Zapchany DPF utrata mocy przez silnik

Czy zapchany filtr cząstek stałych może być powodem utraty mocy przez silnik? Tak, zapchany filtr cząstek stałych powoduje szereg problemów, w tym osłabienie jednostki napędowej.

Każdy silnik spalinowy musi mieć zapewniony sprawny system odprowadzania gazów wydechowych. Za to odpowiada układ wydechowy. Co prawda mamy w układzie wydechowym przedziwny podzespół, który nazywa się – > zawór recyrkulacji spalin EGR, ale poza tym dziwolągiem – > układ wydechowy odprowadza spaliny poza obręb samochodu, do znajdującej się pod tylnym zderzakiem rury wydechowej. Układ wydechowy również oczyszcza spaliny, wykorzystując do tego katalizator, filtr cząstek stałych i układ SCR, zależnie od rocznika i wersji silnika.

Przeczytaj – > Czym różnią się od siebie filtry cząstek stałych DPF, FAP i GPF

Co to znaczy, że filtr cząstek stałych jest zapchany?

We wnętrzu filtra cząstek stałych, w specjalnym wkładzie, znajduje się struktura wykonana z tysięcy kanalików. W ściankach tychże kanalików znajdują się miniaturowe otwory. Tak miniaturowe, aby nie mogły się przez nie przedostać cząsteczki sadzy o określonej wielkości. Filtr je zatrzymuje. Kiedy samochód jedzie z większą prędkością, temperatura spalin bardzo rośnie. Spaliny o temperaturze 600 st. Celsjusza trafiają do wnętrza wkładu i wypalają znajdującą się w nim sadzę.
Jeśli silnik przez dłuższy czas nie jest eksploatowany na dłuższych trasach, sterownik silnika zwiększa dawki paliwa i zwiększa obroty silnika, uruchamiając aktywne oczyszczanie filtra.
Tak to działa w teorii.
W praktyce w autach, które często jeżdżą po mieście na krótkich trasach, bardzo często dochodzi do zapchania filtra. Problem jest też efektem uszkodzonych, tzw. lejących wtryskiwaczy, zużywania przez silnik dużych ilości oleju silnikowego (na skutek ogólnego zużycia jednostki i jej pierścieni tłokowych) i stosowania nieodpowiednich olejów silnikowych (w przypadku diesli z DPF koniecznie trzeba stosować oleje niskopopiołowe).
Co to oznacza, że filtr cząstek stałych jest zapchany? W jego wnętrzu znajduje się bardzo dużo sadzy, która stopniowo zapycha kanaliki.
Jaki jest tego skutek? Gazy wydechowe z coraz większym trudem przeciskają się przez zapchane otwory w ściankach kanalików.

Dlaczego zapchany filtr cząstek stałych może spowodować utratę mocy przez silnik?

Silnik musi mieć zapewnioną możliwość sprawnego odprowadzania spalin.
Kiedy filtr cząstek stałych jest zapchany, spaliny z trudem przez niego przechodzą. Na odcinku układu wydechowego pomiędzy kolektorem wydechowym a filtrem DPF spaliny osiągają bardzo duże ciśnienie. Na skutek tego, że silnik nie jest w stanie odprowadzić spalin we właściwy sposób, bardzo spada jego moc. Jednostka napędowa z trudem reaguje na naciśnięcie pedału gazu.

Jak rozpoznać, że doszło do zapchania filtra cząstek stałych?

Silnik traci moc. Na desce rozdzielczej zapala się kontrolka check engine albo i/kontrolka zapchanego filtra cząstek stałych. Sterownik silnika uruchamia wypalanie aktywne. Możesz to zauważyć po zapaleniu specjalnej kontrolki (nie występuje w każdym aucie), nagłym podniesieniu obrotów silnika, zwiększonym zużyciu paliwa oraz automatycznym uruchamianiu różnych układów, np. ogrzewania tylnej szyby.
To, że filtr DPF jest zapchany jest wykrywane przez czujnik różnicy ciśnień.

Nie można jeździć z zapchanym filtrem cząstek stałych. Postaraj się go wyczyścić. Jak możesz samochodzie wyczyścić filtr cząstek stałych? Wyjedź na trasę, przejedź kilkadziesiąt kilometrów z prędkością powyżej 70 km / h. Jeśli to nie pomoże, czas na wprowadzenie do wnętrza filtra specjalnej pianki. A jeśli to nie pomoże, to – > filtr DPF trzeba wypalić w piecu indukcyjnym albo – > filtr DPF trzeba wyczyścić metodą hydrodynamiczną w specjalnej maszynie.

Pamiętaj, że jeśli nie udrożnisz filtra, możesz doprowadzić do uszkodzenia turbosprężarki – > zapchany DPF niszczy turbosprężarkę i zaworu EGR.
Ponadto możesz mieć problem z uruchomieniem silnika. Sterownik silnika po wykryciu poważnego zapchania filtra (dane przekazuje czujnik różnicy ciśnień) zablokuje możliwość uruchomienia jednostki napędowej.

MENU
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
– > MAGAZYN MOTORYZACYJNY
– > TECHNIKA MOTORYZACYJNA I DIAGNOSTYKA
– > SAMODZIELNE NAPRAWY SAMOCHODÓW– ZAOCZNE TECHNIKUM DRUCIARSTWA SAMOCHODOWEGO
– > ELEKTROMOBILNOŚĆ I SAMOCHODY ELEKTRYCZNE, WADY ELEKTROMOBILNOŚCI
– > DETAILING
– > FELIETONY MOTORYZACYJNE, CIEKAWOSTKI MOTORYZACYJNE, HUMOR MOTORYZACYJNY
– > DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA
– > MOTOCYKLE
– > MILITARIA – MOTORYZACJA I WOJSKO
– > MOTORYZACJA I POLITYKA
– > TESTY SAMOCHODÓW
– > AKCESORIA DLA KIEROWCÓW
– > SAMOCHODY ŚWIATA
– > PODRÓŻE i SLOW DRIVING
– > MOTOREWIA NA FACEBOOK
– > MOTOREWIA NA TWITTER
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się

Napisane przez

Michał Lisiak

Niezależny dziennikarz motoryzacyjny. Kocham swoją pracę i motoryzację. Nie wszystko, co piszę, wszystkim się podoba, a ponieważ jestem niezależny, mogę pisać, co mi się podoba. Pasjonuje mnie technika samochodowa, pewnie dlatego z niepokojem spoglądam na wynalazki, takie jak auta elektryczne.
Brzydzę się „dziennikarstwem motoryzacyjnym”, które polega na skracaniu gotowych newsów, przychodzących z działów PR importerów samochodów.
Współpracuję z kilkoma redakcjami i kilkoma znanymi firmami motoryzacyjnymi.