Filtr paliwa to element eksploatacyjny, stosowany w samochodach z silnikami diesla oraz silnikami benzynowymi. To prosty element, który pełni bardzo ważną rolę w układzie paliwowym. Chroni go przed skutkami zanieczyszczeń, jakie mogą pojawić się w paliwie.
W nowoczesnych autach filtr paliwa chroni bardzo drogi i delikatny układ wtryskowy przed uszkodzeniami (przede pompy wtryskowe wysokiego ciśnienia oraz wtryskiwacze). W niektórych starszych autach, benzyniakach z wielopunktowymi wtryskami paliwa, w ogóle nie ma filtra paliwa. Jest tylko siateczka, mająca zatrzymać największe zanieczyszczenia. A skąd mogą wziąć się takie zanieczyszczenia? Najczęściej może to być rdza z metalowego zbiornika paliwa.
Filtr paliwa warto wymieniać jak najczęściej, dodatkowo stosując specjalny środek (dodatek do benzyny albo dodatek do oleju napędowego), który czyści układ wtryskowy z zanieczyszczeń i usuwa wodę z baku paliwa.
Objawy zużytego filtra paliwa
• Problemy z uruchomieniem silnika.
• Zmniejszenie mocy silnika. Dzieje się tak wtedy, gdy filtr paliwa jest zatkany i utrudnia to właściwy przepływ paliwa, zmniejszając jego ciśnienie.
• Może zapalić się kontrolka check engine. Po podłączeniu skanera diagnostycznego może pojawić się kod błędu P0171, oznaczający niskie ciśnienie paliwa. Może być to spowodowane wyciekiem paliwa, albo właśnie zatkanym filtrem paliwa.
• Gaśnięcie silnika po naciśnięciu pedału gazu. Dzieje się tak dlatego, że zatkany filtr paliwa blokuje właściwy przepływ paliwa. Standardowo, po naciśnięciu pedału gazu, do silnika płynie więcej powietrza oraz powinno płynąć więcej paliwa. Kiedy paliwa jest za mało (przez zatkany filtr paliwa) powstaje bardzo uboga mieszanka, co może właśnie powodować gaśnięcie silnika.
W razie problemów filtr paliwa należy wymienić na nowy. Nie ma żadnych metod czyszczenia filtra paliwa. W niektórych autach stosuje się kompletne filtry paliwa (wkład w zamkniętej obudowie), w innych wymienia się tylko wkład (obudowa jest stała).
Jaka jest trwałość filtra paliwa? Zależy to między innymi od jakości filtra. Najlepsze filtry powinny wytrzymać ok. 60 tys. km przebiegu, ale zawsze warto wymieniać filtr paliwa jak najczęściej. Lepiej wydać 60 zł na filtr paliwa, niż 6000 zł na nowe wtryskiwacze.
MENU
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
– > MAGAZYN MOTORYZACYJNY
– > TECHNIKA MOTORYZACYJNA I DIAGNOSTYKA
– > SAMODZIELNE NAPRAWY SAMOCHODÓW– ZAOCZNE TECHNIKUM DRUCIARSTWA SAMOCHODOWEGO
– > ELEKTROMOBILNOŚĆ I SAMOCHODY ELEKTRYCZNE, WADY ELEKTROMOBILNOŚCI
– > DETAILING
– > FELIETONY MOTORYZACYJNE, CIEKAWOSTKI MOTORYZACYJNE, HUMOR MOTORYZACYJNY
– > DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA
– > MOTOCYKLE
– > MILITARIA – MOTORYZACJA I WOJSKO
– > MOTORYZACJA I POLITYKA
– > TESTY SAMOCHODÓW
– > AKCESORIA DLA KIEROWCÓW
– > SAMOCHODY ŚWIATA
– > PODRÓŻE i SLOW DRIVING
– > MOTOREWIA NA FACEBOOK
– > MOTOREWIA NA TWITTER
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ