Olej silnikowy to najważniejszy płyn w samochodzie z silnikiem spalinowym. Olej silnikowy umożliwia właściwą pracę jednostki napędowej. Stosowanie odpowiedniego oleju silnikowego, regularne uzupełnianie jego poziomu, a także regularna wymiana oleju to czynniki, które mają zdecydowany wpływ na awaryjność silnika. Regularna wymiana oleju silnikowego jest po prostu opłacalna dla kierowcy. Dobry i regularnie wymieniany olej to mniejsze wydatki na naprawy.
W jakich samochodach stosuje się olej silnikowy?
Olej silnikowy stosuje się w samochodach z silnikami benzynowymi, z silnikami diesla, a także z napędami hybrydowymi spalinowo-elektrycznymi, w których stosuje się silnik benzynowy lub diesla.
Gdzie pracuje olej silnikowy?
Olej silnikowy jest płynną częścią układu smarowania silnika. Olej jest magazynowany w misce olejowej. Po uruchomieniu jednostki napędowej olej jest wprowadzany w ruch przez pompę oleju silnikowego. Jest ona napędzana przez napęd rozrządu – pasek rozrządu albo łańcuch rozrządu. Może być też stosowany dodatkowo pasek albo łańcuszek, przekazujący napęd z wału korbowego. Olej jest doprowadzany do węzłów smarowania wewnątrz silnika, a także do turbosprężarki za pomocą przewodu. Olej następnie powraca do miski i jest filtrowany z zanieczyszczeń. Później znów jest zasysany przez smok olejowy – i po raz kolejny zaczyna krążyć po silniku.
Jaką rolę pełni olej silnikowy?
Olej silnikowy smaruje pracujące części silnika, czyści je z osadów i uszczelnia komorę spalania. Do tego odprowadza zanieczyszczenia z tłoków, cylindrów i pierścieni tłokowych, które są zatrzymywane przez filtr. Olej silnikowy jest także niczym balsam dla jednostki napędowej. Zawarte w nim składniki dodatkowe chronią części silnika przed korozją. Ponadto olej tłumi drgania silnika i ułatwia rozruch silnika o każdej porze roku.
Olej silnikowy zapewnia odpowiednie napięcie łańcucha rozrządu (przez napinacz hydrauliczny). Dzięki niemu w odpowiedni sposób działają także systemy zmiennych faz rozrządu, których działanie jest zależne od ciśnienia oleju silnikowego.
Co ile wymieniać olej silnikowy?
Najczęściej producent samochodu zaleca, aby olej wymieniać co 15 a w niektórych modelach nawet co 30 lub 45 tysięcy kilometrów (serwis long-life).
Olej silnikowy powinno się wymieniać co 15 tys. km przebiegu.
Jeśli auto jeździ tylko na krótkich trasach – co 10 tys. km przebiegu.
W przypadku samochodów z instalacją gazową olej należy wymieniać co dziesięć tysięcy kilometrów. Wszystko przez to, że gaz jest mocno zasiarczony, pięć razy bardziej, niż benzyna.
Jeśli auto jest eksploatowane sporadycznie lub wcale – olej trzeba wymienić co rok.
Jaki olej silnikowy wybrać?
Stosuje się tylko olej silnikowy o parametrach, które są ściśle określone przez producenta. Informacje o nich znajdują się w instrukcji każdego auta. Np. 5W30 (zgodnie z normą SAE).
Dodatkowo warto kupić takie olej silnikowy, który ma na opakowaniu rekomendację danego producenta samochodu.
Są też oleje ze specjalnymi dodatkami do aut z filtrem cząstek stałych DPF, z turbosprężarką itd.
W przypadku starych samochodów z zużytymi silnikami wystarczy tylko kierować się normą SAE, czyli wspomniane 5W30.
Przeczytaj – > Jak dobrać olej silnikowy
Olej silnikowy – markowy czy niemarkowy?
Olej markowy, w firmowych opakowaniach z nienaruszonym zamknięciem jest zawsze najbardziej pewny. Zamiast szukać taniego oleju z beczki, lepiej poszukać sklepów, na przykład internetowych, w których uda się kupić markowy olej po najniższej cenie.
Nie trzeba koniecznie kupować oleju silnikowego określonego producenta. Można kupić olej mniej znanej firmy, np. polskiej. Dzięki temu można sporo zaoszczędzić (nawet 50 procent w stosunku do ceny drogiego oleju markowego). Tylko warto dobrać olej tak, żeby spełniał wymagania producenta samochodu i normę SAE.
Czy silnik może zużywać olej silnikowy?
Poziom oleju powinno się sprawdzać jak najczęściej, ale nie rzadziej, niż co pięćdziesiąt godzin pracy silnika. Każdy sprawny samochód ma prawo zużywać olej. Dzieje się tak dlatego, że silnik spala olej, który zostaje na gładzi cylindra. Prawidłowe zużycie oleju odpowiada 1.3 – 1.8 procentowi zużytego paliwa na określonej trasie.
Jeśli zatem samochód na tysiąc kilometrów drogi zużył 60 litrów paliwa, może w tym czasie zużyć od 780 ml do 1000 ml oleju silnikowego. Ale nie musi. Może zużyć bardzo mało oleju, to zależy od jednostki napędowej.
W praktyce dobry, sprawny silnik zazwyczaj zużywa go mniej. Jeśli zużycie oleju znacznie przekracza litr na tysiąc kilometrów, może to oznaczać awarię. Ale…
W nowych silnikach downsizingowych zużycie oleju na poziomie 1 litra na 1000 km określa się często jako normalne…
Duże zużycie oleju w starszych samochodach najczęściej oznacza najczęściej zużycie pierścieni tłokowych. Jednak duże zużycie powinno być też sygnałem ostrzegawczym – może to groźny wyciek oleju.
Wymiana oleju – samodzielnie czy w warsztacie?
Wymiana oleju w warsztacie trwa około 30 minut. Obecnie kosztuje od 50 do 100 zł.
Do ceny usługi należy doliczyć koszt opakowania nowego oleju (do typowe auta potrzebne jest opakowanie 4 litrowe), filtr oleju, podkładkę pod korek i nowy korek oleju w misce.
Warto zastosować płukankę do silnika przed wymianą oleju.
W przypadku samodzielnej wymiany potrzebny będzie kanał, klucz do odkręcania filtra oleju (od 15 zł wzwyż) i opakowanie zbiorcze na stary olej. Warto się zastanowić nad tym, czy warto się brudzić i ryzykować wyciek. Ponadto czasami okręcenia korka oleju może być bardzo problematyczne.
Powróćmy jednak do wymiany. Silnik przed wymianą oleju musi być rozgrzany do temperatury 65 – 85 stopni Celsjusza. Stary olej może spływać nawet przez kwadrans do przygotowanego naczynia. W warsztatach auto podnosi się na podnośniku hydraulicznym, dzięki czemu mechanik ma łatwy dostęp do miski i filtra oleju. Kiedy olej spłynie, można wymienić filtr. Przed założeniem go, należy oczyścić jego gniazdo oraz posmarować jego uszczelkę nowym olejem. Następnie mechanik może zamontować nowy korek, podkładkę korka i wlać nowy olej do silnika. Znów trzeba odczekać kilka minut, sprawdzić stan, uzupełnić jego poziom, jeśli zachodzi taka konieczność, wymienić filtr powietrza i można jechać.
Kupując olej warto pamiętać o tym, aby poza typowym, czterolitrowym opakowaniem na wymianę, kupić też od razu litrowe, na tak zwane dolewki, które zawsze trzeba wozić ze sobą.
MENU
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
– > MAGAZYN MOTORYZACYJNY
– > TECHNIKA MOTORYZACYJNA I DIAGNOSTYKA
– > SAMODZIELNE NAPRAWY SAMOCHODÓW– ZAOCZNE TECHNIKUM DRUCIARSTWA SAMOCHODOWEGO
– > ELEKTROMOBILNOŚĆ I SAMOCHODY ELEKTRYCZNE, WADY ELEKTROMOBILNOŚCI
– > DETAILING
– > FELIETONY MOTORYZACYJNE, CIEKAWOSTKI MOTORYZACYJNE, HUMOR MOTORYZACYJNY
– > DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA
– > MOTOCYKLE
– > MILITARIA – MOTORYZACJA I WOJSKO
– > MOTORYZACJA I POLITYKA
– > TESTY SAMOCHODÓW
– > AKCESORIA DLA KIEROWCÓW
– > SAMOCHODY ŚWIATA
– > PODRÓŻE i SLOW DRIVING
– > MOTOREWIA NA FACEBOOK
– > MOTOREWIA NA TWITTER
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ