Filtr powietrza co to jest objawy awarii

Co to jest filtr powietrza? Jak działa filtr powietrza? Co ile wymieniać filtr powietrza w samochodzie? Jakie problemy powoduje zapchany filtr powietrza? Samodzielna wymiana filtra powietrza. Czy filtr powietrza można wyczyścić?

Co to jest filtr powietrza? Jaką rolę pełni filtr powietrza?

Filtr powietrza to element eksploatacyjny, zamontowany w układzie dolotowym samochodów z silnikami benzynowymi i diesla.
To część, która może mieć różny kształt – prostokątny, kwadratowy, okrągły (zabudowany na kręgosłupie z tworzywa) – w zależności od modelu auta. Różna może być też wielkość filtra.

Poniżej przykładowe filtry powietrza, zastosowane w różnych autach.


Filtr powietrza – nowy i stary. Wymiana oleju silnikowego. https://www.motorewia.pl Autor: Michał Lisiak
Szarpanie silnika, podwyższone zużycie paliwa,. niska moc silnika – to wszystko może być spowodowane przez stary, zapchany filtr powietrza. https://www/motorewia.pl
Ahanix1989 at English Wikipedia, Public domain, via Wikimedia Commons
Maly LOLek, CC BY-SA 3.0, via Wikimedia Commons
CZmarlin — Christopher Ziemnowicz, releases all rights but a photo credit would be nice if this image is used anywhere other than Wikipedia., Public domain, via Wikimedia Commons

Po co stosuje się filtr powietrza w samochodzie? Filtr ten zatrzymuje zanieczyszczenia, jakie znajdują się w powietrzu, które jest zasysane przez silnik, następnie przechodzi przez układ dolotowy, aby poprzez zawory dolotowe trafić do wnętrza cylindrów.
Zadaniem filtra powietrza jest zatrzymanie kurzu, pyłów i drobnych ziarenek piasku. Mogłyby one spowodować cały szereg uszkodzeń: zabrudzić elementy pomiarowe czujników (jak przepływomierz powietrza), zabrudzić przepustnicę, uszkodzić bezpowrotnie wirnik turbosprężarki  (jeśli występuje w danej jednostce napędowej) a na sam koniec spowodować zatarcie silnika, gdyby zanieczyszczenia (jak drobinki pyłów czy miniaturowe ziarenka piasku) dostały się do wnętrza cylindrów.

Jak działa filtr powietrza?

Filtr powietrza wykonany jest z drożnego materiału, w którym zatrzymywane są cząsteczki zanieczyszczeń. Jak sprawdzić filtr powietrza? Wystarczy wyjąć go z obudowy i obejrzeć. Jeśli jest mocno szary albo czarny – warto go jak najszybciej wymienić na nowy.

Gdzie znajduje się filtr powietrza?

Jak znaleźć filtr powietrza pod maską samochodu? Może być on umieszczony nad silnikiem, ale najczęściej znajduje się z boku. Najgorzej, jeśli jest umieszczony nisko, wtedy są problemy z jego wymianą (o tym dalej).
Aby znaleźć filtr powietrza, trzeba znaleźć przepustnicę (przy silniku) i rurę dolotową, która prowadzi zassane powietrze do jednostki napędowej.
Na rurze dolotowej zamontowany jest pojemnik na filtr powietrza.

Co ile wymieniać filtr powietrza w samochodzie?

Zalecamy, aby filtr powietrza wymieniać co 15 tysięcy kilometrów. W przypadku bardzo dużych filtrów można przedłużyć interwał ich wymiany do 30 tysięcy kilometrów przebiegu.
Filtr powietrza warto również wymienić zaraz po zakupie samochodu używanego.

Jakie problemy powoduje zapchany filtr powietrza?

Jeśli w samochodzie jest zapchany filtr powietrza (niedrożny z powodu zanieczyszczeń) to trzeba się liczyć z takimi problemami, jak:
– utrata mocy przez silnik
– szarpanie podczas jazdy
– większe zużycie paliwa (silnik nie może pracować na ubogiej mieszance)
– dymienie na czarno (albowiem silnik pracuje na bogatej mieszance)

Filtr powietrza, który przepuszcza zanieczyszczenia

Zazwyczaj zwraca się uwagę na to, aby filtr się nie zapchał. Są jednak na rynku filtry bardzo niskiej jakości (tak zwane bezmarkowe zamienniki), które mogą przepuścić miniaturowe zanieczyszczenia. Problem z przepuszczeniem miniaturowego zanieczyszczenia może mieć miejsce również wtedy, gdy kierowca nie zamontuje filtra w odpowiedni, szczelny sposób. Miniaturowe ziarenko piasku może doprowadzić do bezpowrotnego zniszczenia wirnika kompresji turbosprężarki.

Samodzielna wymiana filtra powietrza krok po kroku

W większości aut samodzielna wymiana filtra powietrza jest jak najbardziej możliwa i bardzo prosta. Należy tylko znaleźć obudowę filtra, otworzyć ją, wyjąć stary filtr i zamontować nowy.
Na co należy zwrócić uwagę?
– Na kierunek przepływu powietrza, który jest oznaczony na filtrze, za pomocą wytłoczeń albo nadruków.
– Na wycięcia na obudowie filtra, które pozwalają umieścić go wewnątrz obudowy.
– Na konieczność wyczyszczenia wnętrza obudowy filtra, np. za pomocą odkurzacza.
– Na dokłądne zamknięcie obudowy filtra.

Są auta, w których wymiana filtra powietrza jest problematyczna. Przykładem może być moja Alfa Romeo 159 z silnikiem 1.8 MPI. W przypadku tego auta dostęp do wielkiego filtra powietrza możliwy jest jedynie od dołu, od spodu zderzaka. Z racji tego, że auto jest bardzo niskie (ma bardzo mały prześwit), a filtr jest bardzo wysoki, w żaden sposób nie uda się go wyciągnąć bez kanału albo podnośnika. Chyba że ktoś wpadnie na pomysł wykopania dziury pod autem…

Czy filtr powietrza można wyczyścić?

Odpowiedź na to pytanie można znaleźć we wcześniejszym artykule: Czy można wyczyścić filtr powietrza (standardowy – suchy filtr powietrza)
Natomiast są specjalne filtry powietrza, tak zwane mokre, które przywędrowały do nas z USA. Filtry te można wielokrotnie myć. Przeszkodą jest jednak cena filtra, która stawia pod znakiem zapytania opłacalność zakupu takiego filtra – zazwyczaj jego cena zawiera się w przedziale od 200 do 250 złotych. Ile kosztuje standardowy filtr powietrza? Od 15 do 30 złotych.

MENU
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
– > MAGAZYN MOTORYZACYJNY
– > TECHNIKA MOTORYZACYJNA I DIAGNOSTYKA
– > SAMODZIELNE NAPRAWY SAMOCHODÓW– ZAOCZNE TECHNIKUM DRUCIARSTWA SAMOCHODOWEGO
– > ELEKTROMOBILNOŚĆ I SAMOCHODY ELEKTRYCZNE, WADY ELEKTROMOBILNOŚCI
– > DETAILING
– > FELIETONY MOTORYZACYJNE, CIEKAWOSTKI MOTORYZACYJNE, HUMOR MOTORYZACYJNY
– > DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA
– > MOTOCYKLE
– > MILITARIA – MOTORYZACJA I WOJSKO
– > MOTORYZACJA I POLITYKA
– > TESTY SAMOCHODÓW
– > AKCESORIA DLA KIEROWCÓW
– > SAMOCHODY ŚWIATA
– > PODRÓŻE i SLOW DRIVING
– > MOTOREWIA NA FACEBOOK
– > MOTOREWIA NA TWITTER
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się

Napisane przez

Michał Lisiak

Niezależny dziennikarz motoryzacyjny. Kocham swoją pracę i motoryzację. Nie wszystko, co piszę, wszystkim się podoba, a ponieważ jestem niezależny, mogę pisać, co mi się podoba. Pasjonuje mnie technika samochodowa, pewnie dlatego z niepokojem spoglądam na wynalazki, takie jak auta elektryczne.
Brzydzę się „dziennikarstwem motoryzacyjnym”, które polega na skracaniu gotowych newsów, przychodzących z działów PR importerów samochodów.
Współpracuję z kilkoma redakcjami i kilkoma znanymi firmami motoryzacyjnymi.