Przewody zapłonowe (przewody wysokiego napięcia) to rozwiązanie, które jest nadal często spotykane jest pod maskami aut, używanych przez polskich kierowców. W nowszych samochodach zostało ono wyeliminowane poprzez zastosowanie pojedynczych cewek zapłonowych, sterowanych elektronicznie.
Jakie są objawy awarii przewodów zapłonowych?
Jak samodzielnie wymienić przewody zapłonowe i czy jest to możliwe?
Jakie przewody zapłonowe są najlepsze i najtrwalsze?
Przewody zapłonowe stosowane są w silnikach zasilanych benzyną. Pełnią one bardzo ważne zadanie – jeden przewód z kompletu przekazuje prąd z cewki zapłonowej do aparatu zapłonowego (kopułki i wirującego w niej palca rozdzielacza). We wnętrzu kopułki wirujący palec rozdzielacza (może być napędzany przez wałek rozrządu) przekazuje prąd na poszczególne świece. Stąd też jest on kierowany do poszczególnych świec – za pomocą pozostałych przewodów zapłonowych których jest tyle, ile świec (plus jeden od cewki do kopułki).
Producenci stosują dwa rozwiązania – w jednym przewody prowadzące od kopułki aparatu zapłonowego do świec, mają różną długość. W drugim wszystkie przewody są tej samej długości.
Objawy awarii przewodów zapłonowych (przewodów wysokiego napięcia)
Często pojawiają się one po kilku dniach deszczu, czyli wtedy, gdy w powietrzu jest duża wilgotność.
Często pierwszy objaw, zapowiadający awarię, to nagłe szarpnięcie, odczuwalne w czasie jazdy. Pojedyncze, przez to często ignorowane, albo mylone z inną awarią. W ciągu kilku dni pojawia się następne, aż w końcu szarpanie jest tak silne, że uniemożliwia jazdę. Taki objaw najczęściej pojawia się w przypadku oryginalnych przewodów zapłonowych, zastosowanych przez producenta na pierwszym montażu.
W przypadku tanich zamienników, objawy awarii od razu mogą być znacznie bardziej intensywne.
– problemy z uruchomieniem silnika
– falowanie obrotów na biegu jałowym (samoistnie zmniejszanie i zwiększanie się prędkości obrotowej silnika)
– przygasanie silnika na biegu jałowym po silnym spadku prędkości obrotowej
– silne szarpanie w czasie jazdy
Co powoduje uszkodzenie przewodów zapłonowych (przewodów wysokiego napięcia)?
Powodem awarii jest zużycie eksploatacyjne rdzenia albo uszkodzenie zewnętrznej warstwy izolacyjnej.
Do uszkodzenia izolacji może dojść na skutek uszkodzenia mechanicznego, a nawet niedbałego montażu przewodu – gdy ten zsunie się z prowadnicy i dotknie gorącego bloku silnika, co spowoduje jego przepalenie.
Przewodów się nie naprawia, żadne próby oklejania ich uszkodzonej osłony taśmą izolacyjną nie przyniosą poprawy.
W niektórych przypadkach, wieczorem albo w nocy, po podniesieniu maski i uruchomieniu silnika, widać przebicia na uszkodzonych przewodach o charakterystycznej, niebieskiej barwie.
Jak wybrać dobre przewody zapłonowe?
Duża część kierowców wybiera najtańsze przewody. Mają one najczęściej rdzeń miedziany, a ich zewnętrzna izolacja wykonana jest z silikonu. Są tanie, często komplet kosztuje ok 50 zł. Ale są też nietrwałe – nierzadko trzeba je wymieniać co rok, albo co dwa lata.
Przewody zapłonowe z rdzeniem węglowym są droższe i trwalsze – wytrzymują do 60 tys. km przebiegu.
Najdroższe i najtrwalsze są przewody z rdzeniem ferromagnetycznym, wykonanym z drutu stalowego, materiału ferromagnetycznego oraz włókien szklanych.
Jak samodzielnie zakupić przewody zapłonowe?
Potrzebnych jest kilka danych – marka, model, rok produkcji, pojemność oraz moc silnika.
Przewody zapłonowe zawsze kupuje się nowe, choć nie brakuje ofert sprzedaży używanych, z demontażu, na aukcjach internetowych. Taki zakup obarczony jest dużym ryzykiem.
Samodzielna wymiana przewodów zapłonowych
Można to zrobić bez problemu.
W niektórych samochodach dostęp do przewodów jest bardzo prosty. W innych trzeba najpierw zdemontować górną osłonę silnika, a czasami też filtr powietrza, jeśli znajduje się nad głowicą silnika.
– Co powinno być oczywiste, wymiany przewodów dokonujemy przy wyłączonym silniku samochodu i przy odłączonym akumulatorze. Samochód musi stać na prostej powierzchni, warto zapewnić sobie odpowiednie oświetlenie. Do wymiany wystarczą podstawowe narzędzia – jeśli będzie konieczny demontaż osłon albo filtra.
Na co należy uważać w czasie wymiany przewodów?
-> Przede wszystkim na właściwe połączenie przewodów pomiędzy kopułką a świecami. Nie wolno zamienić kolejności przewodów. Jak sobie ułatwić sprawę? Najprościej – zdemontować jeden przewód stary, na jego miejscu umieścić nowy. I tak po kolei. Nie powinno się demontować wszystkich starych przewodów na raz.
-> o odpowiednim wciśnięciu końcówki przewodu – zarówno do gniazdka w kopułce, jak i na świecę zapłonową. Aż do usłyszenia charakterystycznego kliknięcia. Nie wolno używać przesadnej siły, ale nie można tego roić też zbytnio delikatnie.
-> Na odpowiednie umieszczenie przewodów na prowadnicach (jeśli takowe są), które zapobiegają ocieraniu się izolacji przewodów o blok silnika.
Na wymianę przewodów zapłonowych powinno wystarczyć 30 minut.
Czy wymieniamy same przewody?
Objawy takie jak szarpanie czy silne, samoistne zmiany prędkości obrotowej silnika (falowanie) mogą być też powodowane przez zużyty palec rozdzielacza albo uszkodzoną kopułkę (np. pękniętą).
Wymiana tych elementów również jest prosta. Kopułka może być montowana na wcisk albo przykręcona do silnika za pomocą dwóch śrub. Palec rozdzielacza montowany jest na wcisk, na obracającym się wałku, który posiada odpowiednie wycięcie.
MENU
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
– > MAGAZYN MOTORYZACYJNY
– > TECHNIKA MOTORYZACYJNA I DIAGNOSTYKA
– > SAMODZIELNE NAPRAWY SAMOCHODÓW– ZAOCZNE TECHNIKUM DRUCIARSTWA SAMOCHODOWEGO
– > ELEKTROMOBILNOŚĆ I SAMOCHODY ELEKTRYCZNE, WADY ELEKTROMOBILNOŚCI
– > DETAILING
– > FELIETONY MOTORYZACYJNE, CIEKAWOSTKI MOTORYZACYJNE, HUMOR MOTORYZACYJNY
– > DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA
– > MOTOCYKLE
– > MILITARIA – MOTORYZACJA I WOJSKO
– > MOTORYZACJA I POLITYKA
– > TESTY SAMOCHODÓW
– > AKCESORIA DLA KIEROWCÓW
– > SAMOCHODY ŚWIATA
– > PODRÓŻE i SLOW DRIVING
– > MOTOREWIA NA FACEBOOK
– > MOTOREWIA NA TWITTER
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ