diesel szarpie, silnik diesla szarpie powody, dlaczego siedel szarpie

Przyczyny szarpania przez silnik diesla mogą być różnorakie. Jest ich niewiele. Niektóre przyczyny szarpania diesla można usunąć tanio. Inne przyczyny szarpania silnika wysokoprężnego mogą zrujnować portfel. A zatem przyjrzymy się bliżej autom z silnikami diesla, które nagle zaczynają szarpać.

W poprzednich artykułach zostało wyjaśnione – > dlaczego silnik benzynowy szarpie i – > dlaczego silnik na LPG szarpie. Czyli został nam już ostatni problem – szarpanie diesla.
Jak się uprę, to napiszę czwarty artykuł z serii o tym, dlaczego samochód elektryczny szarpie. Ale dzisiaj spojrzymy na diesle, które mam nadzieję, nie zostaną wyeliminowane z naszych ulic przez samochody elektryczne, które zawsze nazywam elektrycznymi wynalazkami.

Jak działa silnik diesla?

To silnik o zapłonie samoczynnym. Do zapłonu mieszanki paliwowo- powietrznej nie potrzebuje iskry, jak silnik benzynowy.
Jak działa diesel? Do komór spalania (do cylindrów) trafia skompresowane powietrze, sprężone przez – > turbosprężarkę i schłodzone przez – > intercooler. Może być dodatkowo zmieszane ze spalinami, za co odpowiada – > zawór recyrkulacji spalin EGR.
Ilość powietrza, temperatura powietrza i jego ciśnienie są dokładnie zmierzone przez czujniki. Dane z czujników są na bieżąco przekazywane do -> sterownika silnika ECU. Na ich podstawie, a także na podstawie danych z innych czujników (np. – > czujnika położenia pedału gazu), sterownik silnika dobiera odpowiednią dawkę paliwa. Następnie wysyła sygnał do wtryskiwaczy, określając ich moment otwarcia (przy odpowiednim położeniu tłoka) jak również czas otwarcia. Do wtryskiwaczy dociera paliwo, pompowane przez – > pompę paliwa w baku, a następnie sprężone do bardzo wysokiego ciśnienia przez pompę wtryskową wysokiego ciśnienia.
Zetknięcie gorącego, sprężonego powietrza z gorącym, sprężonym paliwem sprawia, że mieszanka paliwowo- powietrzna we wnętrzu cylindrów zapala się.
Pomagają w tym jeszcze – > świece żarowe, które rozgrzewają zimny silnik, a następnie go dogrzewają.
Tak w skrócie wygląda praca jednostki napędowej wysokoprężnej z układem wtrysku bezpośredniego Common Rail. Całość może się zmieniać, w zależności od obciążenia. Przy jednym cyklu obrotu wału korbowego (4 suwy) komputer sterujący pracą silnika może inicjować dodatkowe wtryski paliwa. Konieczność zwiększenia ilości paliwa może być również podyktowana chęcią wyczyszczenia zapchanego – > filtra cząstek stałych DPF.
Co może powodować szarpanie silnika diesla? Problemy z każdym wyżej wymienionym podzespołem, mającym wpływ na
• dostawy powietrza;
• dostawy paliwa;
• pomiar ilości, ciśnienia i temperatury powietrza;
• dogrzewanie komór spalania.

Standardowo, zacznijmy od… ostatniego, bo ostatni będą pierwszymi.

Silnik szarpie na skutek problemów ze świecami żarowymi

Silnik w takiej sytuacji szarpie podczas jazdy. Problemy pojawiają się najczęściej zimą. Dlaczego? Na skutek – > awarii świec żarowych. Świece żarowe nie dogrzewają komór spalania. Dlatego w niektórych przypadkach nie dochodzi do samoczynnego zapalenia mieszanki paliwowo- powietrznej w cylindrze. I wtedy pojawia się szarpanie (tożsame z – > wypadaniem zapłonów w silnikach benzynowych i zasilanych LPG). Trzeba zdiagnozować awarię samych świec, ich sterownika albo przewodów przyłączeniowych i w razie potrzeby, zastosować nowe podzespoły.

Silnik szarpie na skutek problemów z dostawami powietrza

Silnik dostaje za mało powietrza, na skutek:
• starego, zużytego – > filtra powietrza, który blokuje odpowiednie zasysanie powietrza, trzeba zamontować nowy filtr;
• zapchanego kolektora dolotowego, który może być zapchany przez szlam, niesiony w spalinach zawróconych przez zawór recyrkulacji spalin EGR. Trzeba zdemontować kolektor i wyczyścić go. Niezbędna będzie nowa uszczelka.
• Problemów z właściwą pracą turbosprężarki i intercoolera. Problem może leżeć w zużyciu turbiny, uszkodzeniu sterowania turbiny albo intercoolera, który może być nieszczelny.
Silnik dostaje dodatkowe powietrze, które zaburza dobraną mieszankę paliwowo-powietrzną.
• To tak zwane lewe powietrze, które dostaje się do silnika przez nieszczelności w układzie dolotowym. Najczęściej sprawcą jest uszkodzona uszczelka kolektora dolotowego.

silnik diesla szarpie, diesel szarpie podczas dodawania gazu
Pizzamauste, CC BY-SA 4.0 <https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0>, via Wikimedia Commons

Silnik diesla szarpie na skutek problemów z dostawą paliwa

W takiej sytuacji silnik najczęściej szarpie przy dużych obciążeniach. Diesel szarpie przy dodawaniu gazu, przy większych prędkościach itd. Co jest tego powodem? Silnik dostaje za mało paliwa w stosunku do powietrza. Kto jest winny?
• Zużyta – > elektryczna pompa paliwa w zbiorniku, która zużywa się i nie jest w stanie pracować z odpowiednią wydajnością, trzeba ją sprawdzić i w razie potrzeby wymienić na nową.
• Zapchany – > filtr paliwa, może być zapchany parafiną z oleju. Wymienić na nowy.
• Zużyta pompa wtryskowa wysokiego ciśnienia, napędzana przez napęd rozrządu (pasek lub łańcuch). W autach z większymi przebiegami może się zużywać. Niestety, jest bardzo droga. Uszkodzona/zużyta pompa wtryskowa generuje zbyt niskie ciśnienie paliwa w stosunku do potrzeb.
• Uszkodzone – > wtryskiwacze Common Rail. Dawkują zbyt mało paliwa (mogą też zepsuć się w drugą stronę i przelewać paliwo, ale akurat w tym przypadku skąpią paliwa dla silnika).
• Uszkodzone podkładki pod wtryskiwaczami, które powodują utratę ciśnienia wtrysku.

Silnik diesla szarpie na skutek awarii elektroniki, która mierzy i waży

Może nie waży, ale na pewno mierzy, ilość, ciśnienie, temperaturę. Awaria któregoś z czujników, odpowiedzialnych za dobór mieszanki paliwowo-powietrznej może być powodem szarpania silnika. Standardowo winnym jest – > przepływomierz powietrza. Ale nie tylko. W tym przypadku diagnostyka silnika powinna być ułatwiona, albowiem awarie czujników powodują zapisanie błędu w pamięci sterownika.

MENU
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
– > MAGAZYN MOTORYZACYJNY
– > TECHNIKA MOTORYZACYJNA I DIAGNOSTYKA
– > SAMODZIELNE NAPRAWY SAMOCHODÓW– ZAOCZNE TECHNIKUM DRUCIARSTWA SAMOCHODOWEGO
– > ELEKTROMOBILNOŚĆ I SAMOCHODY ELEKTRYCZNE, WADY ELEKTROMOBILNOŚCI
– > DETAILING
– > FELIETONY MOTORYZACYJNE, CIEKAWOSTKI MOTORYZACYJNE, HUMOR MOTORYZACYJNY
– > DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA
– > MOTOCYKLE
– > MILITARIA – MOTORYZACJA I WOJSKO
– > MOTORYZACJA I POLITYKA
– > TESTY SAMOCHODÓW
– > AKCESORIA DLA KIEROWCÓW
– > SAMOCHODY ŚWIATA
– > PODRÓŻE i SLOW DRIVING
– > MOTOREWIA NA FACEBOOK
– > MOTOREWIA NA TWITTER
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się

Napisane przez

Michał Lisiak

Niezależny dziennikarz motoryzacyjny. Kocham swoją pracę i motoryzację. Nie wszystko, co piszę, wszystkim się podoba, a ponieważ jestem niezależny, mogę pisać, co mi się podoba. Pasjonuje mnie technika samochodowa, pewnie dlatego z niepokojem spoglądam na wynalazki, takie jak auta elektryczne.
Brzydzę się „dziennikarstwem motoryzacyjnym”, które polega na skracaniu gotowych newsów, przychodzących z działów PR importerów samochodów.
Współpracuję z kilkoma redakcjami i kilkoma znanymi firmami motoryzacyjnymi.