Pasek wieloklinowy, pasek klinowy, pasek osprzętu, pasek alternatora, pasek wspomagania – to część, która ma wiele nazw. Pasek wieloklinowy jest też jedną z najważniejszych części samochodu z silnikiem spalinowym, benzynowym albo diesla.
Pasek wieloklinowy przenosi napęd z koła na wale korbowym na osprzęt silnika.
Co napędza? <
Pasek wieloklinowy i jego zadania
Pasek wieloklinowy jest zbudowany tak samo, jak pasek rozrządu. Ma kord (wzmocnienie) z tworzywa sztucznego. Na to wzmocnienie nalana jest guma z dodatkami. Pasek wieloklinowy ma wzdłużne rowki (stąd nazwa). Na kołach pasowych również znajdują się rowki. Wszystko po to, żeby pasek nie spadał i żeby idealnie współpracował z kołami pasowymi.
Pasek może mieć skomplikowany przebieg, w zależności od tego, ile podzespołów napędza i jak jest skonstruowany silnik. Stosuje się napinacz paska, może mieć formę metalowego ramienia z kołem, które naciąga pasek dzięki mechanizmowi sprężynowemu.
Jakie podzespoły może napędzać pasek wieloklinowy?
– > Alternator czyli prądnicę samochodową. Pasek wieloklinowy napędza alternator w każdym aucie, za wyjątkiem samochodów hybrydowych i miękkich hybryd, gdzie stosuje się specjalne prądnice (mogą być napędzane poprzez mechanizm zazębiający z wałem korbowym)
– > sprężarkę klimatyzacji, za wyjątkiem aut bez klimatyzacji i hybryd, gdzie stosuje się napęd elektryczny
– > w starszych samochodach pasek napędzał jeszcze pompę wspomagania układu kierowniczego. Ale wyeliminowano to, stosując elektryczny napęd, nie tylko w hybrydach. Stały napęd pompy układu kierowniczego był bezsensowny, powodował ciągłe obciążenie silnika (i zwiększone spalanie) a także niepotrzebne zużycie pompy.
Uszkodzony pasek – co się stanie, jeśli pęknie, albo się wyciągnie
Uszkodzony pasek zaczyna hałasować. Przede wszystkim piszczy, kiedy uruchamia się auto. Piszczy przy zimnym silniku i na wolnych obrotach. Pisk ten może być też spowodowany przez zepsute łożysko alternatora, ale najczęściej powoduje go właśnie pasek wieloklinowy.
Inne objawy awarii to obijanie się paska podczas pracy, problemy z ładowaniem (migająca kontrolka alternatora, całkowity brak ładowania), problemy z działaniem klimatyzacji i wspomagania kierownicy (jeśli jest hydrauliczne).
Pasek warto co pewien czas oglądać. Jeśli pojawiają się na nim wzdłużne pęknięcia, pęknięcia na bokach czy wykruszone ząbki – trzeba go jak najszybciej wymienić.
Pasek wieloklinowy może być też zniszczony przez blokujące się koła uszkodzonego osprzętu. Np. awaria łożysk alternatora może powodować blokowanie, naprężenia i zerwanie paska.
<Jeśli dojdzie do zerwania paska, przestanie pracować alternator, czyli prądnica dla całego samochodu. Instalacja elektryczna auta (zasilająca także elektronikę sterującą silnikiem) będzie pracować tylko do chwili, kiedy zużyje całą energię z akumulatora samochodowego.
A potem silnik stanie.
W praktyce kierowca może przejechać do 2 kilometrów. Trzeba jak najszybciej, bezpiecznie, zjechać z drogi i zatrzymać się w bezpiecznym miejscu.
Naprawa paska wieloklinowego
Nie ma żadnych innych metod naprawy, niż wymiana paska wieloklinowego na nowy. Oczywiście, w przypadku podejrzanych uszkodzeń paska, trzeba koniecznie sprawdzić, w jakim stanie są koła osprzętu i łożyska osprzętu, który napędza pasek. Trzeba sprawdzić dodatkowe rolki prowadzące pasek, które również mogą wymagać wymiany. Tak samo jak napinacz paska.
Sam pasek wieloklinowy jest tani i kosztuje kilkadziesiąt złotych. Droższy jest napinacz.
Co ile wymieniać pasek wieloklinowy? Nawet najtańsze, najgorsze paski powinny wytrzymać do 30.000 kilometrów przebiegu. Te lepsze mogą wytrzymać dwa razy tyle. Warto jednak co pewien czas obejrzeć pasek.
Jeśli pasek wieloklinowy uległ uszkodzeniu mechanicznemu, albo zabrudzeniu olejem lub innym płynem eksploatacyjnym, to trzeba go wymienić na nowy.
MENU
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
– > MAGAZYN MOTORYZACYJNY
– > TECHNIKA MOTORYZACYJNA I DIAGNOSTYKA
– > SAMODZIELNE NAPRAWY SAMOCHODÓW– ZAOCZNE TECHNIKUM DRUCIARSTWA SAMOCHODOWEGO
– > ELEKTROMOBILNOŚĆ I SAMOCHODY ELEKTRYCZNE, WADY ELEKTROMOBILNOŚCI
– > DETAILING
– > FELIETONY MOTORYZACYJNE, CIEKAWOSTKI MOTORYZACYJNE, HUMOR MOTORYZACYJNY
– > DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA
– > MOTOCYKLE
– > MILITARIA – MOTORYZACJA I WOJSKO
– > MOTORYZACJA I POLITYKA
– > TESTY SAMOCHODÓW
– > AKCESORIA DLA KIEROWCÓW
– > SAMOCHODY ŚWIATA
– > PODRÓŻE i SLOW DRIVING
– > MOTOREWIA NA FACEBOOK
– > MOTOREWIA NA TWITTER
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ