co to jest intercooler? chłodnica powietrza doładowanego co to

Intercooler–chłodnica powietrza doładowującego–to część układu dolotowego w silnikach z turbodoładowaniem. Intercooler stosuje się w samochodach z silnikami diesla i silnikami benzynowymi.

Większość współczesnych silników to jednostki z turbosprężarką i bezpośrednim wtryskiem paliwa. Wszędzie tam, gdzie jest turbosprężarka, jest i intercooler. To nieodłączny duet.

Jak działa układ dolotowy w samochodzie z turbodoładowaniem?

Powietrze jest standardowo zasysane przez specjalną rurę i przechodzi przez filtr powietrza. Dalej powietrze jest prowadzone poprzez przepustnicę do kolektora dolotowego. Przed przepustnicą znajduje się wlot spalin z zaworu recyrkulacji spalin EGR.
Dalej powietrze trafia do turbosprężarki. Większość turbosprężarek jest napędzana przez spaliny. Ale coraz częściej stosuje się turbosprężarki z napędem elektrycznym.
Skompresowane powietrze jest rozgrzane, co nie jest dobre dla silnika. Dlatego trzeba je schłodzić. I tutaj z pomocą przychodzi intercooler.

Intercooler chłodnica powietrza doładowanego https://www.motorewia.pl Źródło: Freonr2 at English Wikipedia, CC BY-SA 3.0 <http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/>, via Wikimedia Commons

Intercooler-chłodnica powietrza doładowanego

Intercooler montowany jest nisko, często pod standardową chłodnicą samochodu. Jest zazwyczaj niski i podłużny. Rura doprowadza powietrze do intercoolera, a kolejna prowadzi je z intercoolera do kolektora dolotowego.
Jaką budowę ma intercooler? To puszka z metalu, ze specjalnie uformowaną ścianką przednią i tylną, na wzór standardowej chłodnicy. Pęd powietrza w trakcie jazdy chłodzi powietrze doładowane, które oddaje nieco ciepła w intercoolerze.

Czy intercooler może się zepsuć?

Oczywiście, że może. Najczęściej psuje się na skutek uszkodzeń mechanicznych, kiedy dojdzie do uderzenia o nawierzchnię drogi. Może też ulec skorodowaniu i rozszczelnieniu.
Zawsze, przy wymianie albo regeneracji turbosprężarki, zalecana jest wymiana intercoolera na nowy.
MENU
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
– > MAGAZYN MOTORYZACYJNY
– > TECHNIKA MOTORYZACYJNA I DIAGNOSTYKA
– > SAMODZIELNE NAPRAWY SAMOCHODÓW– ZAOCZNE TECHNIKUM DRUCIARSTWA SAMOCHODOWEGO
– > ELEKTROMOBILNOŚĆ I SAMOCHODY ELEKTRYCZNE, WADY ELEKTROMOBILNOŚCI
– > DETAILING
– > FELIETONY MOTORYZACYJNE, CIEKAWOSTKI MOTORYZACYJNE, HUMOR MOTORYZACYJNY
– > DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA
– > MOTOCYKLE
– > MILITARIA – MOTORYZACJA I WOJSKO
– > MOTORYZACJA I POLITYKA
– > TESTY SAMOCHODÓW
– > AKCESORIA DLA KIEROWCÓW
– > SAMOCHODY ŚWIATA
– > PODRÓŻE i SLOW DRIVING
– > MOTOREWIA NA FACEBOOK
– > MOTOREWIA NA TWITTER
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się

Napisane przez

Michał Lisiak

Niezależny dziennikarz motoryzacyjny. Kocham swoją pracę i motoryzację. Nie wszystko, co piszę, wszystkim się podoba, a ponieważ jestem niezależny, mogę pisać, co mi się podoba. Pasjonuje mnie technika samochodowa, pewnie dlatego z niepokojem spoglądam na wynalazki, takie jak auta elektryczne.
Brzydzę się „dziennikarstwem motoryzacyjnym”, które polega na skracaniu gotowych newsów, przychodzących z działów PR importerów samochodów.
Współpracuję z kilkoma redakcjami i kilkoma znanymi firmami motoryzacyjnymi.