Same tuleje metalowo gumowe są zazwyczaj tanie. Ale już ich wymiana, wymagająca demontażu wahacza i wciśnięcia tulei za pomocą prasy, jest droga. Dlatego przed podjęciem decyzji o zakupie samych tulei i ich zamontowaniu, należy sprawdzić, ile kosztuje nowy, kompletny wahacz.

Jeśli producent wahacza nie przewidział wymiany sworznia albo tulei – nie należy tego robić. Należy zakupić kompletny, nowy wahacz.
Jak sprawdzić, czy producent wahacza przewidział wymianę sworznia albo tulei metalowo gumowych? Zazwyczaj najprostszy sposób to sprawdzenie, czy sworznie wahacza i tuleje metalowo gumowe do danego modelu auta są w sprzedaży. Jeśli są w sprzedaży, to zazwyczaj znaczy, że można je wymieniać.

Po zakończonej wymianie wahacza / sworznia wahacza / tulei metalowo gumowych powinno się sprawdzić i ewentualnie skorygować ustawienia geometrii zawieszenia.

Przeczytaj również: – > Wahacz-objawy awarii.

MENU
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
– > MAGAZYN MOTORYZACYJNY
– > TECHNIKA MOTORYZACYJNA I DIAGNOSTYKA
– > SAMODZIELNE NAPRAWY SAMOCHODÓW– ZAOCZNE TECHNIKUM DRUCIARSTWA SAMOCHODOWEGO
– > ELEKTROMOBILNOŚĆ I SAMOCHODY ELEKTRYCZNE, WADY ELEKTROMOBILNOŚCI
– > DETAILING
– > FELIETONY MOTORYZACYJNE, CIEKAWOSTKI MOTORYZACYJNE, HUMOR MOTORYZACYJNY
– > DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA
– > MOTOCYKLE
– > MILITARIA – MOTORYZACJA I WOJSKO
– > MOTORYZACJA I POLITYKA
– > TESTY SAMOCHODÓW
– > AKCESORIA DLA KIEROWCÓW
– > SAMOCHODY ŚWIATA
– > PODRÓŻE i SLOW DRIVING
– > MOTOREWIA NA FACEBOOK
– > MOTOREWIA NA TWITTER
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się

Napisane przez

Michał Lisiak

Niezależny dziennikarz motoryzacyjny. Kocham swoją pracę i motoryzację. Nie wszystko, co piszę, wszystkim się podoba, a ponieważ jestem niezależny, mogę pisać, co mi się podoba. Pasjonuje mnie technika samochodowa, pewnie dlatego z niepokojem spoglądam na wynalazki, takie jak auta elektryczne.
Brzydzę się „dziennikarstwem motoryzacyjnym”, które polega na skracaniu gotowych newsów, przychodzących z działów PR importerów samochodów.
Współpracuję z kilkoma redakcjami i kilkoma znanymi firmami motoryzacyjnymi.